عزم جزم پاکستان برای تحول زیرساخت‌های عمومی دیجیتال

پاکستان یکی از کشورهایی است که به تازگی خود را متعهد به تحول دیجیتال شده است و قصد دارد از این طریق نه تنها توسعه بانکداری و سلامت الکترونیک، بلکه توسعه اقتصادی خود را تسریع ببخشد. مجمع جهانی اقتصاد موضوع پاکستان را در این زمینه بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ تاریخ به ما آموخته است که حتی ساده‌ترین نوآوری‌های فناوری می‌توانند عمیق‌ترین پیامدها را در جامعه داشته باشند. از راه‌آهن گرفته تا اینترنت، فناوری‌ها زندگی ما را تغییر داده‌اند. زیرساخت عمومی دیجیتال یکی از سرمایه‌گذاری‌های تعیین کننده است که می‌تواند زندگی یک منطقه را به کل متحول کند. منظور از زیرساخت عمومی دیجیتال (DPI) حکم جاده‌ها را برای توسعه یک شهر دارد و به شبکه فیزیکی ضروری اتلاق می‌شود که وظیفه برقراری ارتباط افراد با یکدیگر و دسترسی آنها به طیف عظیمی از کالاها و خدمات را برعهده دارد.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، پاکستان را به عنوان کشوری که از سال ۲۰۲۲ متعهد به تحول دیجیتال شده، بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است که به تازگی افراد مناطق دور افتاده پاکستان می‌توانند از طریق یک برنامه تلفن همراه پول نقد را از حساب بانکی خود بردارند. این طرح که اخیرا توسط دولت آغاز شده است، نقطه عطفی در پاکستان به شمار می‌آید. دولت این کشور با ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال برای توانمندسازی شهروندان خود همکاری می‌کند.

تحول دیجیتال پاکستان

مرکز تحول دیجیتال پاکستان، «پایگاه ملی و مرجع ثبت» است که برای بازنگری سیستم‌های هویتی این کشور تأسیس شده است. این مرکز موجب شد که پاکستان در میان گروه منتخبی از کشورها قرار گیرد که برای مدیریت هویت دیجیتالی جامع برای بیش از ۲۴۰ میلیون شهروند مجهز شده بودند.

یکی از اقدامات اساسی این مرکز صادر کردن «کارت شناسایی ملی کامپیوتری» است که اکنون یک ویژگی استاندارد در زندگی هر پاکستانی بزرگسال به شمار می‌آید. شهروندان پاکستانی با کمک این کارت می‌توانند طیف وسیعی از امور معمول مانند افتتاح حساب بانکی، خرید بلیط هواپیما، اخذ گواهینامه رانندگی و واجد شرایط بودن برای حمایت اجتماعی را تسهیل می‌کند و در واقع احراز هویت یکپارچه برای هر شهروندی را به وجود می‌آورد.

از دیگر اقدامات این مرکز راه‌اندازی «طرح حمایت از درآمد بی‌نظیر بوتو» است که در عرض چهار سال صدور کارت شناسایی ملی کامپیوتری را برای بزرگسالان ۷۲ درصد افزایش داد. این طرح یک طرح حمایت اجتماعی برای کاهش فقر است. البته علیرغم شروع اولیه آن در ابتکارات مشابه هویت دیجیتال (ID) در سایر کشورها، استفاده بهینه از پایگاه داده دیجیتال این مرکز تنها به تعداد کمی از وزارتخانه‌ها، بخش‌ها، آژانس‌ها و مشاغل تحت نظارت محدود می‌شود.

نقش اساسی حمایت سیاسی و قانونگذاری

موفقیت زیرساخت عمومی دیجیتال وابسته به تعهد سیاسی پایدار و چارچوب‌های قانونی قوی است که از چرخه‌های انتخاباتی فراتر می‌رود. در حالی که مفهوم ثبت شهروندی در قانون اساسی پاکستان در سال ۱۹۷۳ گنجانده شده بود، ادغام پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف ملی از طریق دستور پایگاه ملی و مرجع ثبت در سال ۲۰۰۰ و پیشرفت‌های قانونی بعدی در سال ۲۰۱۲ مهم‌ترین گام در تحقق این امر به شمار می‌رود.

ابتکارات دیجیتال پاکستان

حرکت پاکستان به سمت زیرساخت عمومی دیجیتال موثر با عرضه ابتکارات دیجیتال مهمی مانند اپلیکیشن تائید بیومتریک بدون تماس، «نیشان پاکستان» و سرشماری دیجیتال پاکستان مشخص می‌شود. اسلام آباد: به منظور ترویج تحول دیجیتال در کشور، پایگاه ملی و مرجع ثبت، پلتفرم جدیدی را به نام «نیشان پاکستان» معرفی کرده است که به کارآفرینان و راه‌اندازان اجازه می‌دهد از پشته هویت دیجیتال NADRA برای ایجاد سرویس جدید استفاده کنند.

نیشان پاکستان چیست؟

یکی از ابتکارات مهم پایگاه ملی و مرجع ثبت پاکستان، طرح نیشان است. در واقع نیشان پلتفرمی است که به نهادهای خصوصی امکان می‌دهد احراز هویت و تائید آنلاین را از طریق اشتراک‌گذاری امن داده با این پایگاه را انجام دهند. نیشان به عنوان یک «پشته» رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) طراحی شده است. پشته یکی از انواع داده‌ساختارها (ساختمان داده) است که برای ذخیره و بازیابی داده‌ها کاربرد دارد. پشته در طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، فراوان به کار می‌رود.

پایگاه ملی و مرجع ثبت پاکستان با آزمایش این پلتفرم در مشاغل خاص با استفاده از مکانیسم رابط برنامه‌نویسی باز، راه‌های جدیدی را برای ایجاد یک اکوسیستم شناسه دیجیتال قوی کشف می‌کند.

در حالی که اینها منافع بلندمدت را در اولویت قرار می‌دهند، برای حفظ تعامل و حمایت و جلوگیری از از دست دادن حرکت به دلیل تغییر در رهبری یا اراده سیاسی، دستیابی به پیروزی‌های کوتاه‌مدت ضروری است.

به عنوان مثال، با ادغام شناسه‌های دیجیتال با خدمات بانکی و مخابراتی، طرح حساب موبایل آسانکه در دسامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، در طی ۲ سال بیش از ۱۰ میلیون حساب تلفن همراه را تضمین کرد که حدود ۴۰ درصد آن متعلق به زنان است.

به همین ترتیب، نقش پایگاه ملی و مرجع ثبت در سیستم پرداخت نشان می‌دهد که زیرساخت عمومی دیجیتال چگونه می‌تواند تراکنش‌های مالی را متحولا کند. این سیستم یک سیستم پرداخت فوری قابل تعامل، از فرآیندهای احراز هویت پایگاه ملی و مرجع ثبت برای ارائه تراکنش‌های مالی ایمن و سریع در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کند و در نتیجه دسترسی میلیون‌ها نفر به پرداخت‌های دیجیتال را دموکراتیک می‌کند.

علاوه بر این، چارچوب زیرساخت عمومی دیحیتال پاکستان نیز در مدیریت بحران‌هایی مانند همه‌گیری کووید ۱۹ موثر بوده است. طی چند روز پس از شروع قرنطینه، مقامات فدرال پاکستان انتقال پول نقد بدون قید و شرط را اعلام کردند. دولت تقریباً ۷۵ دلار برای هر خانوار فراهم کرد که برای خرید سه ماهه مواد غذایی به ۱۲ میلیون خانوار آسیب‌پذیر کافی است.

این طرح‌های پاکستان به شدت با برنامه اقدام ۱۰ ماده‌ای «Better Than Cash Alliance» سازمان ملل متحد منطبق است. این طرح بر دیجیتال کردن مزایای اجتماعی و ارائه کارت شناسایی دیجیتال، تلفن همراه و دسترسی به اینترنت برای زنان برای پیشبرد برابری مالی تاکید دارد. طرح حمایت از درآمد بی‌نظیر نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را در سیستم تحویل دیجیتال پاکستان نشان می‌دهد.

با این حال، به نظر می‌رسد که این فرصت‌های مهم باید با آگاهی و طراحی درست پیش بروند تا استقرار زیرساخت عمومی دیجیتال به شکلی ایمن، مسئولانه و برای جوامع فراگیر انجام شود. ابتکار پادمان‌های جهانی برای زیرساخت عمومی دیجیتال و اصول سازمان ملل برای پرداخت‌های دیجیتال مسئول ایجاد یک چارچوب عملی برای کشورهایی ایجاد می‌کنند که چنین طرح‌هایی را اجرا می‌کنند. این ابتکار خطرات بالقوه در استقرار زیرساخت عمومی دیجیتال جهانی را شناسایی می‌کند و بینش‌های ارزشمندی را برای اطلاع از طراحی و اجرای پادمان‌های آینده ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، در پاکستان، به اشتراک‌گذاری داده‌های پایگاه ملی و مرجع ثبت از فرآیندهای سخت پارلمانی پیروی می‌کند. در موارد امنیت ملی، هسته مدیریت بحران در وزارت کشور مسئول ارزیابی و درخواست فیلدهای داده خاص است. این رویه‌های عملیاتی استاندارد، اشتراک‌گذاری داده‌های موردی، مسیر کاغذی واضح و پاسخگویی به هیات مدیره این پایگاه ملی را تضمین می‌کند.

آینده اقتصاد دیجیتال پاکستان

پتانسیل زیرساخت عمومی دیجیتال برای تغییر اقتصاد و جامعه پاکستان بسیار زیاد است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که استفاده عمده از پرداخت‌های دیجیتال می‌تواند تولید ناخالص داخلی را تا هفت درصد افزایش دهد.

با نگاهی به آینده، پاکستان قرار است چندین طرح بلندپروازانه زیرساخت عمومی دیجیتال را راه‌اندازی کند؛ از جمله گسترش سیستم پرداخت، پیاده‌سازی یک سیستم سوابق دیجیتال سلامت در سراسر کشور و راه‌اندازی ثبت زمین مبتنی بر بلاک‌چین. این پروژه‌ها وعده ایجاد کارایی و شفافیت در بخش‌های مختلف را می‌دهند و پاکستان را به عنوان پیشگام در چشم‌انداز دیجیتال جهانی قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =