آموزش عالی رژیم صهیونیستی ۱۰ سال به عقب بازگشت/ ۲۵ درصد از دانشگاهیان اسرائیلی به ارتش فراخوانده شدند

جنگ یکسال اخیر اسرائیل با فلسطین و لبنان به میزان یک دهه به آموزش عالی این رژیم آسیب زده است. علاوه بر تحریم دانشگاه‌های اسرائیلی در جهان و کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللی، حدود ۲۵ درصد دانشجویان و استادان به نیروهای مسلح فراخوانده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حملات اسرائیل به غزه و لبنان در یکسال اخیر، آموزش عالی در این رژیم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که حدود یک چهارم (۲۵ درصد) دانشجویان و استادان به ارتش فراخوانده شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود بودجه دانشگاه کاهش یافته و بودجه ارتش افزایش یابد.

کاهش کمک‌های مالی خارجی به دانشگاه‌های اسرائیلی یکی دیگر از عواقب این حملات برای رژیم اشغالگر قدس است. همچنین همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های اسرائیل به دلیل تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است. پرفسور دانیل چامویتز رئیس دانشگاه بن گوریون نقب، تاثیرات درگیری در یکسال گذشته را غیرقابل تصور توصیف کرده و گفت: حدود ۷۰ هزار دانشجو از مجموعه ۳۰۰ هزار دانشجوی این دانشگاه به ارتش فراخوانده شده‌اند. در حالیکه همچنان شاهد تجدید حیات یهودی‌ستیزی، اعتراض‌های ضداسرائیلی و فراخوان برای تحریم دانشگاه‌ها هستیم.

بلافاصله پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، دانشجویان و استادان اسرائیلی به نیروهای ذخیره نظامی پیوستند و در نتیجه شروع سال تحصیلی به ژانویه همان سال موکول شد. تعویق برگزاری کلاس‌های دانشگاهی به دلیل فراخوان استادان به شرکت در جنگ، باعث شد دانشگاه‌ها به تدریس مجازی روی آورند.

حدود ۶۲ هزار اسرائیلی با تشدید درگیری‌ها، مجبور به ترک بخش‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی شدند. چامویتز تصریح کرد که دانشگاه‌های شمال سرزمین‌های اشغالی مانند انستیتو فناوری تکنیون و دانشگاه حیفا باید امتحانات دانشکده پزشکی را در مکان‌های دیگری برگزار کنند. هر چند هیچ کس در اورشلیم ایمن نیست و اغلب کلاس‌ها فقط با حضور نیمی از دانشجویان برگزار می‌شود؛ اما نباید آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کنیم.

این رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد که در سال تحصیلی اخیر دانشجویان ۱۰۰ تا ۱۵۰ روز از کلاس‌های خود را از دست داده‌اند؛ اما کلاس‌ها به اشکال مختلف برگزار شده‌اند؛ مانند آموزش مجازی یا حضور استادان در ساعات عجیب! جوانانی که به عنوان نیروهای ذخیره در ارتش ثبت‌نام کرده‌اند، نمی‌توانند تحصیلات خود را شروع کنند. حتی نمی‌توانند در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کنند و وارد دانشگاه شوند.

فضای ضداسرائیلی در دنیای دانشگاهی احساس می‌شود

کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل در ۹ دانشگاه دولتی اسرائیل یکی دیگر از عواقب جنگ در یکسال گذشته بوده است. کارشناسان معتقدند که فضای ضداسرائیلی در دنیای دانشگاهی احساس می‌شود.

بیش از ۲ هزار دانشگاه اروپایی و ۴۵ سازمان دیگر از کمیسیون اروپا خواستند تا به توافق اتحادیه اروپا (EU) و اسرائیل پایان دهد تا امکان مشارکت اسرائیل در برنامه تحقیقاتی اتحادیه اروپا به ارزش ۲.۶ میلیارد یورو (۲.۸۲ میلیارد دلار آمریکا) از بین برود.

دانشگاه های دولتی اسرائیل نگران هستند که تغییرات آتی در بودجه ملی برای پرداخت هزینه‌های جنگ، پول بیشتری را به ارتش اختصاص دهد و آموزش آسیب ببیند. ترس آن‌ها از جنگ به دلیل کاهش بودجه آموزش در اسرائیل است. در صورت کاهش گسترده بودجه، دانشگاه‌ها مجبورند تعداد کارکنان، استخدام یا تحقیق را کاهش دهند. بزرگترین ترس دانشگاه‌ها یک دهه از دست رفته آموزش عالی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1247256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =