دانشگاه نروژی تسلیم خواست معترضان/ دانشجویان فلسطینی پذیرش می‌شوند

دانشگاه اسلو نروژ پس از انتشار طوماری تحت عنوان «اجازه دهید دانشجویان پزشکی فلسطین به نروژ بیایند» تسلیم پذیرش ویزای ۹ دانشجوی پزشکی فلسطینی شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اداره مهاجرت نروژ (UDI) درخواست ۹ فلسطینی برای ویزای دانشجویی را رد کرد. مقامات نروژی دلیل این رد را احتمال ماندن این دانشجویان در نروژ عنوان کردند. این رد منجر به اعتراض عمومی و یک طومار آنلاین شد که بیش از ۵ هزار امضا در کمتر از ۲۴ ساعت جمع‌آوری شد.

کارشناسان معتقدند که وضعیت غزه ناپایدار است. با وجود شرایط سخت این منطقه، هم‌اکنون فقط ۱۶ بیمارستان از ۳۴ بیمارستان در غزه فعال هستند. صدها نفر از کارمندان مراکز بهداشتی به شهادت رسیده‌اند و تامین نیرو برای مراکز درمانی غزه بسیار دشوار است. نبود نیروی انسانی کافی سبب می‌شود که سیستم بهداشتی نتواند یک فاجعه انسانی بزرگ را مدیریت کند.

در این راستا، دولت نروژ تصمیم گرفته است که ۱۰ دانشجوی فلسطینی را در دانشگاه اسلو این کشور پذیرش کند. همچنین دولت نروژ معتقد بود که پذیرش این دانشجویان ممکن است دیگر کشورها را ترغیب کند تا کمک‌های مشابهی از فلسطینی‌ها داشته باشند. این تصمیم در اجرا با مشکل مواجه شد. چرا که دولت در مورد دانشجویان فلسطینی تغییر رویکرد داد. ملاحظات سیاسی یا منافع ملی نروژ از جمله عوامل اثرگذار در این تغییر رویکرد بود.

بمباران محل آموزش‌های علمی دانشجویان پزشکی غزه

در این بیانیه آمده است که تدریس در دانشگاه الازهر غزه به دلیل حملات اسرائیل متوقف شده است. بیمارستان الشفا هم که محل آموزش‌های علمی دانشجویان پزشکی بوده، بمباران شده است.

رئیس دانشکده پزشکی اسلو هم اعلام کرده است که آماده پذیرش دانشجویان پزشکی از غزه است. صدها نفر از دانشجویان پزشکی غزه پس از شروع جنگ به قاهره پناه بردند. ۱۰ نفر از این تعداد پیشنهاد تحصیل در دانشگاه اسلو را دریافت کرده بودند؛ اما وقتی برای ویزای دانشجویی درخواست دادند، ۹ نفر از آن‌ها به دلیل امکان اقامت دائمی در نروژ، رد شدند.

هنگامی که خبر رد درخواست ویزاهای دانشجویان مطرح شد، یک کمپین عمومی با حضور رهبران ارشد دانشگاه اسلو و همکاری روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تشکیل شد. شرکت‌کنندگان در این کمپین خواستار لغو تصمیم UDI شدند.

طوماری با عنوان «اجازه دهید دانشجویان پزشکی فلسطین به نروژ بیایند» در ۲۸ ژوئیه منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =