واکنش رئیس دانشگاه پیام‌نور به اعتراض دانشجویان/ افزایش ۶۰ درصدی شهریه تکذیب شد

رئیس دانشگاه پیام نور در واکنش به اعتراض دانشجویان در گفت‌وگو با ایسکانیوز افزایش ۶۰ درصدی شهریه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه پیام نور جزء دانشگاه‌های نیمه دولتی و شهریه پرداز محسوب می‌شود. بنابراین بخشی از درآمد این دانشگاه بر مدار شهریه دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی اداره می‌شود. این شهریه به دو بخش ثابت و متغییر تقسیم و از دانشجویان گرفته خواهد شد. البته شهریه ثابت بر اساس سال ورود دانشجو به دانشگاه و نوع رشته تحصیلی تعیین می‌شود. ولی شهریه متغیر به تعداد و نوع واحدهای انتخابی دانشجویان بستگی دارد.

از سوی دیگر شهریه دانشگاه پیام نور نیز همانند سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز هر سال افزایش می‌یابد؛ اما گویا افزایش شهریه امسال این دانشگاه به مذاق دانشجویان خوش نیامده است.

بیشتر بخوانید:

اعتراض دانشجویان پیام‌نور به افزایش ۶۰ درصدی شهریه

راه‌اندازی کمیپی اعتراضی به افزایش شهریه دانشگاه پیام نور

دانشجویان با راه اندازی کارزاری با عنوان «نه به گران شدن شهریه دانشگاه پیام نور» اعتراض خود را به افزایش قیمت ۶۰ درصدی این دانشگاه پیام نور نشان دادند. این کارزار خطاب به ابراهیم تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور است.

در متن کمپین این دانشجویان آمده است: احتراما به اطلاع می‌رساند با توجه به اهداف ثبت‌شده دانشگاه پیام نور که فراهم کردن ادامه تحصیل برای تمامی افراد شاغل و خانه‌دار و کاهش موانع ادامه تحصیل برای عموم به ویژه اقشار ضعیف و تلاش در حل معضلات اجتماعی و بسیاری دیگر از اهداف این مرکز است که به صورت غیرحضوری خدمات ارائه می‌دهد، گران شدن شهریه مغایرت دارد.

بنابراین، ما امضاکنندگان این کارزار از جنابعالی درخواست داریم تا نسبت به تعدیل شهریه‌ها و جلوگیری از افزایش غیرموجه آن اقدام کنید تا اهداف و رسالت‌های ذکر شده دانشگاه به درستی دنبال شود.

تقی‌زاده: افزایش شهریه‌ دانشگاه پیام‌نور ۳۰ درصد است

برای پیگیری اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام‌نور نسبت به افزایش شهریه به سراغ ابراهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور رفته‌ایم تا توضیحات وی در این باره را جویا شویم.

وی در واکنش به کارزار اعتراضی دانشجویان به افزایش ۶۰ درصدی شهریه دانشگاه پیام نور به ایسکانیوز می‌گوید: درآمد این دانشگاه برای هزینه‌های جاری توسط درآمدهای اختصاصی و بودجه عمومی دانشگاه تامین می‌شود. افزایش شهریه دانشجویی دانشگاه پیام نور نیز سال گذشته توسط هیئت امنا دانشگاه پیام نور تصویب شده بود.

تقی‌زاده تصریح کرد: بودجه عمومی دانشگاه پیام نور در سال ۲ هزار میلیارد تومان است که مبلغ قابل توجهی نیست. بخشی از این مبلغ از محل درآمدهای اختصاصی است. که بخشی از آن، توسط شهریه‌های دانشجویان باید تامین شود. مبنای شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال‌های گذشته مبنای بالایی نبوده است. به این معنا که میزان سرانه تحصیل دانشجویان در دانشگاه پیام نور قابل قیاس با سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور مانند غیر انتفاعی نیست.

رئیس دانشگاه پیام نور عنوان کرد: پیشنهادهای مختلفی برای تامین هزینه‌های دانشگاه پیام نور در هیئت امنا مطرح شد که هزینه‌های این دانشگاه تامین شود. البته تاکید می‌کنم که شهریه دانشجویی که افزایش یافته با رعایت وضعیت دانشجو و اینکه پردیس دانشگاهی در مناطق محروم است یا خیر، متفاوت است. به این معنا که رعایت حال دانشجویان برای دریافت شهریه تحصیلی شده است.

وی اضافه کرد: دانشجویان مشغول به برخی رشته‌های تحصیلی، درس عملی دارند. بنابراین طبیعی است که آن رشته، افزایش شهریه بیشتری داشته باشد و برای دانشجویان ملموس باشد. ولی در کل میانگین میزان شهریه برای تحصیل در دانشگاه پیام نور بالا نیست. میانگین در مقطع کارشناسی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان در یک ترم تحصیلی است. البته این مبلغ به رشته و تعداد واحدهای درسی اخذ شده در ترم تحصیلی دارد.

تقی‌زاده یادآور شد: شهریه دانشگاه پیام نور مبلغ قابل توجهی، به نسبت هزینه‌های دانشگاه نیست. برای اینکه دانشگاه بتواند از پس هزینه‌های خود بر بیاد، اتکا به درآمدهای عمومی و بودجه دولت نداشته باشد، شهریه‌ها باید صد در صد افزایش پیدا کند. ولی با توجه به موارد رعایت حال دانشجویان این میزان شهریه به صورت کامل افزایش نیافت.

رئیس دانشگاه پیام نور در پایان خاطرنشان کرد: مجموع در تمام شهریه ثبات و شهریه متغییر افزایش داشته است. میزان افزایش شهریه به صورت میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =