به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نظام آموزشوپرورش بهعنوان رکن اصلی توسعه انسانی و تربیت نسل آینده، نیازمند نیروی انسانی توانمند و آموزشهای تخصصی مؤثر است. بااینحال، در کشور ما، معلمان با چالشهای متعددی از جمله کمبود آموزشهای تخصصی، نبود دورههای آموزشی متناسب با نیازهای حرفهای و نسل جدید و ضعف در ساختار مراکز تربیت معلم مواجه هستند.
این ضعفها روند یادگیری دانشآموزان را تحت تأثیر قرار داده و موجب فاصله گرفتن از اهداف موردنظر در سند تحول بنیادین شدهاند.
باقیماندن در شیوه سنتی
اسفندیار نظری مدرس دانشگاه و معاون اسبق آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسکانیوز با اشاره به اینکه ریشه این مشکلات در ضعف آموزش صحیح در دانشگاه تربیت معلم است، گفت: فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان روحیه و شادابی لازم را در کلاس درس ندارند زیرا مراکز تربیت معلم تنها نام دانشگاه را یدک میکشند و هنوز با الگو دهه ۶۰ فعالیت میکنند. به همین دلیل معلمانی که از این دانشگاهها میآیند، روحیه و شادابی کافی ندارند. به همین جهت نیازمند دگرگونی ساختاری و محتوایی در دانشگاه فرهنگیان و خروج از فضای دهه شصتی و استفاده از شیوههای نوین یادگیری هستیم.
آموزش یکسان بدون توجه به تخصص
ناصر زینلی برنده جایزه معلم معتقد است که یکی از مشکلات اصلی سیستم آموزش و پرورش کشور، نبود آموزشهای تخصصی برای معلمان است. وی در این باره توضیح داد: معلمان آموزش تخصصی لازم را متناسب با دروس مربوط به رشته خود دریافت نمیکنند. برای مثال، روشهای آموزش برای دبیران زیستشناسی، فیزیک و شیمی باید متفاوت باشد، چرا که این دروس مبتنی بر مشاهده هستند و نیاز به ارائه در محیطهای کارگاهی، آزمایشگاهی، موزهها و طبیعت دارند. در حالی که در دانشگاه فرهنگیان، نوع آموزش برای همه رشتهها یکسان است و این مسئله نقص بزرگی در سیستم آموزشی کشور به شمار میآید.
یک دانشجو معلم هم با اشاره به نبود آموزشهای تخصصی به ایسکانیوز گفت: آموزشها بسیار پایه است و متناسب با تخصص هر معلم نیست. البته در حوزه روانشناسی کودک و تکنیکهای معلمی آموزشهای خوبی داریم اما ایراداتی وجود دارد که باید اصلاح شود. از این گذشته یکی از مشکلات ما کسوراتی است که بدون دلیل از ما کسر میشود. مثلا مبلغ چهار میلیون برای خدمات رفاهی از حقوق من کسر شده اما خدماتی دریافت نکردهام برای نمونه من غذایی در دانشگاه نمیخورم اما هزینه کسر میشود. برای ایام نوروز و تابستان که آموزشی هم نیست مبلغی برای خدمات رفاهی کسر میشود.
ضمنخدمتهای ناکارآمد
از طرفی پس از دانشگاه و در دوران کار هم معلمان نیازمند آموزش و بروزرسانی اطلاعات هستند اما ضعفهای جدی در دورههای ضمن خدمت وجود دارد. سحر بیات کارشناس تعلیم و تربیت در این خصوص به ایسکانیوز گفت: براساس علم تربیت روند برگزاری دوره باید به این شکل باشد که پس از ورود معلم به مدرسه، در حین خدمت نیازسنجیهایی براساس روایتها و اتفاقات کلاس درس انجام شود، سپس راهکارهایی را برای حل مشکل و رفع نیاز مورد نظر طراحی کرده و دورههایی را برگزار کنیم.
بیات عنوان کرد: روند باید به گونهای باشد که هر مدرسه نیازهای خود را که با تحلیل فضای کلاس درس به دست آورده، به مرکز ضمن خدمت گزارش کند و مرکز مبنای طراحی دورهها را نیاز مدرسه قرار دهد. درحال حاضر در مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش بیش از سه هزار دوره از پیش تعیین شده وجود دارد که هر سال لیست آن به حوزهها ارسال میشود و مشخص نیست که نیازسنجی این دورهها چطور بوده است؟
وی با بیان اینکه دورههای ضمن خدمت فعلی براساس نیاز روز کلاس درس و مدرسه نیست، ادامه داد: روش برگزاری دورهها هم اشتباه است. روش کافینتی و تجاری برگزاری دوره باعث شده تا تاثیری در افزایش مهارت معلمان نداشته باشد. در چنین شرایطی که معلمان با روشهای آموزشی درست، رشد نمیکنند، نمیتوانیم شاهد اتفاقات خوب در مدارس باشیم.
کارشناس تعلیم و تربیت عنوان کرد: هر روز شاهد فاصله گرفتن شکل تربیتی دانشآموزان از اهداف سند تحول بنیادین هستیم. چراکه ما معلمان را براساس نیازهای این نسل آموزش ندادهایم. سیاستگذاران به نیاز نسل جدید فکر نمیکنند. از طرفی وقتی ما از تجربیات بینالمللی در آموزش معلمان استفاده نمیکنیم، نمیتوانیم درانتظار رشد آنها باشیم.
به گزارش ایسکانیوز، معلمان بهعنوان اصلیترین عنصر در نظام آموزشی، نقشی کلیدی در تربیت و پرورش نسل آینده بر عهده دارند. با این حال، کاستیهای متعددی در فرآیند آموزش و ارتقای حرفهای آنها مشاهده میشود که از جمله آنها میتوان به فقدان آموزشهای تخصصی متناسب با رشتهها، ناکارآمدی دورههای ضمن خدمت و ضعف در زیرساختهای مراکز تربیت معلم اشاره کرد.
این عوامل سبب شدهاند تا ظرفیتهای معلمان برای پاسخگویی به نیازهای روز کلاسهای درس بهطور کامل شکوفا نشود و مسیر تربیتی دانشآموزان از اهداف پیشبینیشده فاصله بگیرد. برای غلبه بر این چالشها، بازنگری در ساختار و محتوای آموزشهای تخصصی، شناسایی نیازهای واقعی مدارس و بهرهگیری از روشهای نوین و انعطافپذیر آموزشی، ضرورتی اجتنابناپذیر است. تغییر در این مسیر میتواند پیشرفت حرفهای معلمان را تقویت کرده و تأثیرات مثبت آن را در سطح مدارس نمایان سازد.
انتهای پیام/
نظر شما