کم‌توانی برخی مدیران ارشد عامل اصلی قطعی برق است

مشاور برق منطقه ای تهران گفت: مهم‌ترین عاملِ پیش‌آمدهای کنونی، کم‌توانی برخی مدیران ارشد در کنترل و راهبری بحران‌ها، ناشی از انتصابات و انتخاب‌های ناشیانه دوران اخیر و به حاشیه راندن افراد دانا، توانا، مجرب، متخصص و متعهد است.

مسعود سرپاک، مشاور برق منطقه ای تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص قطعی‌های اخیر برق گفت: اجازه دهید در نقطه آغازین، از مردم، برای بُروز مشکلات بی برقی، عذر خواهی کنم  و در مرحله بعد، برای جلب همکاری آنان در جهت عبور از بحران خاموشی‌ها، واقعیت‌هایی را به منظور درکِ متقابلِ بهتر، و کاستن از شدت دشواری‌ها به استحضار برسانم.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که آسیبِ قطع برق، بیشتر از آن که به آنان، صدمه بزند، چندین برابر، به شبکه و تاسیسات الکتریکی و سلامتِ متخصصانِ مرتبط، ضرر خواهد رساند، تمام تلاش کارشناسان وزارت نیرو، در جهت تداوم جریان الکتریکی و عدمِ قطعِ آن است.

سرپاک افزود: در شرایط فعلی با توجه به کمبود انرژی الکتریکی، برنامه زمانی خاموشی به صورت احتمالی، برای آگاهی عموم، ارایه می‌شود؛ اما دلایلی برای تاخیر یا تعجیل در اجرای این برنامه احتمالی، وجود دارد.

وی در ادامه تشریح کرد: نخست این که بنا به همکاری خوبِ مردم و کاهشِ بارِ شبکه در آن ساعات، ضرورتِ قطعِ برق، منتفی خواهد شد. دوم، کهن‌سالی شبکه در تولید، انتقال، و توزیع انرژی الکتریسیته و فرسودگیِ آن، مانعی در سرعتِ وصلِ جریانِ الکتریکی، پس از قطع است، و برقراریِ جریانِ الکتریکی، به آهستگی و تدریجی، انجام می‌شود تا جریانات هجومی و ناگهانیِ ناشی از مصارف، کمترین اختلال را در شبکه ایجاد کند. منابعِ این جریان های هجومی، شاملِ چراغ‌ها، وسایل سرمایشی، الکتروموتورها، آسانسورها و مصرف کننده‌هایی هستند که در زمانِ قطعی برق، در مَدارهای مصرف، روشن باقی مانده بودند و در صورتِ وصلِ یک‌باره برق، جریان بسیار شدیدی در شبکه ایجاد می‌کنند. بدیهی است که شبکه فرسوده، تحمل این جریان شدید را ندارد و گاهی، قطعِ چندباره، رخ می‌دهد.

وی دلیل سوم را اینگونه بیان کرد: گاهی پس از قطعِ جریان و خاموشیِ شبکه، بازیابی و جریان‌دهیِ آن، به سادگی امکان پذیر نیست و منجر به حوادثی می‌شود و رفع حادثه، زمانِ خاموشی را در آن منطقه یا بخشی از آن، دچار تاخیر خواهد نمود و در نهایت؛ مسائل حاشیه‌ای مثل سرقت سیم‌ها، کابل‌ها و تجهیزات شبکه الکتریکی، در ساعات خاموشی است و سارقان با استناد به برنامه خاموشی و با اطمینان از عدم خطر، اقدام به سرقت می‌کنند و باعث طولانی شدن خاموشی می‌شوند.

سرپاک عنوان کرد: دلایل فوق، فنی و مهندسی هستند، لاکن غالبِ منتقدان، اذعان دارند که مهم‌ترین عاملِ پیش‌آمدهای کنونی، کم‌توانی برخی مدیران ارشد در کنترل و راهبری بحران‌ها، ناشی از انتصابات و انتخاب‌های ناشیانه دوران اخیر و به حاشیه راندن افراد دانا، توانا، مجرب، متخصص و متعهد است.

مشاور برق منطقه ای تهران افزود: بنا به نظرسنجی‌ها، برخی از اقدامات دسته‌ای از مدیران فعلی، بیشتر روبنایی، خودنمایی و بزرگ‌نمایی، بوده است؛ ضمن این که برنامه‌ها و طرح‌های اساسی درباره افزایش ظرفیت، نوسازی، بهسازی، کنترل و راهبری شبکه الکتریکی، در پایین‌ترین وضعیت سال‌های اخیر، قرار دارد. همچنین که تعدادی از مسئولان حاضر، دل‌بریده از مردم، دل‌گُزیده رییس بالادست، دل‌بسته مَقام و مُقام، و دل‌خسته از ضعفِ آشکار خویش هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که علی‌رغم جدول زمان بندی، شاهد قطعی برق، خارج از جدول با مدت زمان بیشتری هستیم. دلایل و عوامل این کار چیست گفت: حق با شما است، و با خضوع تمام، باید اشتباهات مدیریتی گذشته و اکنون را پذیرفت. اگر قرار است، خاموشی در ساعات معینی آغاز شود و پایان پذیرد، تاخیر یا تعجیلی در حد چند دقیقه، بلامانع است، ولی انحراف بیش از آن، ضعف عملکرد را نشان می‌دهد. بدین لحاظ، و برای جلوگیری از آشفتگی و سردرگمی مردم، مناسب‌تر است خاموشی‌ها، منطبق بر جدول زمانی، اعمال شود.

این کارشناس انرژی یادآورشد: کارشناسان و همکاران من در وزارت نیرو، شهروند همین اجتماع هستند؛ از طرفی، آسیب قطعِ برق بر مردم را می‌بینند و از سوی دیگر به دلیل آگاهی از صدمات خاموشی به شبکه الکتریکی و تجهیزات و مهم‌تر از همه سلامت همکاران، که عموم مردم از آن آگاهی ندارند، بسیار ناراحتند و در رنج مضاعف، به سر می‌برند؛ ضمن این که انتقادات بسیار اساسی و زیادی به سیاست‌ها و عملکرد برخی از مسئولان و مدیران ارشد خود دارند و این موضوع، زمینه‌ساز کاهش همکاری مردم در اجرای مصرف بهینه و عاملی در تشدید بحران‌های حاضر است.

سرپاک در پایان گفت: امیدوارم دولت آینده با درایت و خِرّدورزی مناسبی، این اَبَربحران را مدیریت کرده و وزارت نیرو را به جایگاه تخصصی خود بازگرداند.

کد خبر: 1101970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =