اعتراض کارشناسان بهداشت به اختصاص جایگاه‌های شغلی به ماماها و پرستاران / سلامت جامعه قربانی تصمیمات اشتباه

کارشناس بهداشت عمومی گفت: مراکز بهداشت با برداشت اشتباه از برنامه جوانی جمعیت، بازار کار فارغ‌التحصیلان رشته بهداشت را حذف کرده و کارشناسان مامایی را جایگزین کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بعد از اعتراض پرستاران و ماماها حالا نوبت به متخصصان بهداشت رسیده و بارها در پیام‌هایی به ایسکانیوز مشکلات صنفی خود را مطرح کرده‌اند. کارشناسان بهداشت به این موضوع معترض هستند که جایگاه شغلی آن‌ها به گروه‌های دیگر اختصاص پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید

اعتراض جامعه مامایی به وضعیت معیشت / سیستم پزشک سالار عامل افزایش سزارین

رزا آسمانی‌منش کارشناس بهداشت عمومی درخصوص مشکلات این گروه به ایسکانیوز گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های صنفی ما مربوط به بازار کار است. فارغ التحصیلان این رشته باید در مراکز بهداشت و تحت عنوان مراقبان سلامت فعالیت کنند اما امروز شرایط طوری شده که مراکز بهداشت از میان دیگر رشته‌‍‌هایی مانند مامایی و پرستاری هم نیرو جذب می‌کنند.

وی افزود: مراکز بهداشت با برداشت اشتباه از برنامه جوانی جمعیت، بازار کار فارغ‌التحصیلان رشته بهداشت را حذف کرده و کارشناسان مامایی را جایگزین کرده‌اند. این درحالی است که یک مرکز بهداشت در کنار نیاز به کارشناس مامایی به چندین کارشناس بهداشت نیاز دارند تا بتواند خدمات درستی ارائه بدهند. کارشناسان مامایی هم نسبت به این اقدام اعتراض دارند چراکه با این کار از وظیفه اصلی خود دور شده‌ و به کارهایی مشغول شده‌اند که وظیفه آن‌ها نیست.

آسمانی‌منش توضیح داد: حذف کارشناسان بهداشت از مراکز سلامت باعث شده تا کیفیت انجام واکسیناسیون در کشور مانند گذشته نباشد و افت کند. از جهتی بخشی از وظایف مراقب سلامت ارائه خدمت به سالمندان است اما با نبود کارشناسان بهداشت در مراکز این خدمات ارائه نمی‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین وظیفه کارشناسان بهداشت فعالیت در راستای پیشگیری از بروز بیماری با آموزش، فرهنگسازی و غربالگری است اما کمرنگ کردن حضور آن‌ها باعث شده تا امر مهم پیشگیری به درستی انجام نشود. در واقع پیشگیری مقدم بر درمان است و با حذف کارشناسان بهداشت عملا سلامت جامعه دچار مشکل می‌شود.

کارشناس بهداشت عنوان کرد: ما در حوزه آموزش سلامت تخصص داریم اما کارشناسان مامایی و پرستاری برای انجام این وظیفه آموزش ندیده‌اند و چطور می‌توان از آن‌ها انتظار داشت که کاری را انجام دهند که تخصصی در آن ندارند.

وی با اشاره به اینکه حذف بازار کار این رشته باعث شده تا فارغ‌التحصیلان تمایلی به ادامه تحصیل نداشته باشند یا تغییر شغل داده و در مواردی هم به مهاجرت فکر کنند، بیان کرد: حذف این رشته تهدیدی برای سلامت جامعه است. وقتی نه آموزش درستی داشته باشیم، نه غربالگری انجام دهیم، شاهد افزایش بیماری‌ها خواهیم بود.

آسمانی منش عنوان کرد: پایگاه بهداشتی که من در آن مشغول به کار هستم، وظیفه ارائه خدمت به بیش از پنج هزار نفر را برعهده دارد اما تنها ۴۴ زن باردار داریم که نیمی از آن‌ها هم ایرانی نیستند، آیا منطقی است که وظیفه ارائه خدمت به مابقی افراد را هم کارشناسان مامایی برعهده داشته باشند؟ بخش عمده‌ای از افراد سالمند و میانسال هستند. اگر کارشناس مامایی تمام تمرکز خود را بر روی وظایف خود بگذارد، کمک بهتری به جوانی جمعیت است یا اینکه از ماما بخواهیم وظایف کارشناس بهداشت را هم انجام داده و در کنار آن به زنان باردار هم خدمات ارائه دهد؟

وی افزود: مراقبان سلامت می‌توانند به آموزش جامعه در راستای پیشگیری از بیماری‌ها کمک کنند و علاوه بر این خدماتی در حوزه غربالگری ارائه دهند. برای مثال در حوزه سالمندان غربالگری سرطان‌ها، بررسی ماهانه فشار خون، دیابت، رژیم غذایی و غیره مواردی از این دست خدماتی است که مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند اما با حذف کارشناسان بهداشت از مراکز انجام این امور کمرنگ شده‌اند.

آسمانی‌منش توضیح داد: گذراندن طرح برای کارشناسان بهداشت عمومی اجباری است اما به دلیل اینکه جایگاه‌های شغلی به گروه‌های پرستاری و مامایی اختصاص پیدا کرده است، فارغ‌التحصیلان عملا یک یا ۲ سال در نوبت می‌مانند و نمی‌توانند طرح خود را بگذرانند. زایشگاه‌ها با کمبود ماما مواجه هستند اما کارشناسان مامایی به مراکز بهداشت فرستاده می‌شوند.

وی افزود: حضور ماما در مرکز بهداشت لازم است اما در کنار آن باید چندین کارشناس بهداشت هم استخدام شوند اما عملا مراکز از یک ماما استفاده می‌کنند تا همه کارها را انجام دهد. این رشته انجمن صنفی و متولی در وزارت بهداشت ندارد و کسی نیست که مشکلات ما را به مسئولان ابلاغ کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1243086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =