علیرضا رئوف پناه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره استفاده از فناوریهای نوین در آموزش عالی اظهار کرد: اگر از فناوریهای جدید در آموزش استفاده کنیم، ممکن است نتایج دلخواهی که در روشهای سنتی به دست میآوردیم را نگیریم. به هر حال، باید با پیشرفت فناوری و دنیای مدرن همگام شویم، زیرا دانشجویان از این فناوریها برای یادگیری استفاده میکنند.
وی افزود: من با استفاده از این فناوریها مخالف نیستم، اما متأسفانه در کشور ما، وقتی این فناوریها وارد سیستم آموزشی میشوند، بسیاری از دانشجویان بیشتر به جنبههای منفی آن فکر میکنند تا جنبههای مثبتش.
رئوف پناه عنوان کرد: استفاده از فناوریها همیشه هم مثبت نیست و میتواند به تقلب منجر شود. برای مثال، در یک امتحان، استادی سوالاتی طرح کرد که به طور کامل اشتباه بودند و از مباحثی که تدریس کرده بود، سوالی مطرح نشده بود. با این حال، دانشجویان یک کانال تلگرامی ایجاد کرده بودند و یکی از اعضا به همه سوالات پاسخ میداد و سایرین نیز آنها را یادداشت میکردند. این موضوع باعث شد که استاد به شدت متعجب شود که چگونه با وجود اشتباه بودن سوالات، این همه دانشجو موفق به پاس شدن شدند.
استاد دانشگاه تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی در آموزش عالی میتواند به بهبود تجربه یادگیری و تدریس کمک کند. این فناوری میتواند به اساتید در شناسایی نیازهای یادگیری دانشجویان کمک کند و به آنها در ارائه محتوای مناسبتر یاری رساند.
وی اضافه کرد: همچنین، هوش مصنوعی میتواند به دانشجویان در یادگیری مستقل و خودتنظیمی کمک کند و به آنها ابزارهایی برای تحلیل و حل مسائل ارائه دهد.
رئوف پناه گفت: در عین حال، این فناوری میتواند به بهبود تعاملات اجتماعی در محیطهای آموزشی کمک کند، به طوری که دانشجویان بتوانند به راحتی با همدیگر و با اساتید ارتباط برقرار کنند.
به گفته وی، باید از خطرات احتمالی مانند اتکای بیش از حد به فناوری و کاهش تعاملات انسانی آگاه بود و به دنبال استفاده متوازن از این ابزارها بود.
عصو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد: با وجود فناوریهایی که میتوانند به راحتی مقالات را به طور خودکار تولید کنند، تعیین این موضوع که یک مقاله به طور مستقیم توسط انسان نوشته شده یا توسط هوش مصنوعی تولید شده است، پیچیدهتر شده است.
رئوفپناه در پایان افزود: متأسفانه، بسیاری از دانشگاهها، حتی دانشگاههای دولتی، بیشتر از جنبههای منفی هوش مصنوعی استفاده میکنند. این موضوع نه تنها برای دانشجویان، بلکه برای اساتید و فعالان در این حوزه نیز حائز اهمیت است. هوش مصنوعی قطعاً میتواند انقلابی در نحوه تدریس به وجود آورد، اما باید از جنبههای منفی آن پرهیز کرد و به گونهای استفاده شود که تأثیرات مثبت آن بیشتر نمایان شود.
انتهای پیام/
نظر شما