تولید ۴۰ هزار اصله نهال مقاوم به سرما در دانشگاه آزاد مراغه/ دستگاه «مه‌پاش» به تولید انبوه می‌رسد

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه از تولید ۴۰ هزار اصله نهال میوه مقاوم به سرما در نهالستان این سرا خبر داد و گفت: فروش این نهال‌ها از آبان‌ماه آغاز می‌شود.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراغه یکی از باغ شهرهای آذربایجان شرقی است که محصولات کشاورزی زیادی در آن تولید می‌شود. ازجمله محصولات عمده آذربایجان شرقی در منطقه مراغه، سیب درختی است که از نظر کیفیت و طعم و رنگ از بهترین‌های کشور است. علاوه بر سیب، میوه‌هایی مانند زردآلو، آلوچه، انگور و ... نیز در این منطقه تولید می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز با داشتن گروه کشاورزی و امکاناتی مانند باغ ۱۱ هکتاری، ۴۰ هکتار زمین زراعی دیم و آبی و مجتمع دامداری اقدام به راه‌اندازی سرای نوآوری در زمینه کشاورزی کرد و در نهایت سال ۱۴۰۰ این سرا با عنوان «سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی» مورد تصویب قرار گرفت و یک سال بعد به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

مینو طایفه نوری رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اهداف راه اندازی این سرا اظهار کرد: با توجه به اینکه مراغه به عنوان باغ شهر شناخته میشود و عمده فعالیت مردم این منطقه نیز کشاورزی است تصمیم بر این شد تا سرای نوآوری نیز در حوزه کشاورزی راه اندازی شود سپس بررسی های لازم را انجام دادیم که در کدام حوزه تخصصی کشاورزی میتوانیم ورود کنیم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با وجود باغات فراوان اما از فرآوری بی بهره هستیم و دورریز محصولات ما بسیار زیاد است به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم محصولات فراسودمند و همین طور فرآورده های فراسودمند کشاورزی را تصویب کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح توجیهی سرا در نهایت سال ۱۴۰۰ نوشته شد، ادامه داد: سال ۱۴۰۱ نیز سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه به صورت رسمی راه اندازی شد.

طایفه نوری تصریح کرد: مرکز رشد ما بخشی از فعالیت خود را به رشته های دیگر اختصاص داده است اما عمده تمرکز ما به روی کشاورزی است و راه‌اندازی نهالستان یکی از مهم ترین اقدامات ما در سرا بوده که در حال حاضر ۳ هکتار است و به دنبال این هستیم تا ۳ هکتار دیگر نیز به وسعت نهالستان اضافه کنیم.

وی در خصوص وجه تمایز این نهالستان با دیگر نهالستان‌ها نیز گفت: ارقامی که در این نهالستان پرورش می یابند نسبت به سرماهای دیررس بهاره و زودرس پاییزه مقاومت دارند چرا که منطقه مراغه یک منطقه سردسیر است و برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات این نهالستان را ایجاد کردیم ضمن اینکه مقاومت لازم در مقابل برخی آفات را هم لحاظ کرده ایم.

طایفه نوری از آغاز فروش نهال‌ها در آبان ماه جاری خبر داد و اضافه کرد: در این نهالستان ارقام مختلفی از جمله گلابی، گردو، شلیل، آلو و...موجود است و پیش بینی میکنیم با آغاز فروش نهال ها، عایدی خوبی نصیب دانشگاه شود البته هنوز در خصوص عمده فروشی یا خرده فروشی تصمیمی نگرفته‌ایم.

پیش‌بینی درآمد ۲ میلیاردی در اولین سال فروش

وی با اشاره به تولید ۴۰ هزار اصله نهال میوه مقاوم به سرما، خاطرنشان کرد: تا فروردین ماه سال بعد همه این ها را به فروش خواهیم رساند و به زودی یک نهالستان غیرمثمر را هم ایجاد خواهیم کرد و پیش بینی میکنیم در اولین سال فروش حدود دو میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشیم.

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه با اشاره به وجود ۴۰ هکتار زمین دیم در این سرا نیز افزود: در این وسعت ما کشت های مختلفی را انجام میدهیم که نخود و جو را پیشتر کشت کردیم و امسال کشت گندم را انجام دادیم اما به دلیل تگرگ زدگی چندان موفقیت آمیز نبود با این وجود بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان از این محل درآمدزایی داشته ایم.

تولید و فروش گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی

وی تصریح کرد: گلخانه ما پیشتر، اهداف آموزشی را دنبال میکرد و دانشجویان مهارتهایی چون پیوند و قلمه زدن را می آموختند اما اخیرا به دنبال راه اندازی مجدد گلخانه هستیم تا تأسیسات موجود از بین نرود که این کار را انجام دادیم و خوشبختانه امروز گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی و همچنین برخی گیاهان دارویی همچون رزماری را پرورش می دهیم که به مرحله فروش نیز رسیده است.

موفقیت طرح فناور تکثیر گوسفند رومن

طایفه نوری به بخش دامداری به عنوان دیگر فعالیت این سرا اشاره کرد و گفت: تولید و تکثیر گوسفند رومن را نیز به عنوان طرح فناور انجام می‌دهیم که این گوسفندها چندقلوزا هستند و در حال حاضر بالغ بر ۱۶۰ رأس گوسفند داریم. با توجه به اینکه از نظر بودجه در مضیقه هستیم از محل درآمد دامداری برای دامداری خرج میکنیم تا انشالله در مراحل بعدی بتوانیم یک قوچ را به طور مثال با قیمت ۸۰ میلیون تومان به فروش برسانیم و به طور کلی این بخش سالانه یک میلیارد تومان میتواند برای ما عایدی داشته باشد.

تولید ۴۰ هزار اصله نهال مقاوم به سرما در دانشگاه آزاد مراغه/ دستگاه «مه‌پاش» به تولید انبوه می‌رسد

وی خاطرنشان کرد: در سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه، ینجه زار هم داریم که کار تأمین علوفه دامداری را خودمان انجام میدهیم و اخیرا هم چین چهارم ینجه را برداشت کردیم البته توان تأمین تمام علوفه دامداری را نداریم چون جیره خاصی دارد و بخش کنستانتره را از بیرون تهیه میکنیم.

استقرار ۲۲ واحد و هسته فناور/ تولید پمپ تراکتور تست می‌شود

طایفه نوری به باغ ۱۱ هکتاری این سرا نیز اشاره و اظهار کرد: در این باغ، میوه غالب ما سیب است ضمن اینکه گردو، آلو و زرد آلو هم داریم. ۲۲ واحد و هسته فناور در حال حاضر در سرا مستقر هستند که تولید پمپ تراکتور یکی از فعالیت های این هسته های فناور است و با تراکتورسازی تبریز هم وارد مذاکره شده اند تا بتوانند در سطح تجاری تولید داشته باشند که تست ها در حال انجام است و در صورت تأیید به تولید انبوه خواهد رسید. تولید جلبک اسپیرولینا نیز از دیگر اقدامات هسته های فناور است که در مصارف دارویی کاربرد دارد.

ابداع دستگاه مه‌پاش توسط یکی از اساتید دانشگاه آزاد مراغه

وی به ابداع دستگاه مهپاش هم اشاره و بیان کرد: طراحی این دستگاه توسط یکی از اساتید رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه صورت گرفت که مدیر مرکز رشد ما نیز هستند و تست دستگاه هم انجام شده و نتیجه بخش بوده و به مرحله تجاری سازی نیز رسیده است که به دنبال جذب سرمایه گذار برای تولید انبوه هستیم. دستگاه مه‌پاش با هدف جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در باغات تولید شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به ویژه در حوزه تولید دام مشکل بازاریابی داریم و فروش به سختی انجام میشود که زمان بر است اما فروش محصولات کشاورزی نمیتواند خیلی طولانی باشد و باید راهکاری بیندیشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =