استراتژی کلان آمریکا در عراق تضعیف نیروهای مقاومت است / اقدام آمریکایی‌ها قطعا بدون پاسخ نخواهد

از نظر این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از طریق مدیریت سناریوهای امنیتی مانند حمله به سفارتخانه آمریکا در عراق، بهانه لازم برای ضربه زدن به نیروهای مقاومت را پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بامداد دوشنبه هفته جاری هواپیماهای جنگی آمریکایی دو پایگاه نظامی وابسته به حشدالشعبی را در مرز عراق و سوریه بمباران کردند که منجر به شهادت 4 تن از نیروهای این گروه شد. در پی این اقدام، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله مذکور به دستور جو بایدن -رئیس جمهور آمریکا- و در پاسخ به حملات اخیر به پرسنل و تأسیسات آمریکایی در عراق انجام شده است. این حمله در حالی اتفاق افتاد که نیروهای مقاومت عراق به شدت خواستار اخراج نظامیان آمریکا از این کشور هستند. به منظور بررسی انگیزه واقعی آمریکا و پیامدهای این اقدام و احتمال پاسخ متقابل نیروهای مقاومت به آن، گفتگویی با دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- انجام شد.

از نظر دکتر احمد زارعان، نقش موثر حشدالشعبی در مهار بحران‌های عراق و همچنین ماهیت مردمی و نفوذ آن در عرصه‌های مختلف عراق موجب ناخشنودی آمریکایی‌ها شده و آمریکایی‌ها در صدد نابودی و تضعیف این نهاد مردمی کشور عراق هستند. وی معتقد است، آمریکایی‌ها از طریق اقدامات مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی و رسانه‌ای به دنبال تضعیف جایگاه، نقش و نفوذ نیروهای مقاومت در منطقه هستند. این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص پاسخ نیروهای مقاومت به اقدام آمریکایی‌ها اظهار کرد: «پس از این اقدام متجاوزانه و تحریک‌کننده، نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق در حالت آماده‌باش قرار گرفتند؛ یعنی آمریکایی‌ها پاسخ نیروهای مقاومت را در برآوردهای امنیتی خود محاسبه کرده‌اند. اما الان ابتکار عمل در اختیار نیروهای مقاومت است و آنها پاسخ مناسب را در زمان و مکان مناسب خواهند داد».

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- به نظر شما دستور حمله به مواضع حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه توسط جو بایدن با چه هدفی صورت گرفته است؟

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، این اقدام در پاسخ به حملات نیروهای حشدالشعبی به مقر نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفته است اما این ادعا فاقد اعتبار است و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اهداف دیگری را از این اقدام دنبال می‌کنند. واقعیت آن است که پس از بحران امنیتی داعش که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اوضاع عراق مطابق میل آمریکایی‌ها پیش نرفت. اساسا هدف آمریکا از ایجاد فتنه داعش، تضعیف دولت عراق بود؛ دولتی که با محوریت جریان‌های اسلام‌گرای همسو با جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته بود. اما در واکنش به فتنه امنیتی داعش، یک نهاد امنیتی مردم‌نهاد به نام حشدالشعبی به فرمان مرجعیت و با حمایت مستشاری جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. نهادی که در کنار ساختار دفاعی - امنیتی رسمی عراق، توانست بحران داعش را مهار کند.

در ادامه، پارلمان عراق حشدالشعبی را به عنوان یک نیروی دفاعی و امنیتی مشروع به رسمیت شناخت. حشدالشعبی به دلیل ماهیت مردمی و عملکرد موفق و افتخارآمیرش توانست نفوذ خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عراق افزایش دهد. این روند، دقیقا در جهت مخالف اراده آمریکایی‌ها پیش رفت. در حال حاضر، جریان اصلی حشدالشعبی به یک جریان مقاومتی تبدیل شده که حفاظت از سیادت و عزت عراق در مقابل طرح‌های نظام سلطه به رهبری آمریکا را به عنوان وظیفه و ماموریت خود تعریف کرده است. ترور شهید ابومهدی المهندس توسط آمریکا نشانه واضحی از تصمیم قطعی آمریکایی‌ها درمورد نابودی یا تضعیف حشدالشعبی است. بنابراین، این قبیل اقدامات را باید در چارچوب طرح کلان امریکا مبنی بر تضعیف نیروهای مقاومت در عراق و منطقه غرب آسیا تحلیل کرد.

- گفته می‌شود حمله آمریکایی‌ها در واکنش به رژه اخیر نیروهای حشد الشعبی انجام شده است. آیا واقعا بین این دو رویداد ارتباطی وجود دارد؟

همانطور که قبلا عرض کردم استراتژی کلان آمریکا در عراق و منطقه، نابودی یا دست‌کم، تضعیف نیروهای مقاومت است. آمریکایی‌ها از طریق اقدامات مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی و رسانه‌ای به دنبال تضعیف جایگاه، نقش و نفوذ نیروهای مقاومت در منطقه هستند. در مقطعی که اخبار متعددی از حملات راکتی به سفارت آمریکا یا مقرهای آمریکا در عراق منتشر می‌شد کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی تاکید می‌کردند که پشت صحنه حملاتی که علیه سفارت آمریکا و مقرهای استقرار نیروهای نظامی این کشور در عراق صورت می‌گیرد خود آمریکایی‌ها یا متحدان منطقه‌ای آنها هستند. در واقع آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از طریق مدیریت سناریوهای امنیتی مانند حمله به سفارتخانه آمریکا در عراق، بهانه لازم برای ضربه زدن به نیروهای مقاومت را پیدا کنند. به عنوان نمونه در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ شیخ قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل‌الحق در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الاتجاه تاکید کرد رژیم‌صهیونیستی حمله به مقرها و سفارت آمریکا در عراق را مدیریت می‌کند و برای این کار از عوامل مزدور عراقی استفاده می‌کند. الخزعلی معتقد بود هدف رژیم صهیونیستی از این قبیل اقدامات، وارد کردن دولت بایدن به صحنه نزاع و درگیری با نیروهای مقاومت و ایجاد فتنه در عراق است. بنابراین در پذیرش دلایلی که آمریکایی‌ها در توجیه اقدامات خود علیه حشدالشعبی انجام می‌دهند باید محتاط باشیم و در عملیات روانی سنگین دشمن علیه نیروهای مقاومت فریب نخوریم.

- فکر می‌کنید گروه‌های مقاومت عراق پاسخ متناسبی با اقدام ایالات متحده خواهند داد؟

اقدام آمریکایی‌ها قطعا بدون پاسخ نخواهد ماند اما نوع پاسخ، سطح پاسخ، زمان پاسخ و مکان پاسخ را نیروهای مقاومت عراقی تعیین خواهند کرد. امروز در عراق، موازنه وحشت بین نیروهای اشغالگر و نیروهای مقاومت وجود دارد و چه بسا این موازنه به نفع نیروهای مقاومت باشد. پس از این اقدام متجاوزانه و تحریک‌کننده، نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق در حالت آماده‌باش قرار گرفتند؛ یعنی آمریکایی‌ها پاسخ نیروهای مقاومت را در برآوردهای امنیتی خود محاسبه کرده‌اند. اما الان ابتکار عمل در اختیار نیروهای مقاومت است و آنها پاسخ مناسب را در زمان و مکان مناسب خواهند داد. این وضعیت و انتظار دریافت ضربه از سوی نیروهای مقاومت، برای آمریکائی‌ها بسیار آزاردهنده است.

- همانطور که مستحضرید، گروه‌های مقاومت خواستار اخراج نیروهای ایالات متحده از منطقه هستند. از طرفی هم آمریکایی‌ها موضع خود را در این خصوص به صورت شفاف بیان نمی‌کنند. از نظر جنابعالی آینده حضور ایالات متحده در خاورمیانه به چه شکل خواهد بود؟

بر اساس مصوبه پارلمان عراق در خصوص ضرورت خروج نیروهای آمریکایی در عراق، حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق نامشروع است و مطالبه ملت و جریان‌های سیاسی و مدنی عراق در مورد خروج اشغالگران آمریکایی از عراق یک مطالبه کاملا مشروع است. آمریکایی‌ها از اواخر دوره ترامپ، روند کاهش نیروهای نظامی خود از عراق را آغاز کردند. البته تعداد کمی از نیروهای آمریکایی به کندی از عراق خارج شدند و در دوره بایدن این روند متوقف شد. در حال حاضر علیرغم توافق‌های صورت گرفته بین فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام و نخست‌وزیر عراق مبنی بر خروج زمان‌بندی شده نیروهای آمریکایی از عراق، آمریکایی‌ها این موضوع را جدی نگرفته‌اند و حاضر به خروج از عراق نیستند. بنابراین خروج نیروهای آمریکایی از عراق در آینده کوتاه مدت قابل تصور نیست. آمریکایی‌ها نیروهای نظامی خود در کشورهای منطقه را بر اساس طرح‌ها و سناریوهای نظامی و امنیتی کاهش یا افزایش می‌دهند. بنابراین نمی‌توان یک تحلیل کلی برای افزایش یا کاهش نیروها و تجهیزات راهبردی آمریکا در منطقه ارائه کرد. اما در مورد عراق، در شرایط کنونی برآورد آمریکایی‌ها این است که در صورت خروج نیروهای نظامی خود از عراق، توازن سیاسی و امنیتی در این کشور به ضرر آمریکا و متحدان او در عراق و منطقه تغییر خواهد کرد. به همین دلیل حاضر به خروج نیروهای خود از عراق نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101283

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =