مقایسه صحبت‌های هیلاری و ترامپ درباره حادثه اورلاندو

در حالی که هیلاری کلینتون خواهان برخورد با منابع افراطی گری و داعش در خاورمیانه شده، دونالد ترامپ، موضوع را به بستن مرزهای آمریکا محدود دانسته است.

به گزارش ایسکانیوز واکنش‌های دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مقابل موضوع عملیات اورلاندو بسیار با یکدیگر متفاوت بود.

نامزد دموکرات‌ها در صحبت هایی در این باره می‌گوید:

- ما به انتخاباتی نزدیک میشویم که میتواند سرنوشت سازترین انتخابات زندگیمان باشد، اما امروز برای سیاسی کاری روز مناسبی نیست. مردم امریکا روز یکشنبه با یک کابوس از خواب بیدار شدند، البته یک کابوس آشنا. در روزهای آتی از قاتل اطلاعات بیشتری بدست خواهیم آورد. در حال حاضر می دانیم که به داعش اعلام وفاداری کرده و این گروه مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته است.

- بخشی از استراتژی داعش رادیکالیزه کردن غیرمستقیم افراد و تحریک آنها به اقدامات تروریستی علیه امریکاست، هر چند که آن افراد بطور هماهنگ و سازماندهی شده با رهبران داعش در ارتباط نباشند.

- شاید الان تروریست اورلاندو مرده باشه، اما سم مهلکی که ذهن او را مسموم کرده بود کاملاً زنده ست و ما باید با چشمانی باز، دست هایی قوی و اراده ای تزلزل ناپذیر به آن حمله کنیم و به ارزشها و کشورمان افتخار کنیم.

- ما به عمق بربریتی که از طرف جهادگرایان تندرو با آن مواجهیم کاملاً آگاهی داریم. در خاورمیانه داعش در پی نسل کشی از اقلیت های قومی و مذهبی است.

- باید جریان عزیمت جهادگرایان از اروپا و امریکا به اون منطقه و بالعکس رو قطع کنیم. باید تدابیر دفاعی خودمان رو تقویت کنیم.

باید اقدامات بیشتری در حمایت از پلیس و ماموران اجرای قانون و همچنین نیروهای اطلاعاتی و واکنش سریع انجام دهیم که هر روز با به خطر انداختن خود خدمت بزرگی به امنیت کشور میکنند.

- ما میدانیم که برای نبرد با تروریسم به منابع خیلی بیشتری نیاز داریم، کارشناسان امر می گویند برای کشف و خنثی سازی عملیات های تروریستی منابع اطلاعاتی بیشتری لازم است.

لذا من طرحی برای توسعه وسیع ظرفیت های اطلاعاتی و تدابیر حفاظتی مناسب در داخل کشور ارائه دادم.

- همچنین ضروریست که اجازه ندهیم تروریست ها به راحتی به ادوات مورد نیاز برای اقداماتشون دسترسی پیدا کنند، و این مطلب بطور خاص در مورد اسلحه های جنگی مشابه چیزی که در اورلاندو و سن برناردینو استفاده شد هم صدق میکند.

ترامپ

حمله به کلوپ "پالس" در اورلاند، فلوریدا بدترین حمله در خاک امریکا بعد از ۱۱ سپتامبر است.

- ضربه ای که به خانواده های قربانیان وارد شده غیرقابل وصف و مادام العمر است.

یک تروریست اسلامگرای افراطی به این کلوپ حمله کرد نه فقط برای اینکه امریکایی ها رو بکشد، بلکه هدف او اعدام کردن شهروندان همجنسگرا بود.

- ما باید بعنوان یک ملت واحد، باقدرت تمام، هدفمند و مصمم به این حمله واکنش نشون دهیم.

- این فرد قاتل که اسمش رو بکار نمیبرم و هیچوقت هم اسمش رو نخواهم گفت "افغان" به دنیا اومده از والدینی افغانی که به امریکا مهاجرت کردند. تنها دلیلی که این قاتل تو امریکا بوده در وهله اول این است که ما به خانواداش اجازه دادیم وارد امریکا شوند. راجع به این واقعیت باید بحث کنیم.

- بعد از سن برناردینو من پیشنهاد منع ورود را مطرح کردم ولی با خشم و عصبانیت منتقدان روبرو شدم. این ممنوعیت ورود به محض اینکه این کشور قادر باشد سابقه افراد مهاجر را بطور جامع و کامل مورد بررسی و پایش قرار دهد لغو خواهد شد.

اگر رییس جمهور شوم، مهاجرت به امریکا را از مناطقی که سابقه مشخص و شناخته شده در تروریسم برعلیه امریکا و اروپا دارند به حالت تعلیق درخواهم آورد، تا زمانی که بفهمیم چطور باید این تهدیدات را رفع کنیم.

نمی توانیم اجازه دهیم هزاران هزار آدم به این کشور سرازیر شوند، آدمهایی که بسیاری از آنها همین خط فکری را دارند که این قاتل وحشی داشت.

- خیلی از اصول اسلام رادیکال با ارزشهای غربی ناسازگار است.

- فراموش نکنیم اسلام رادیکال ضد زن، ضد همجنسگرا و ضدامریکاست.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 652962

وب گردی

وب گردی