جولان بدمستی

اگرچه سال‌هاست که مصرف مشروبات الکلی در کشور ممنوع است اما همچنان شاهد مصرف آن‌ها توسط برخی جوانان و خانواده‌ها هستیم تا جایی که مصرف مشروبات الکلی تقلبی منجر به مرگ چندین نفر در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از جهتی کم‌کاری رسانه‌های داخلی در تولید آثار مخاطب‌پسند و در مقابل تولید محصولات جذاب در خارج از ایران باعث شده تا بسیاری از ارزش‌ها و باورهای جوان ایرانی تغییر کند و اگر پیش از این با نگاه منفی به مصرف الکل می‌نگریست، امروز آن را راهی برای نمایش امروزی بودن، ببیند. یا اگر پیش از این ترس از عوارض مانع از مصرف می‌شد، عادی‌سازی رسانه‌های خارجی باعث شده، این ترس بریزد و حتی پای مشروبات الکلی به دورهمی‌های خانوادگی و عروسی‌ها بیش از گذشته باز شود.

بیشتر بخوانید

متهمان اصلی پرونده مسومیت‌های مشروبات الکلی اعدام شدند

در این میان، سودجویان هم از فرصت استفاده کرده و با تولید مشروبات الکلی تقلبی پول روی پول می‌گذارند. محمدعلی توکلی مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور اخیرا اعلام کرده که در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۲۲۹ مورد مرگ بر اثر مصرف الکل داشتیم. البته افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات تقلبی و اطلاع‌رسانی‌ها باعث شد تا این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش ۴۱ درصدی داشته باشد.

اتفاقی که با مصرف مشروبات تقلبی برای افراد می‌افتد

مریم اخگری رئیس کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور هم درخصوص نحوه مسمویت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی گفت: مشروبات غیرمجاز با متانول ساخته می‌شوند. مسمومیت با متانول به شکل تأخیری بروز پیدا می‌کند و بیشتر مصرف‌کنندگان در ابتدا این موضوع را انکار می‌کنند و پس از اینکه به مرحله کوری یا مرگ نزدیک می‌شود به مراکز درمانی مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: ۶ تا ۸ ساعت پس از مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد و حاوی متانول عوارض آنان از قبیل تاری دید و حالت تهوع نمایان می‌شود و اگر به مراکز درمانی مراجعه نشود منجر به نابینایی یا مرگ می‌شود.

خانگی است، مشکلی ندارد

ناآگاهی و دسترسی آسان باعث شده افراد به راحتی به مشروبات الکلی دسترسی داشته باشند. برخی در خانه اقدام به تولید می‌کنند و مصرف درون خانوادگی دارند اما چون صرفا این کار را تجربی انجام می‌دهند و آزمایشگاهی برای سنجش میزان الکل نیست، نمی‌دانند که می‌توانند با جان خود و اعضای خانواده بازی کنند. برخی از تولیدکننده‌های خانگی هم در همان محل زندگی از طریق واسطه‌ها مشتری‌های خود را پیدا می‌کنند و بی‌نام نشان به فعالیت غیرقانونی خود ادامه می‌دهند.

آنلاین‌شاپ‌های فروش مشروبات الکلی

برخی سایت‌های فروش آنلاین هم وجود دارند که با ادعای فروش محصولات اصل، ناشناس و از طریق پیک مشروبات الکلی را به دست شما می‌رسانند اما چون تولید، واردات، خرید و فروش مشروبات الکلی ممنوع است، راهی برای راستی‌آزمایی این سایت‌ها وجود ندارد که حداقل محصول تقلبی و کشنده، نفروشند.

در فضای مجازی هم به وفور می‌توان صفحه‌هایی را پیدا کرد که به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش مشروبات الکلی می‌کنند.

جولان بدمستی

جولان بدمستی

چقدر از جامعه ایرانی اهل مصرف است؟

ما در جست‌‎وجوها به آمار بروز و رسمی درباره نرخ شیوع مشروبات الکلی نرسیدیم اما تقی رستم وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی در سال ۱۴۰۰، درباره وضعیت مصرف «الکل» در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی، گفت: نرخ شیوع الکل در کشور بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند.

از قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس پرسیدیم که چه عواملی در گرایش برخی جوانان به مصرف مشروبات الکلی نقش دارند و وی درپاسخ به ایسکانیوز گفت: مجموعه عوامل از جمله همگونی با جوانان همسان، تربیت و نوع خانواده و حتی شرایط اجتماعی باعث می‌شوند که برخی جوانان گرایش به مصرف مشروبات الکلی داشته باشند. برخی جوانان بر این باور هستند که مصرف مشروبات الکی می‌توانند، آن‌ها را از شرایط سختی که دارند، دور کرده و برای دقایقی سرخوشی بدون دغدغه را تجربه کنند.

مصرف می‌کنیم که غم و غصه را فراموش کنیم

وی افزود: جوانان فکر می‌کنند که اگر به الکل پناه ببرند، غم و غصه آن‌ها کم می‌شود. از طرفی مدام در فضای مجازی و رسانه‌های غیرداخلی می‌بینند که افراد مشهور الکل مصرف می‌کنند یا به راحتی در خانواده‌ها استفاده می‌شود. فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هم وجه خوبی از مصرف مشروبات الکلی نشان می‌دهند که ناخودآگاه روی جوانان تاثیر می‌گذارند.

نه بگویی طرد می‌شوی

جامعه‌شناس توضیح داد: نقش گروه‌های همسان هم بسیار مهم است. وقتی مصرف مشروبات الکلی نماد امروزی بودن، تفریح و لذت باشد، اگر جوانی به مصرف مشروبات الکلی نه بگوید، از سمت همسالان تحقیر می‌شود و انگ امروزی نبودن به او می‌زنند. جوانی هم که نه گفتن را نیاموخته، ترجیح می‌دهد که به جای طرد شدن از جمع دوستان، با آن‌ها همراه شود.

وی ادامه داد: بخشی از نسل جوان به سنت‌ها و باورهای سنتی گذشته پشت پا زده و ارزش‌های پیشین را قبول ندارد. جوان می‌خواهد با پشت‌پا زدن به سنت‌های قبلی مطرح شود. اعتقاد و باورهای خانواده و نوع تربیت هم در گرایش جوان به مصرف مشروبات الکلی نقش دارد.

قرایی‌مقدم درخصوص افزایش مصرف مشروبات الکلی در زنان توضیح داد: پیش از این مصرف مشروبات الکلی در زنان کمتر بود اما امروز قبح بسیاری از مسائل شکسته و بخشی از زنان هم برای امروزی بودن، مصرف مشروبات الکلی را امتحان می‌کنند.

شکست فرهنگ‌سازی دستوری و تک‌نسخه‌ای

این جامعه‌شناس معتقد است که نمی‌توان در کارهای فرهنگی، تک نسخه‌ای و دستوری عمل کرد. وی در این باره گفت: جامعه منظومه‌ای با ابعاد مختلف است که هر لحظه به رنگی درمی‌آید. وقتی تلویزیون ما مخاطب ندارد و عملا رسانه پربازدیدی در داخل نیست و جوانان مخاطب رسانه‌های خارجی هستند، از جامعه آن‌ها تاثیر می‌گیرند.

به گزارش ایسکانیوز، مشکل مصرف مشروبات الکلی پازلی است که نیاز به ورود چندین نهاد برای حل آن احساس می‌شود. در باور عامه صرفا نیروی انتظامی و قوه قضاییه در برخورد با فروشندگان باید وارد عمل شوند اما وقتی پیوست رسانه‌ای و فرهنگی وجود ندارد که جامعه را نسبت به مضرات و ابعاد اجتماعی مصرف مشروبات الکلی آگاه و اقناع کند، صرفا برخورد انتظامی نمی‌تواند راهگشا باشد. ما از تاثیر رسانه غافل شده‌ایم و خوراک رسانه‌ای قابل قبولی ارائه نداده‌ایم که برای جوان امروزی جذاب باشد. در برخورد با این مسائل صرفا صورت مسئله را پاک کرده‌ایم و از معایت رسانه‌های خارجی گفته‌ایم اما هیچ گاه سعی نکردیم با محتوای جوان پسند، جوان را آگاه کنیم که خود انتخاب کند و راه درست را تشخیص بدهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1246858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =