۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴

یادداشت:

جمع‌آوری و ترمیم ۱۰۰ هزار قرآن و ادعیه در دارالقرآن اهل‌بیت

ظرفیتی استثنایی تأمین نیاز داخلی قرآن تا ۲۰ سال آتی
جمع‌آوری و ترمیم ۱۰۰ هزار قرآن و ادعیه در دارالقرآن اهل‌بیت

علی اصغر سلطانی *

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام بزرگ‌ترین مجتمع قرآنی کشور و بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی آستان قدس رضوی است که در شهرستان خمینی‌شهر و در استان اصفهان واقع شده است. این مؤسسه در بخش‌های مختلف فرهنگی و دینی، فعالیت شایانی در سطح بین‌المللی، ملی و استانی دارد. برنامه‌های فرهنگی دارالقرآن اهل‌بیت شامل طیف وسیعی از موضوعات از جمله مدیریت مدرسه تلاوت و حفظ برادران، مدرسه حفظ دختران، تربیت مربی و مدیر قرآنی، دوره‌های تخصصی علوم قرآنی، موزه قرآن و عترت، خیریه قرآنی، اردوهای زیارتی، برپایی رویدادهای معنوی، مکتب‌خانه قرآن و اهل‌بیت علیه‌السلام، مشاوره و واحد تولید و اشتغال است.

جمع‌آوری و ترمیم ۱۰۰ هزار قرآن و ادعیه در دارالقرآن اهل‌بیت

از دیگر برنامه‌های جانبی این مؤسسه می‌توان به پاتوق‌های مادرانه، دخترانه و پسرانه به‌صورت مجزا اشاره کرد که با حضور استادان شناخته شده -مثل حجت‌الاسلام داستان‌پور، رفیعی، عالی، فرحزاد، راشدی یزدی و دکتر بانکی‌پور، به صورت کارگاه و سلسله‌جلسات منظم، تاکنون برگزار شده است.

تربیت ۴۷۰۰ حافظ

آموزش قرآن در این مؤسسه در دو بخش انجام می‌شود؛ در بخش «مدارسِ تحصیلی همراه با حفظ قرآن»، برای دختران ظرف سه سال و پسران ظرف پنج سال برگزار شده و در کنار تحصیل، حافظ و قاری کل قرآن می‌شوند. در بخش «علوم قرآنی» نیز روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، فصیح‌خوانی، حفظ، اذان و تواشیح در همه سطوح از سنین مختلف چهار تا هفتاد سال را پوشش داده‌ایم. در همین راستا تاکنون ۳ هزار قرآن‌آموز در خود مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام و حدود ۱ هزار و ۷۰۰ نیز در ۳۲ شعبه روستایی که تا پیش از این هیچ کار قرآنی در آن‌ها انجام نمی‌شد، مشغول فعالیت‌اند.

مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام دو شعبه فعال خارج از استان اصفهان شامل شعبه بندر لنگه در استان هرمزگان و شعبه الیگودرز در استان لرستان را نیز دایر کرده است.

جمع‌آوری و ترمیم ۱۰۰ هزار قرآن و ادعیه در دارالقرآن اهل‌بیت

جنبش ترمیم قرآن

در رابطه با کار ترمیم و صحافی قرآن، دیدیم که در کشور سوئد، قرآنی را آتش زدند. پس از آن، همه تنها اعتراض کردند که چرا این قرآن آتش زده شده است. درحالی‌که در داخل مساجد اگر بررسی شود ممکن است ۵۰۰ تا بعضاً ۱۰ هزار نسخه قرآن ظرف سالیان متمادی جمع‌آوری شده باشد. به مرور نیز مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه و قرآن‌هایی که جلدشان پاره شده و به هر نحوی دیگر قابل مطالعه نبوده را در قسمت‌هایی مثل زیرزمین مسجد گذاشته‌اند. پس از مدتی، وقتی به این کتب سر می‌زنند، می‌بینند که جایگاه حشرات و موش شده یا بر اثر رطوبت، کاغذها کپک زده و متأسفانه سهواً به‌شکل بسیار بدی، احترام قرآن مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

ما در مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام برای اولین‌بار در کشور، ترمیم و صحافی قرآن را هم در اشل گسترده به‌دست گرفتیم. تا به امروز با وجود این‌که هنوز تبلیغات خاصی هم انجام ندادیم و فراخوان به صورت حضوری و زبانی بوده است، حدود ۱۰۰ هزار جلد قرآن‌، مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را جمع‌آوری و حدود ۲۰ هزار جلد را ترمیم و مجددا صحافی کرده و به نیت بانیانِ آن، بدون دریافت هرگونه هزینه‌ای در مناطق دیگری که واقعاً نیاز داشتند باز-توزیع کردیم.

جمع‌آوری و ترمیم ۱۰۰ هزار قرآن و ادعیه در دارالقرآن اهل‌بیت

استمداد از رسانه‌ها

از تمام اهالی رسانه درخواست دارم که دست به دست هم بدهیم تا مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام بتواند با عنایت پروردگار و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، متعهد شود که با ترمیم قرآن‌های موجود، تا ۲۰ سال آینده نیاز به بریدن هیچ درختی برای چاپ قرآن‌های جدید نباشد. ما با فعالیت خود قادریم به‌گونه‌ای قرآن‌های فرسوده را از منازل و مساجد جمع‌آوری و ترمیم کنیم که حتی ظرفیت اهدای قرآن به کشورهای دیگر نیز به وجود آید.

جمع‌آوری و ترمیم ۱۰۰ هزار قرآن و ادعیه در دارالقرآن اهل‌بیت

بعضی از مساجد و هیأت‌ها سهواً و بدون اطلاع، این قرآن‌ها را فروخته یا به دستگاه‌های تخمیر می‌سپارند تا بازیافت شود. متأسفانه در همه مراکز بازیافتی فعال در کشور ما نیز تفکیک چندانی صورت نمی‌گیرد که صرفاً قرآن را بازیافت کنند. در نتیجه، قرآن لابلای دیگر آثار و حتی موارد غیربهداشتی که از گفتن آن شرم دارم، مخلوط شده و سپس به چیزی مثل شانه تخم مرغ تبدیل می‌شود. این اهانت بدتری به قرآن است؛ در صورتی که اگر این قرآن جمع شود و در یک مرکز بازیافتیِ ویژه قرار بگیرد، فرآیند بسیار متفاوت خواهد بود.

حفظ منزلت قرآن

در این مؤسسه کوچک‌ترین جزییات از جمله شست‌وشوی پاتیل‌ها رعایت می‌شود. سپس کاغذهای غیرقابل‌ استفاده جدا شده، در پاتیل‌ها ریخته و با آب مخلوط می‌شود، سپس خمیرِ به دست آمده دوباره به عنوان جلد قرآن‌های ترمیم‌شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه حتی یک برگ قرآن یا ادعیه هم قابل استفاده است و اگر جمع‌آوری شود و به‌دست مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام برسد، به شکل شایسته‌ای با توجه به مجوزهای شرعی اخذ شده، دوباره به قرآن تبدیل خواهد شد.

در رابطه با پارچه‌های مذهبی که در مساجد و هیئات به مدت یکی دو سال در معرض آفتاب بوده و اکنون دیگر قابل استفاده نیست، مجدداً توجه شایسته‌ای صورت نگرفته و در زیرزمین‌ها انبار می‌شوند و به این پارچه‌هایی که حاوی اسماء الهی یا آیه‌های قرآن است نیز بی‌احترامی می‌شود. مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام با دریافت این پارچه‌ها و سپس شست‌وشوی‌ها، برش‌هایی را از پارچه جُدا کرده و به عنوان «نگهدارنده جلد» در داخل قرآن‌ها چسبانده می‌شود. چنین قرآنی، پس از ۱۰-۲۰ سال به هر روشی هم که استفاده شده باشد، دیگر برگ-برگ نمی‌شود و به شکل مرتب در اختیار قرائت کنندگان خواهد بود. مجدداً شایان تأکید است که تمامی این فرآیندها بدون دریافت هرگونه هزینه‌ای انجام شده و تکلیفی شرعی و فرهنگی است که مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت علیه‌السلام برعهده گرفته است.

* رییس هیأت مدیره دارالقرآن اهل‌بیت علیم السلام

کد خبر: 1240635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =