۴۰۹ حمله به دانشگاهیان جهان در یک سال گذشته

افزایش حملات نظامی به زیرساخت‌های دانشگاهی در یک سال گذشته نگران‌کننده شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد فقط در این مدت ۴۰۹ حمله به دانشگاهیان صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جنگ در یکسال گذشته آسیب‌های شدیدی به دانشگاه‌ها وارد کرده است. به طوری که کارشناسان روند حملات آسیب‌رسان به زیرساخت‌های دانشگاه‌ها در جریان درگیری‌های مسلحانه را نگران‌کننده توصیف می‌کنند.

یک سال گذشته، سالی ویرانگر برای دانشگاه‌ها بوده است. به همین جهت، مدیران آموزش عالی بر ممنوعیت استفاده، تصرف و هدف‌گیری مراکز آموزشی در جنگ‌ها تاکید دارند. برای مثال، حملات اسرائیل به فلسطین به نابودی همه ۱۸ دانشگاه و کالج در غزه منجر شد. در سودان هم بیش از ۱۰۰ دانشگاه در یکسال گذشته ویران یا به شدت تخریب شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مجموعا ۳۹۱ حمله به دانشمندان، دانشجویان و دانشگاه در ۵۱ کشور رخ داده است. در حالی که فقط در یک سال گذشته ۴۰۹ حمله در ۶۶ کشور اتفاق افتاده است. توقف همه تحقیقات دانشگاهی یکی از عواقب درگیری‌های جنگی بوده است.

محدود شدن آزادی آکادمیک در آمریکا پس از اعتراضات دانشجویان به حملات اسرائیل

به نظر می‌رسد مدیریت دانشگاه‌های آمریکا پس از تشدید اعتراضات دانشجویی به حمله اسرائیل، نگران‌کننده شده است. همچنین اتهام یهودی‌ستیزی علیه اعضای هیئت علمی و دانشجویان به گونه‌ای مطرح شده است که آزادی علمی و آزادی بیان در محوطه دانشگاه را تهدید کرده است. این اعتراضات به تعلیق دانشجویان منجر شد.

برخی دانشگاه‌ها در واکنش به تجمعات دانشجویی، سیاست‌های خود را به گونه‌ای بازنویسی کردند که آزاری بیان و اعتراض خاموش شده و به آزادی دانشگاهی ضربه وارد شد. در برخی موارد، اعضای هیئت علمی حامی فلسطین اخراج شدند.

توسل به زور در محوطه دانشگاه از سوی پلیس برای متفرق کردن معترضان و دستگیری بیش از هزار دانشجو فقط در یک شهر به کاهش آزادی آکادمیک دامن زده است. هم‌اکنون شاخص آزادی تحصیلی (AFI) در آمریکا از ۰.۸۹ در سال ۲۰۲۰ به ۰.۶۹ رسیده است که پایین‌ترین نمره برای آمریکا از سال ۱۹۱۷ است.

آمارها نشان می‌دهد که ۱۲۴ فلسطینی در ۳۶ دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند. غزه و کرانه باختری در سال ۲۰۲۳ به عنوان محدودترین مناطق جهان شناخته شدند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان مل متحد اخیرا اعلام کرد که در حملات نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ۴۰ هزار نفر کشته و ۹۳ هزار نفر زخمی شدند.

در ۱۷ ژانویه، رسانه‌ها گزارش دادند که نیروهای دفاعی اسرائیل دانشگاه الاسراء را که حدود ۲ ماه و نیم اشغال کرده بود، منفجر کردند و از آن به عنوان پایگاه نظامی و بازداشتگاه استفاده کردند. با تخریب دانشگاه الاسراء، همه دانشگاه های غزه ویران شده است.

دانشگاه‌های کرانه باختری در شرایط سختی قرار گرفته‌اند. به گفته وزیر آموزش عالی فلسطین، پست‌های بازرسی نظامی اسرائیل، دسترسی دانشجویان و استادان کرانه باختری به دانشگاه‌های خود را غیرممکن کرده است.

از جمله استادانی که در اعتراض به اسرائیل، شغل خود را از دست دادند می‌توان به عماد برغوتی اختر فیزیکدان برحسته و استاد فیزیک دانشگاه قدس اشاره کرد. وی درنهایت به ۶ ماه بازداشت اداری محکوم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =