موقعیت لب‌مرزی «محمد اتابک»، وزیر پیشنهادی صمت

محمد اتابک، وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون نتوانسته برنامه جامع و قابل دفاعی جهت کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس ارائه کند با این وجود ممکن است بتواند با یک رای لب مرزی راهی وزارت‌خانه شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ یکی از وزارای پیشنهادی مسعود پزشکیان که تا چند روز پیش از نهایی شدن لیست ۱۹ نفره وزرا نامی از وی نبود، «سید محمد اتابک» است. 

بیشتر بخوانید؛

ظفرقندی، سیاسی‌ترین وزیر پیشنهادی غیرسیاسی‌ترین وزارت‌خانه رای اعتماد می‌گیرد؟

گفته می شود در لیست شورای راهبری گزینه‌های تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت حسین علائی، حسین سلاح ورزی، فرشید گلزاده کرمانی، میثم سعیدی و سعید زرندی بودند اما ناگهان نام اتابک به مجلس معرفی شد، نامی که برای عموم ناشناخته است.

وی چند سال به‌ عنوان مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت داشت. اتابک در سال ۱۴۰۲ از این سمت بازنشسته شد و حالا یک سال پس از بازنشستگی از بنیاد مستضعفان راهی مجلس شده تا از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.

منتقدان اتابک، علاوه بر غیرمرتبط دانستن تحصیلات وی که در زمینه راه و شهرسازی بوده با وزارت خانه ای که کاندیدای قرار گرفتن در راس آن است، عدم سابقه فعالیت وی در وزارت صنعت، معدن و تجارت را جزو نقاط ضعف وی می‌دانند.

برخی از نمایندگان مجلس نیز با وجود این که رای آوردن وی را در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ غیرمحتمل نمی‌دانند اما سبد رای اتابک را متزلزل پیش‌بینی می‌کنند. پاشنه آشیل وی بنا به اظهارات جمعی از نمایندگان، «بی‌برنامه‌گی» است. در طرف مقابل برخی نمایندگان دیگر نیز توانایی مدیریتی وی را نقطه قوتش می‌دانند. 

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ایسکانیوز گفت: نسبت رای سید محمد اتابک در این کمیسیون ۹ به ۱۰ بود. هر چند این عضو کمیسیون صنایع نسبت به رای آوردن اتابک اظهار امیدواری کرد اما وضعیت وی را لب مرزی خواند.

با این حال دفاع وی از عملکرد گذشته و چشم‌اندازی که برای یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌های کشور ترسیم خواهد کرد، در سرنوشت او قطعا موثر است و باید دید گزینه دقیقه نودی پزشکیان چگونه می‌تواند نمایندگان را قانع کند که شایسته تصدی این وظیفه دشوار است.

در راستای ارزیابی جو کلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به توانایی سید محمد اتابک برای تصدی گزینه صنعت، معدن و تجارت با چند تن از نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان کمیسیون صنایع گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

وزیر پیشنهادی صمت برنامه‌ای برای صنعت خودروسازی ارائه نکرده است

اسدالله چراغی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: ما به این شرط از آقای اتابک حمایت خواهیم کرد که منشاء تغییر و تحول در صنعت کشور شود. امروز چراغ صنعت در بسیاری استان‌ها به طور کامل خاموش است و انتظار داریم که این وزیر بتواند خدماتی را برای مناطق توسعه نیافته انجام دهد.

وی افزود: اهتمام کلی مجلس کمک به همه وزرای پیشنهادی برای گرفتن رای اعتماد است اما این کمک مشروط به توانایی برای تحول است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آقای اتابک فعلا برنامه‌ای برای خودروسازی ارائه نکرده است و واقعیت این است که اگر با همین منوال پیش برویم صنعت خودروسازی کشور به شدت دچار چالش می‌شود.

وی درباره علت عدم ارائه برنامه در زمینه صنعت خودروسازی از سوی وزیر پیشنهادی گفت: شاید تاکنون به این موضوع فکر نکرده‌اند و ممکن است برنامه‌ای دارد و در صحن مجلس اعلام کند. ایشان فعلا روی چنین نقاطی تمرکز نکرده است اما موضع کلی‌اش مبتنی بر ایجاد تحول است.

فضای عملکردی اتابک قابل بحث است

ابوالقاسم جراره عضو کمیسیون صنایع و معادن به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مختلف رفتند و تلاش کردند تا نمایندگان با آن‌ها آشنا شوند اما آن چیزی که می‌تواند اثر بیشتری داشته باشد فضایی است که در روز دفاع خودشان در صحن مجلس ارائه می‌کنند و باید بتوانند به انتقاداتی که وجود دارد پاسخ دهند.

وی افزود: جو مجلس در حال حاضر درباره آقای اتابک چندان قابل پیش‌بینی نیست و قاطعانه نمی‌توانیم صحبت کنم. نمایندگان مجلس فعلا درباره برخی نمایندگان مانند آقای ظفرقندی نظر روشن‌تری دارند و جو درباره این گزینه مثبت نیست و خودش هم نتوانست دفاع خوبی کند اما بعضی افراد مانند آقای اتابک فرصت دفاع دارند تا بتوانند پاسخ شبهات و سوالاتی که در ذهن نمایندگان وجود دارد را بدهند.

این نماینده مجلس با بیان این که فضای عملکردی آقای اتابک قابل بحث است، گفت: مطالباتی درباره ایشان وجود دارد و نمایندگان درباره توانمندی آقای اتابک حرف دارند اما به هرحال وزیر پیشنهادی صمت از کمیسیون رای کافی را گرفته است.

جراره تصریح کرد: آقای اتابک در یک حوزه خاصی تخصص دارد و البته انتظار هم نداریم که در تمام حوزه ها تخصص داشته باشد. وزارت صمت شامل حوزه‌هایی مانند معدن، صنعت و... می‌شود و ایشان در چند حوزه مانند سیمان، فولاد فعالیت کرده و در این حوزه‌ها هم تخصص خوبی دارد اما طبیعتا در حوزه خودروسازی و معدن کار نکرده است و ممکن است نقدهایی وجود داشته باشد.

وی افزود: آقای اتابک در حوزه‌هایی که تخصص ندارد، می‌تواند از مشاوران برنامه بگیرد و برای این کار لازم است وزیر مربوطه در این حوزه‌ها نیز یک اشراف حداقلی داشته باشد. اگر فردا ایشان وزیر شود گفتن عباراتی از قبیل «نمی‌دانستم» و «اطلاع ندارم» پذیرفتنی نیست؛ بنابراین آقای اتابک باید اشراف کامل به این حوزه‌ها داشته باشد.

رای اتابک لب مرزی است

سید مرتضی محمودی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: وضعیت آقای اتابک در مجموع پنجاه درصدی است و به نظرم رای ایشان بالا نیست و لب مرزی خواهد بود پس باید بیشتر برای اقناع نمایندگان درخصوص برنامه‌هایشان تلاش کنند. آقای اتابک از لحاظ شخصیت و سلامت قابل احترام است اما نمایندگان بیشتر درباره سوابق و عملکرد ایشان در حوزه صنایع نقد دارند.

وی افزود: جو نمایندگان درباره ایشان این گونه است که باید بیشتر درباره سوابقش تامل کنند و این که تا چه حد می‌توانند وزارت خانه را اداره کنند مورد تردید است البته وضعیت ایشان خیلی بد نیست و اما از آن گزینه‌های بینابینی است و با هر لرزشی ممکن است رای نمایندگان بریزد.

این نماینده مجلس در تشریح علت بی‌برنامه‌گی برخی وزرا گفت: وزرای پیشنهادی تا به حال برنامه منسجمی ارائه نکرده‌اند زیرا اکثر وزرا در یک مدت زمان کوتاه متوجه شدند که برای وزارت انتخاب شده‌اند. وزیری را داریم که در کمیسیون مربوطه اعلام کرده که تنها هشت ساعت قبل از اعلام اسامی متوجه شده که نامش در لیست وزارای پیشنهادی قرار دارد. تصور کنید یک وزیر برای اداره یک وزارت‌خانه با حجم بالای ماموریت‌ها، فقط هشت ساعت وقت داشته برنامه بنویسد. در این زمینه نه وزرا مقصر هستند نه رئیس‌جمهور و ما به بسیاری از وزرا حق می‌دهیم.

وی در ادامه گفت: وزرا قول‌هایی دادند که در زمان بررسی صلاحیت در مجلس برنامه تهیه خواهند کرد و چند نفر نیز این کار را کردند و برنامه جامع‌تری ارائه کردند.

اتابک برای مجلس نام‌آشنا نیست

مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: آقای اتابک به عنوان یک مدیر صنعتی بسیار قوی شناخته می‌شود اما چون فعال سیاسی نبوده برای مجلس نام‌آشنا نیست ولی برای فعالان حوزه صنعت و تولید شناخته شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد قاطبه نمایندگان درباره ایشان نظر مثبت دارند اما باید منتظر دفاع وزیر پیشنهادی باشیم.

جو مجلس درباره اتابک بینابینی است

حسینعلی حاجی دلیگانی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: من هنوز درباره ایشان به جمع بندی نرسیده‌ام زیرا فرصت نکرده‌ام برنامه‌هایش را بررسی کنم اما جو مجلس درباره آقای اتابک بینابینی است.

انتظار نداریم برنامه‌های اتابک پخته و دقیق باشد

امیر حیات‌مقدم خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: آقای اتابک سابقه‌ای در وزارت صمت نداشته و بنابراین انتظار چندانی نداریم که برنامه پخته و دقیقی ارائه کنند. دیدگاه مجلس درباره ایشان پنجاه، پنجاه است و سر مرز است.

اتابک تاکنون نتوانسته از برنامه‌هایش دفاع کند

مهرداد لاهوتی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: برنامه‌هایی که آقای اتابک ارائه کرده ضعیف است و خود ایشان هم تاکنون نتوانسته خوب دفاع کند. مرکز پژوهش‌ها به برنامه‌های ایشان ایرادهای زیادی وارد کرده است اما منتظریم به صحن بیاید تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؟!

انتهای پیام/

کد خبر: 1240495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =