صدور دیپلم واحد؛ راهکار جدید وزارت علوم برای پشت کنکوری‌‎ها

رازینی گفت: موضوعی که هم در آموزش و پرورش و هم در وزارت علوم مطرح شده؛ اما بلند مدت است موضوع دیپلم واحد است. براساس این موضوع افراد یک دیپلم می‌گیرند و در ادامه می‌توانند در رشته‌های مختلف در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

روح‌اله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کاهش ورودی رشته‌های فنی-مهندسی و علوم‌پایه گفت: ریزش جمعیت دانشجویی مخصوصا در رشته‌های فنی و علوم‌پایه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در دولت قبلی مجموعه‌ای از راهکارها برای آن عنوان شد. بورسیه‌های دانشجویی یکی از راهکارهایی است که سازمان امور دانشجویان متولی اجرای آن است.

رازینی گفت: دانشجویان فنی-مهندسی اگر اطمینان داشته باشند که کشور در حوزه صنعت به آن‌ها نیاز دارد و آینده شغلیشان تضمین است، اشتیاق به ادامه تحصیل افزایش پیدا می‌کند. تجربه ۲ ساله‌ای که در بورس اشتغال و صنعت داشتیم این موضوع را نشان می‌دهد. در برخی رشته‌هایی که متقاضیان کمتری دارد از زمانی که بورس صنعت برای آن‌ها در نظر گرفتند، متقاضیان بیشتری را به خود اختصاص داد.

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: با توجه به تغییرات فناوری، برخی رشته‌ها به روز نیستند. به این معنی که محتوای آموزشی همگام با کارایی صنعت نیست. با طرح چند مسئله می‌توان این موضوع را بهبود بخشید.

وی گفت: یکی از راهکارهای افزایش ورودی‌های فنی و علوم‌پایه، افزایش ظرفیت دروس مهارتی است که از سال جاری به صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد و در دستور کار قرار گرفت. البته این موضوع خاص رشته مهندسی نیست؛ ولی در دروس فنی بیشتر کاربرد دارد. این امر علاوه بر مباحث نظری، ظرفیت مهارتی را نیز بالا می‌برد.

بازنگری دروس مهندسی با محوریت دانشگاه امیرکبیر

معاون وزیر علوم اظهار کرد: دومین راهکار کمک‌کننده بازنگری برنامه درسی است. یکی از اقداماتی که در رشته فنی-مهندسی نهایی و بارگزاری شده است، بازنگری بسته دروس مهندسی است. به تدریج و به مرور زمان همه رشته‌ها تکثیر شدند و معمولا هم جزء به جزء رخ داد. یعنی یک مجموعه یک‌پارچه نبود. کاری که با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد، بازنگری بسته رشته‌های مهندسی بود. این دوره‌ها شامل بسته‌های جدید مهندسی است. یکپارچگی رشته‌های مهندسی بیشتر شد و برخی از تنوع گرایش‌هایی که بازار کار نداشت حذف شد. همچنین بروزرسانی محتوای دروس را دربرداشت.

رازینی گفت: موضوع دیگری که هم در آموزش و پرورش و هم در وزارت علوم مطرح شده (البته نمی‌دانیم مراجع دیگری هم در تصمیم‌گیری موثر هستند یا خیر) و بلند مدت است موضوع دیپلم واحد است. براساس این موضوع افراد یک دیپلم می‌گیرند و می‌توانند در رشته‌های مختلف ادامه تحصیل دهند. در این صورت متقاضیان رشته تجربی اگر بدانند در رشته‌های پربازار قبول نمی‌شوند به رشته‌ ریاضی می‌روند. اما این جدا شدن در اول راه این امکان را میسر نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن دیپلم واحد، این امکان را فراهم می‌کند که دانش‌آموزان مستعد، رشته‌های خوب در تجربی را قبول نشده و به فنی-مهندسی بروند. لازم است جذابیت رشته بالا رود، تطبیق آن با مسائل روز بیشتر شود تا این فرصت در اختیار داوطلبان قرار بگیرد که در همه رشته‌ها شروع به تحصیل کنند.

رازینی تصریح کرد: سازمان امور دانشجویان به برخی از رشته‌هایی که برای کشور راهبردی است ولی ممکن است متقاضی کمی داشته یا ذهنیت بازار خوبی نداشته باشد، به عنوان بورس دانش، بورس می‌کند که بیشتر در علوم پایه است و می‌تواند در رشته‌های فنی-مهندسی نیز باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در بورس صنعت و اشتغال، صنعت می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از برنامه درسی را به خود اختصاص دهد یعنی در برنامه درسی مداخله داشته باشد. واحد صنعتی تا حدود ۴۰ واحد برنامه درسی را می‌تواند به خود اختصاص دهد. طبیعتا دو اتفاق می‌افتد. اول اینکه داوطلب احساس می‌کند بازار کار مرتبط با او وجود دارد و دوم، کارفرما نیاز صنعت خود را در محتوای برنامه درسی را غیر از پایه به صورت اختصاصی نیز می‌گنجاند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =