ورزش برای جوانان تکیه گاهی امن به حساب می‌آید

ورزش علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روحی و روانی و اجتماعی فرد فواید زیادی دارد و در سازگاری فرد در جامعه و شخصیت فرد تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، سعیده علیزاده کارشناس تربیت بدنی در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: ورزش و حرکات منظم بدنی علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روحی، روانی و اجتماعی فرد فواید زیادی دارد و در سازگاری فرد در جامعه و شخصیت فرد تاثیر می‌گذارد. ورزش در درمان بیماری‌هایی نظیر افسردگی و نیز بر حافظه تاثیر می‌گذارد. ورزش برای جوانان تکیه گاهی امن به حساب می‌آید تا در پناه آن به نهایت رشد و کمال مطلوب انسانی دست یابند. در دنیای معاصر، ورزش به عنوان پدیده‌ای موثر در همه جوامع جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. ارتباط فعالیت‌های بدنی و ورزش با علوم مختلف زمینه‌های جدیدی را برای مطالعه انسان فراهم کرده و گستردگی مطالب و مسائل مرتبط با ورزش و تربیت بدنی به حدی است که نیاز به علوم تخصصی و مطالعات ویژه را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اهداف عمده تربیت بدنی و ورزش در تاریخ زندگی انسان عبارت است از: حفظ سلامت، تعمیم بهداشت، رشد و تقویت قوای جسمی، آمادگی برای فعالیت‌های دفاعی، کسب شادابی و نشاط، موفقیت در وظایف حرفه‌ای و شغلی. اهداف فوق با مقداری تغییر تا به امروز در نزد اکثریت جوامع بشری ترغیب می‌شود و بر حسب ضرورت تاریخی بر یک یا چند هدف تاکید بیشتری به عمل می‌آید. نقش رفتارهای ناهنجار بهداشتی، سبک زندگی و شیوه‌های تغذیه در افزایش میزان بیماری‌های غیرواگیردار، لزوم تغییر نگرش در مراقبت و بهداشت را با هدف حفظ و ارتقای سلامتی ایجاب می‌کند. بی‌تحرکی به عنوان یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری‌ها و بروز مرگ، حائز اهمیت می‌باشد. با توجه به اینکه فعالیت فیزیکی مناسب می‌تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، عوارض آنها و نهایتا مرگ و میر ناشی از آنها داشته باشد.

علیزاده تاکید کرد: ورزش اکسیر جوانی است و مانند یک داروی ضد پیری قوی عمل می‌کند. ورزش از انحطاط سیستم اعصاب و مغز جلوگیری می‌کند و باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. هنگام حرکات ورزشی میزان جریان خون در مغز افزایش پیدا می‌کند و سیستم اعصاب تحریک می‌شود و سلول‌های عصبی جدید تولید می‌کند. خانواده هایی که ورزش را در اوقات فراغت فرزنداشان قرار می‌دهند باعث می‌شود تا شخصیت آنها در مسیر کمال رشد و هدایت شود.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر ناتوانی‌های جسمی و فشارهای روحی باعث پیری زودرس و احیانا مرگ می‌شود. رمز زندگی سالم و عمر طولانی را باید در عادات و رفتارهایی مثل ورزش به خصوص ورزش صبحگاهی جست‌وجو کرد. سلامت و شادابی هر کس وابسته به حرکت و جنب و جوش است. بعد از فعالیت بدنی و ورزش روزانه در مغز ماده‌ایی به نام مرفین ترشح می‌شود که باعث نشاط و شادابی خواهد شد و به مراتب این نشاط و شادابی باعث سلامت روح و جسم می‌شود. وزش باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. کسانی که در سنین کودکی و نوجوانی ورزش نمی‌کنند در میانسالی به این عارضه مبتلا می‌شوند و اگر از لحاظ پزشکی هم نگاه کنیم ورزش باعث افزایش توان عضلات می‌شود.

خبرنگار: فائزه صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1245592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =