دانشجومعلمان خواستار اصلاح کنکور سراسری شدند

برخی از داوطلبان، دانشجومعلمان و مشاوران تحصیلی با راه‌اندازی کارزار «اصلاح روش پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان» از رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار اصلاح کنکور سراسری شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمانیکه از کیفیت نظام آموزش و پرورش صحبت به میان می‌آید، اهمیت جایگاه معلم نیز به همراه آن مطرح می‌شود. در نهایت دانشگاه فرهنگیان یعنی مرکز تعلیم و تربیت معلم نیز نقطه ثقل این موضوع در نظر گرفته می‌شود. بدون شک دانشگاه فرهنگیان، بستر تربیت معلمانی است که خود را وقف خدمت به عموم دانش آموزان کشور میکنند. اهمیت این دانشگاه در حالی مطرح می‌شود که دانشگاهی که به گفته دانشجومعلمان این روزها حال خوشی ندارد و مشکلات رفاهی و آموزشی مانند نبود فضای آموزشی و کلاس درس، کمبود معلم، افزایش کسر از حقوق، مشکلات صنفی از جمله خوابگاه موجب نارضایتی دانشجویان شده است.

بیشتر بخوانید:

بحران کمبود معلم و جمعیت رو به رشد دانش‌آموزان / آزمون‌های استخدامی چقدر تاثیر دارند؟

از سوی دیگر کمبود معلم یا کلاس‌های بودن معلم در سال‌های گذشته بارها مدارس کشور را تهدید کرده است. حل این مسئله نیز توجه ویژه به استخدام معلم یا افزایش ظرفیت پذیرش دانشجومعلم را می‌طلبد.

در این راستا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور نامه‌ای درباره جذب و تامین معلم در سال تحصیلی آینده خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت. که در بخشی از این نامه تاکید شده است: کاهش قابل توجه تراز ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته سال جاری، نشان از عدم فهم صحیح موقعیت این دانشگاه راهبردی، ضعف تحلیل های میدانی و حذف صورت مسئله دارد. کاهش تراز ۶۵۰۰ به ۶۰۰۰ تنها منتج به افزایش بی رویه متقاضیان دانشگاه فرهنگیان و البته افت کیفیت تربیت معلم و تنزّل جایگاه اجتماعی معلمین خواهد شد. این اتفاق، جز دهن کجی به شأن دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم، معنای دیگری نخواهد داشت.

همچنین در بخش دیگری از این نامه خاطرنشان شده است: عدم مواجهه عالمانه و آگاهانه با مسئله کمبود معلّم، موجب جایگزینی روش هایی همچون تربیت معلم کاردانی میشود. همانطور که مستحضرید، تربیت معلم کاردانی، یکی از شیوه های گذار از کمبود نیروی انسانی در مناطق محروم کشور است و نه رویه ای متداول برای تأمین معلّم در سراسر کشور باشد. باید پرسید چرا در مناطق محروم می‌توان با دوسال تحصیل، معلمی کرد.

درخواست اصلاح روش پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها

گویا مشکلات دانشگاهی فرهنگیان فقط به موضوعات رفاهی و آموزشی و جذب نیروی انسانی از مسیرهایی غیر از کنکور ختم نمی‌شود؛ چرا که امسال مسیر ورود به این دانشگاه برای داوطلبان کنکور پیچیده تر از سال‌های گذشته بود.

در این ارتباط مشاوران تحصیلی، داوطلبان کنکور، دانش آموزان و دانشجومعلمان خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار اصلاح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان شدند.

در بخشی از متن این کارزار بیان شده است: این شیوه پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان کاملا ناعادلانه است. هر داوطلب کنکور حق انتخاب سایر رشته‌های دانشگاهی، مخصوصا رشته‌های بورسیه را دارد که با این روش انتخاب رشته، این حق از داوطلبان توانمند و نخبه گرفته می‌شود.

اعضای اصلی این کارزار عنوان کردند: چرا و بر اساس چه منطق یا پشتوانه علمی یا کارشناسی به این نتیجه رسیدید داوطلبانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده باشند از فرآیند انتخاب رشته در آزمون سراسری ۱۴۰۳ حذف شوند و برای رسیدن به علاقه‌شان انصراف دهند تا بتوانند در آزمون سراسری انتخاب رشته کنند؟ چرا داوطلبان نمی‌توانند هم در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده باشند و هم در کنکور سراسری انتخاب رشته کنند؟

دانشجومعلمان و داوطلبان کنکور بیان کردند: از شما درخواست می‌کنیم زمان انتخاب رشته کنکور سراسری و کنکور فرهنگیان را همچون سال‌های گذشته یکی کنید تا داوطلبان کنکور با آرامش بتوانند برای آینده تحصیلی_شغلی خود تصمیم‌گیری کنند.

در بخش پایانی متن این کارزار خاطرنشان شده است: ممکن است داوطلبی هم به رشته‌های پزشکی علاقه داشته باشد، هم علوم انسانی، هم مهندسی و از طرف دیگر به رشته‌های فرهنگیان هم علاقه‌مند باشد. تصمیم‌گیری در این مورد بهتر است مثل سال‌های قبل، بعد از اعلام نتایج هر دو با هم گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =