وزیر پیشنهادی علوم: هیچ جناح سیاسی من را معرفی نکرده است

حسین سیمایی صراف گفت: هیچ جناح سیاسی من را معرفی نکرده است. آقای عارف گفت تو خودت بالا آمده‌ای و وام‌دار هیچ کسی نیستی.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ حسین سیمایی صراف در جلسه علنی صبح امروز ۳۰ مردادماه ۱۴۰۳ در جمع نمایندگان و در دفاع از برنامه خود برای وزارت علوم گفت: قدرشناس همه وزرای آموزش عالی از ابتدا تا انتها هستم و امیدوارم میراث دار خوبی باشم.

بیشتر بخوانید؛ 

جزئیات چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

وی افزود: نمایندگان مجلس با جدیدت پیگیر مسائل کشور و حوزه های انتخابیه هستند و چالش های حوزه آموزش عالی را پیگیری و بسترهای قانونی خوبی برای رفع برخی چالش ها ایجاد کردند که نمونه آن قانون برنامه هفتم، قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون جهش تولید مسکن است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم؛ تحصیل مستمر در دو نهاد علمی و خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید و بزرگان داشتم.

وی افزود: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

سیمایی صراف گفت: کرامت استاد و دانشجو اقتضا می کند که استقلال نهاد علم و آزادگی و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم. گزارش مرکز پژوهش ها درباره چالش ها بسیار کارشناسی است؛ پیوند مناسبی بین تقاضا و عرضه آموزش عالی و انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی و دستگاه های بهره بردار مشاهده نمی‌شود. در حوزه مهارتی ضعیف بوده و مدرک های بی مهارت به جامعه تحویل داده و بازار، خریدار فارغ التحصیلان نیست.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در شرایطی که ۶۵۰ هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد که در علوم انسانی و پایه جمعا حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب است حال اینکه علوم انسانی و پایه مهم هستند. پژوهش ها مساله محور نیستند و کتابخانه‌ها پر از پژوهش‌های دانشگاهی است که به جای راه حل برای مسائل کشور تنها باعث ارتقای رتبه می شوند. در آینده پژوهی و آینده نگاهی ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب می مانیم.

وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندک خواند و گفت که در بهترین حالت سهم نیم درصدی دارد تازه اگر تخصیص پیدا کند، در حالی که سهم آن در کشورهای به مراتب کوچک تر ۵ درصد است. زیرساخت ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه ها رضایت بخش نیست البته که سرزندگی دانشگاه ها بدون آرامش و امید در تصمیم سازی ها ممکن نیست.

سیمایی صراف افزود: بنا بر یک پیمایش و خوداظهاری، دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پر هزینه است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت که گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.

وی افزود: دانشگاه پسا ارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نیفتیم اما برای رفع این چالش ها چه راهبردها و چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای فائق آمدن بر این چالش‌ها اولویت‌های راهبردی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می‌کنم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: محور اول، ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی است. ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ، واحد آموزش عالی داریم. به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است. دیگر، کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست.

سیمایی صراف گفت: از اولویت‌های من اتقان و ارتقاء کیفیت آموزش عالی است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی کنیم. همچنین یک بازنگری در برنامه‌های درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند.

وی افزود: مطابق قانون برنامه، سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد. امیدوارم محقق شود و برنامه تحقق آن را هم نوشتند. در تربیت سرمایه‌های انسانی مورد نیاز خود مشارکت کنند. همچنین بازنگری در استانداردها و ارزش‌گذاری‌های حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس مأموریت‌های زیر نظام‌های آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.

سیمایی تاکید کرد: ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بوده‌ام. سوابق من نیز اعتدالی بودنم را نشان می‌دهد. کسانی هم که به کار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی و فنی و کارآمدی. در قضیه بورس، عضو شورای بورس نبودم. گفتند که تو درباره امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره می‌کنم که من گفتم حداقل رابطه جوانان با سیدالشهدا را باید حفظ بکنیم. این اعتقاد من است که امام حسین علیه السلام برای همه است.

وزیر پیشنهادی علوم در پایان گفت: صراف تصریح کرد: هیچ جناح سیاسی من را معرفی نکرده است. آقای عارف گفت تو خودت بالا آمده ای و وام دار هیچ کسی نیستی. در قضیه بورسیه ها من عضو شورای بورس نبودم. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1240544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =