ماجرای کمبود اسپری دفع حشرات در بازار

بعد از شروع ماجرای پشه آئدس و شیوع تب دنگی، به یکباره برخی از فرآورده‌های دافع حشرات در سطح داروخانه‌ها کمیاب و بعضاً گران شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ اخبار شیوع تب دنگی را می‌توان به ماجرای کرونا گره زد که به یکباره شاهد کمبود ماسک، محلول و…، در سطح داروخانه‌های کشور بودیم. حالا، پشه آئدس هم باعث شده بازار فرآورده‌های دافع حشرات در مقطعی دچار کمبود و گرانی شود.

بیشتر بخوانید:

پشه آئدس در چه نقاطی بیشتر پیدا می‌شود؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که مسئولان وزارت بهداشت در واکنش به شیوع تب دنگی در کشور، به تخم گذاری پشه آئدس اشاره کرده و عنوان می‌کردند که در صورت بارندگی، این تخم‌ها تبدیل به پشه شده و می‌تواند بر شدت بیماری تب دنگی بیافزاید.

در همین حال، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر خرید فرآورده‌های دافع حشرات و…، باعث بازار گرمی پشه آئدس شد.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بیان اینکه پشه آئدس سال‌های قبل هم در کشور فعال بوده است، گفت: تفاوت مهم پشه آئدس امروز، با سال‌های قبل در این است که این پشه به دلیل ورود افراد مبتلا به ویروس تب دنگی که از خارج از کشور آمده بودند؛ آلوده و این ویروس به تخم‌ها و لاروهایشان نیز منتقل شده است و حالا آن‌ها قدرت بیماری زایی بالایی دارند.

وی افزود: زمانی که هوا خشک است و بارندگی نداریم، هیچ مشکلی از جانب تخم‌های پشه آئدس نداریم. اما اگر باران ببارد، کار ما سخت خواهد شد.

فرشیدی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بارندگی باعث شود پشه آئدس سر از تخم در آورد. در واقع، اگر پشه آئدس آب پیدا کند، ممکن است شرایط سخت شود.

وی گفت: احتمال خیلی زیاد در پاییز که فصل بارندگی است، پشه آئدس زیاد شود. البته اگر پشه آئدس هم باشد، اما بیمار نداشته باشیم؛ بیماری منتقل نمی‌شود.

شاید همین توصیه‌های معاون بهداشت وزارت بهداشت، برخی را نگران و بعضی‌ها را به فکر انداخت که از هم اکنون به فکر انبار فرآورده‌های دافع حشرات باشند.

محمود آل بویه، مدیرکل فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو، گفت: سازمان غذا و دارو، در خصوص تمامی فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و سلولزی؛ تنها ناظر بر کیفیت محصولات است.

وی در واکنش به کمبود و گرانی فرآورده‌های دافع حشرات در سطح داروخانه‌ها، افزود: تنظیم بازار، تخصیص ارز و قیمت گذاری این محصولات، در سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها انجام می‌شود.

آل بویه، کمبود اسپری بی فوربایت را که برای پیشگیری از گزش پشه استفاده می‌شود، رد کرد و گفت: این اسپری، کمیاب نیست و به اندازه کافی در داروخانه‌ها موجود است.

این در حالی است که برخی شهروندان از گرانی و کمبود این فرآورده در داروخانه‌ها گلایه داشتند.

یک شهروند گفت: اسپری بی فوربایت را با هزار دردسر و چند برابر قیمت معمول آن، تهیه کردم.

این شهروند افزود: من به خاطر شرایط دخترم، این اسپری را همیشه تهیه می‌کردم، اما اخیراً در تهیه آن دچار مشکل شدم. البته شنیدم به خاطر پاییز و بارندگی‌های پیش رو است.

در آستانه فصل پاییز و شروع بارندگی‌ها، این احتمال می‌رود که برخی بخواهند از پشه آئدس بازار گرمی به راه بیندازند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1241306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =