روسای دانشگاه‌ها در اروپا؛ بین‌المللی‌سازی اولویت آموزش عالی است/ سیاست‌های دولتی عامل تعداد کاهش دانشجویان خارجی

مدیران آموزش عالی در اروپا بر بین‌المللی‌سازی تاکید می‌کنند، در حالی که سیاست‌های دولتی در سال‌های اخیر سبب نارضایتی و کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نتایج یک نظرسنجی از مدیران آموزش عالی در اروپا نشان‌دهنده تاکید این متخصصان بر بین‌المللی‌سازی آموزش عالی است. با وجود نقش پررنگ دانشجویان بین‌المللی در بین‌المللی‌سازی آموزش عالی؛ اما سیاست دولت‌های اروپایی در سال‌های اخیر سبب نارضایتی و کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی شده است.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش‌های نگرانی دانشجویان بین‌الملل از اعمال سیاست‌های مهاجرتی جدید در سوئد و دانشجویان بین‌المللی انگلستان احساس استثمار می‌کنند به بیان برخی مشکلات دانشجویان بین‌الملل در کشورهای اروپایی پرداخته است.

نظرسنجی از حدود ۵۰۰ مدیران آموزش عالی اروپایی انجام شد. در این نظرسنجی افراد از ۴۸۹ موسسه آموزش عالی و ۴۶ نظام آموزش عالی شرکت داشتند. ماموریت آموزشی، تغییرات در بدنه دانشجویان، پیشنهادات آموزشی و بین‌المللی شدن از جمله موضوعات مورد پرسش در این نظرسنجی بود. ۸۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که کمک به جامعه و بین‌المللی‌سازی مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه‌ها هستند.

بر اساس این نظرسنجی، ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان به سوالات، همکاری با صنعت و کارآفرینی را در اولویت بالایی قرار دادند. اولویت‌های دیگر همکاری با صنعت و کارآفرینی بود که ۷۶ درصد از پاسخ دهندگان بر آن تاکید کردند، همچنین ۷۴ درصد به توسعه پایدار و ۷۳ درصد به عدالت اجتماعی و برابری اشاره کردند. یکی دیگر از نتایج نظرسنجی بیانگر اهمیت ۶۰ درصدی یادگیری مادام العمر بود. ۸۳ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که خدمت به جامعه بسیار مهم است.

سلامت روان دانشجویان یکی دیگر از موضوعاتی بود که از نظر ۶۶ درصد پاسخ‌دهندگان به عنوان اولویت آموزش عالی معرفی شد. ۶۱ درصد از پاسخ دهندگان به «توسعه مهارت‌های مرتبط با بازار کار» و ۵۱ درصد به «پایداری محیطی و سبز شدن» به همراه «توسعه منطقه ای یا محلی» اشاره کردند.

لازم به ذکر است که بین‌المللی‌سازی همچنان اولویت مهمی برای موسسات آموزش عالی اروپایی است و ۸۳ درصد گفته‌اند که این اولویت اصلی است.

ترز ژانگ معاون مدیر سیاست آموزش عالی اتحادیه اروپا بر اساس نتایج نظرسنجی توضیح داد که رویکرد ۸۰ درصد از موسسات آموزش عالی اروپایی بر جذب دانشجویان بین‌المللی متمرکز است و ۷۷ درصد قصد دارند تعداد دانشجویان بین‌المللی را در ۵ سال آینده افزایش دهند.

کارشناسان معتقدند رقابت زیادی برای جذب دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. به طوری که بیش از ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که در تلاش برای جذب دانش‌آموزان دارای معلولیت بیشتر هستند و ۴۹ درصد از موسسات استراتژی‌های هدفمندی را با هدف دانشجویان با پیشینه پناهندگی انجام داده‌اند. ۳۶ درصد گفتند که تلاش می‌کنند دانشجویان بیشتری را از گروه‌های اقلیت قومی جذب کنند.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی زاده

کد خبر: 1245356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =