روسای دانشگاه‌ها تلاشی برای ایجاد تحول در نظام آموزشی نمی‌کنند/ ثبات مدیریت لازمه سیاستگذاری کارآمد

دبیر کل سابق شورای صنفی دانشگاه گیلان گفت: شیوه انتخاب رئیس دانشگاه آفات بسیاری دارد. رئیسی توسط وزیر و نه اعضای هئیت علمی انتخاب شود، هرگز در مسیر تغییر و تحول نظام آموزشی تلاش نمی‌کند، این فرد فقط در جهت رفع دستورات و نیازهای مدیران بالاسری خود فعالیت می‌کند.

مهدی نورمحمدی سیگارودی فعال دانشجویی و دبیر کل سابق شورای صنفی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رویکرد وزارت علوم در انتخاب روسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: امام خمینی فرمود که دانشگاه مبدا تحولات است؛ اما دانشگاهی که دچار رکود و سنت‌گرایی محض است، چگونه می‌تواند مبدا تحولات بماند.

وی افزود: در حوزه آموزش عالی بخش‌های مختلفی شامل مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌ها تصمیم‌گیرنده هستند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که حدود اختیارات این نهادها مشخص نیست و در موارد بسیاری موازی‌کاری اتفاق می‌افتد. به طوری که با وجود تعدد مراکز تصمیم‌گیری، وضع آموزش عالی کشور نابسامان است.

نورمحمدی خاطرنشان کرد: وزارت علوم باید عارضه‌یابی کند که چرا با وجود رتبه علمی خوب ایران در جهان، هنوز هیچ کدام از دانشگاه‌های کشورمان جایگاه قابل قبولی در دنیا ندارند. مشکل از استادان و دانشجویان که نیست، چرا که همین افراد وقتی مهاجرت می‌کنند، بهترین پژوهشگران می‌شوند. پس می‌توان نتیجه گرفت که سیستم آموزشی مشکل دارد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: واضح است که برای تغییر یک سازمان باید دید مدیریتی تغییر کند. به همین دلیل، معیارهای انتخاب مدیران آموزشی اهمیت پیدا می‌کند. برای مثال وقتی رئیس دانشگاه از سوی وزیر انتخاب می‌شود، یعنی رئیس دانشگاه باید در محدوده وزیر کار کند، در حالیکه در اغلب دانشگاه‌های جهان شامل آمریکا، برزیل و کشورهای اروپایی انتخاب رئیس تحت نظارت دولت نیست. بلکه اعضای هیئت علمی و کارمندان هستند که در انتخاب رئیس نقش دارند.

دانشگاه گیلان در مدت ۳ سال، سه مدیر عوض کرده است

وی با ذکر مثالی یادآور شد: اخیرا رئیس دانشگاه آکسفورد انگلیس توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارمندان این دانشگاه برای ۱۰ سال انتخاب شد. این دانشگاه قدمتی ۸۰۰ ساله دارد. ثبات مدیریت بسیار مهم است، من در دانشگاه گیلان تحصیل می‌کنم و این دانشگاه در ۳ سال، سه مدیر عوض کرده است. رئیس فعلی فقط ۶ ماه است که انتخاب شده است. وقتی فردی فقط ۶ ماه مسئولیت داشته، چگونه می‌توان عملکرد وی را سنجید. این نوع انتخاب رئیس دانشگاه آفات بسیاری دارد. رئیسی که در این فرایند انتخاب می‌شود هرگز در مسیر تغییر و تحول نظام آموزشی تلاش نمی‌کند، این فرد فقط در جهت رفع دستورات و نیازهای مدیران بالاسری خود فعالیت می‌کند. به همین دلیل است که دانشگاه‌های ایران هیچ حرفی برای گفتن در منطقه و جهان ندارند.

نورمحمدی تاکید کرد: اگر انتخاب رئیس دانشگاه به اعضای هیئت علمی واگذار شود، قدرت وزیر کاسته نمی‌شود. بلکه وزیر باید نقش سیاستگذاری و نظارتی داشته باشد. به نظر من دانشگاه‌های ما باید از الگوهای موفق جهانی استفاده کنند. رئیس جمهور هم در ابتدای دوران فعالیت خود به این موضوع اشاره کرد که باید ببینیم دنیا چه مسیری را طی می‌کند و اگر راه درست و پر دستاوردی است، ما هم همان راه را برویم.

دبیر کل سابق شورای صنفی دانشگاه گیلان گفت: انتخابات روسای دانشگاه‌ها باید به دور از سیاست باشد تا مشکلات جامعه برطرف شود. راهکاری که در شرایط کنونی می‌توان دنبال کرد این است که وزیر گروه‌هایی تشکیل دهد و از آن گروه‌ها بخواهد افرادی را معرفی کنند که ضمن حفظ اصول کلی، در مسیر تحول دانشگاه‌ها گام بردارد. وقتی رئیس از سوی اعضای هیئت علمی انتخاب شود، کارایی آن شخص افزایش پیدا می‌کند، چرا که خود را به دانشگاه متعهد می‌داند.

وی افزود: تغییر و تحول زیاد در روسای دانشگاه‌ها، هم برای استادان و هم کارمندان دانشگاه سردرگم کننده است. سیاستگذاری نیازمند ثبات مدیریتی است. مدیر باید بداند که قرار است ۵ سال بعد پاسخگوی سیاستگذاری‌های امروز خود باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1253884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =