بی‌توجهی دانشگاه‌های جهان به محیط زیست/ مسائل زیست محیطی جایی در دروس مهندسی نفت ندارند

بررسی برنامه‌های درسی مهندسی نفت در ۱۷ دانشگاه برتر جهان نشان می‌دهد که این دانشگاه‌ها اهمیتی برای حفاظت از محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قائل نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بررسی برنامه‌های درسی رشته مهندسی نفت در ۱۷ دانشگاه برتر جهان نشان می‌دهد که این دانشگاه‌ها اهمیتی برای حفاظت از محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قائل نیستند.

کارشناسان معتقدند که آموزش عالی با اهداف محیط نیست همسو نیست و مهم‌ترین راهکار حل این چالش، آموزش متخصصینی که صنعت انرژی را مدیریت کنند. همچنین سیاستگذاران آموزش عالی باید برنامه‌های درسی را با چشم‌انداز جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که در توافقنامه پاریس (۲۰۱۶) آمده است، همسو کنند. چرا که مطالعات نشان می‌دهد گازهای گلخانه‌ای ساطع شده از فعالیت‌های انسانی یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش دمای کره زمین در ۵۰ سال گذشته است.

کشورها باید برای دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تحت فشار قرار گیرند. سپس بودجه دانشگاه‌ها باید در جهت سیاست‌های زیست محیطی مصرف شود. چرا که دانشگاه‌ها بدون حمایت دولت‌ها نمی‌تواند اقدام موثری انجام دهند.

۱۷ دانشگاهی که در مورد بررسی قرار گرفته‌اند شامل دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)، دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد در عربستان سعودی، دانشگاه پکن در چین، دانشگاه دولتی مسکو و موسسه فناوری هند مدرس (IITM) همگی در آسیا و دانشگاه قاهره در آفریقا، و همچنین دانشگاه فنی دانمارک، امپریال کالج لندن، دانشگاه صنعتی دلفت در هلند و دانشگاه فنی ملی نفت و گاز ایوانو-فرانکیفسک در اوکراین است.

دانشگاه آدلاید در استرالیا، دانشگاه ایالتی کامپیناس در برزیل و دانشگاه مرکزی ونزوئلا واقع در آمریکای جنوبی و دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه استنفورد، دانشگاه A&M تگزاس و دانشگاه آلبرتا در آمریکای شمالی از دیگر دانشگاه‌های مورد بررسی هستند.

بررسی این دانشگاه‌ها نشان داد که فقط سه دانشگاه از ۱۷ دانشگاه (۱۷.۶ درصد) دروس زیست محیطی را به عنوان واحدهای درسی اجباری در برنامه‌های درسی دوره‌ کارشناسی خود قرار داده‌اند. ۲ دانشگاه (۱۱.۸ درصد) واحدهای زیست محیطی اجباری را در برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد خود دارند و فقط یک دانشگاه (۹.۵ درصد) دروس زیست محیطی اجباری را در دوره دکتری ارائه می‌دهند.

همچنین سه دانشگاه (۱۷.۶ درصد) دروس اختیاری محیط زیست در دوره کارشناسی ارائه می‌دهند. یکی از ۱۷ دانشگاه (۵.۹ درصد) دروس زیست محیطی اختیاری در دوره کارشناسی ارشد و یکی از ۱۷ دانشگاه هم دروس زیست محیطی اختیاری در دوره دکتری خود ارائه می‌دهند.

فقط دانشگاه دانمارک برخی دروس ویژه مهندسی محیط زیست را برای دانشجویان مهندسی نفت ارائه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند حتی دانشگاه‌های آمریکا هم سیاست یا بودجه‌ای برای ساماندهی واحدهای درسی محیط زیست در رشته مهندسی نفت ندارند.

حامد عید (Hamed Ead) استاد دانشگاه قاهره مصر در این زمینه گفت؛ این واقعیت که تعداد کمی از دانشگاه‌ها دوره‌های زیست محیطی را به عنوان درس‌های مورد نیاز ارائه می‌دهند، نشان می‌دهد که آموزش نیاز به تغییر فوری دارد. برنامه‌های درسی موسسات آموزشی، به‌ویژه در جهان عرب، باید با اهداف پایداری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تطبیق داده شود، زیرا این موضوعات به طور فزاینده‌ای برای جامعه جهانی اهمیت پیدا می‌کنند.

عید گفت: «ساختار برنامه درسی جدید پیشنهادی چارچوب کاملی را ارائه می‌کند تا به رهبران مشتاق در بخش نفت و گاز مهارت‌هایی را بدهد که برای رفع مشکلات چشم‌انداز انرژی امروزی با ایجاد تعادل بین ستون‌های فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی نیاز دارند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1244495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =