برج تاریخی لندن در خطر خروج از یونسکو

برج تاریخی لندن با توجه به طرح ساخت و ساز آسمان‌خراش‌های فراوان در اطراف آن در خطر از دست دادن جایگاه خود در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، پس از حذف بندر لیورپول از فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۲۱، اکنون برج لندن به عنوان یک بنای کلاسیک بریتانیایی که قدیمی‌ترین بخش آن به قرن یازدهم میلادی بازمی‌گردد نیز ممکن است در حال از دست دادن جایگاه خود در میان آثار ثبت شده به عنوان میراث جهانی یونسکو باشد.

بر اساس گزارش منتشر شده از نهاد دولتی «Historic England» و شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی، مناظر حفاظت‌شده و ارزش فرهنگی برج لندن از آسمان‌خراش‌های زیادی که در اطراف آن ساخته می‌شوند، رنج می‌برد.

اگرچه این آسمان‌خراش‌ها در مرکز شهر لندن جدید نیستند اما شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها به‌طور خاص نگران طرح شهری ۲۰۴۰ هستند که پیش‌نویس طرح توسط شرکت شهر لندن برای توسعه ساختمان‌های مسکونی و اداری جدید است و پیش‌بینی می‌شود این طرح احتمالاً به بناهایی مانند کلیسای جامع سنت پل و برج لندن به شدت آسیب برساند.

به گزارش آرت‌نت، یونسکو درخواست گزارشی درباره وضعیت حفاظت برج لندن داشته است که این باید تا اول ماه دسامبر ارائه شود تا در سال ۲۰۲۵ توسط کمیته میراث جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از سخنگویان یونسکو توضیح داد که توسعه سریع ساختمان‌های مرتفع جدید در مجاورت آثار تاریخی و حفاظت نکردن از اموال و ارزش جهانی برجسته آن دلیل نگرانی درباره آینده برج لندن است.

اکنون دولت بریتانیا تأیید کرده است که این گزارش تا دسامبر آماده خواهد شد. کاخ‌های سلطنتی تاریخی که مدیریت برج لندن را بر عهده دارد نیز در این گزارش مشارکت خواهد داشت و نگرانی‌های خود را در مورد طرح شهری ۲۰۴۰ به وضوح اعلام کرده است. اگر یونسکو بخواهد این موضوع را مطالعه کند، این سازمان سطح تهدید را ارزیابی خواهد کرد و تصمیم می‌گیرد آیا اقداماتی اضافی لازم است یا خیر.

برج لندن یکی از معروف‌ترین و تاریخی‌ترین بناهای انگلستان است که در شهر لندن واقع شده است. این برج در ساحل شمالی رودخانه تیمز قرار دارد و تاریخی پر از ماجراهای مهم و اسرارآمیز دارد. ساخت برج لندن در سال ۱۰۷۸ به دستور ویلیام فاتح، اولین پادشاه نورمن انگلستان، آغاز شد. برج سفید، که مرکز اصلی مجموعه برج لندن است، قدیمی‌ترین بخش این مجموعه محسوب می‌شود.

این برج در طول تاریخ کاربردهای مختلفی داشته است. ابتدا به عنوان یک قلعه نظامی و سپس به عنوان یک کاخ سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین، از این برج به عنوان زندان، خزانه سلطنتی، خانه سکه‌زنی و حتی باغ‌وحش استفاده شده است.

معماری برج سفید که برج اصلی این مجموعه است، نمونه‌ای از معماری نورمن است. این برج از سنگ‌های سفید ساخته شده و دارای دیوارهای ضخیم و برج‌های دیده‌بانی است.

برج لندن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری لندن است و هر ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از این مکان تاریخی و آشنا شدن با تاریخ پر رمز و راز آن به این برج می‌آیند.

این برج نه تنها به عنوان یک بنای تاریخی، بلکه به عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ انگلستان شناخته می‌شود که در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =