رزیدنت‌های ایرانی ۳۰ ساعت بیشتر از خارجی‌ها کار می‌کنند

بررسی‌ها نشان می‌دهد ساعات کاری هفتگی دستیاران تخصصی پزشکی به ۷۰ ساعت می‌رسد این در حالی است که رزیدنت‌های ایرانی باید بیش از ۱۰۰ ساعت در بیمارستان حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، روی لبه دیوار حرکت می‌کنند و یک تلنگر باعث می‌شود که سقوط کنند. دقیقا مثل همان دستیاران تخصصی پزشکی که شرایط سخت دوره رزیدنتی را تاب نیاورند و در اردیبهشت امسال خودشان را در آغوش مرگ پرتاب کردند.

این‌روزها ساعات کاری رزیدنت‌های پزشکی در بسیاری از موارد از ۱۰۰ ساعت در هفته هم فراتر می‌رود. اگر دوره رزیدنی آنان ۴ سال طول بکشد، می‌توان ادعا کرد که این افراد تمامی دقایق ۲ سال و یک ماه از زندگی خود را گرو می‌گذارند تا بتوانند مدرک تخصص خود را در رشته‌های پزشکی بگیرند.

ایسکانیوز در گزارش‌های متعدد به درآمدهای پایین و ساعات کاری رزیدنت‌ها پرداخت. در این گزارش می‌خواهیم ساعت کاری دستیاران تخصصی ایران و جهان را در این گزارش با یکدیگر مقایسه کنیم.

رزیدنت‌های ایرانی ۳۰ ساعت بیشتر کار از خارجی‌ها کار می‌کنند

نمودار زیر میزان ساعت کاری هفتگی رزیدنت‌ها را در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد:

رزیدنت‌های ایرانی ۳۰ ساعت بیشتر از خارجی‌ها کار می‌کنند

با توجه به نمودار فوق می‌توان ادعا کرد در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ درصد از رزیدنت‌ها در بیمارستان حضور نداشته‌اند. ۱۱ درصد آنان بین یک تا ۳۰ ساعت، ۷ درصد بین ۳۱ تا ۴۰ ساعت و ۱۳ درصد بین ۴۱ تا ۵۰ ساعت در بیمارستان حضور داشته‌اند. از طرفی ۲۲ درصد دستیاران تخصصی پزشکی از ۵۱ تا ۶۰ ساعت و ۲۲ درصد هم از ۶۱ تا ۷۰ ساعت در بیمارستان به خدمت رسانی مشغول بوده‌اند.

بر اساس این نموار تنها ساعت کاری۲۲ درصد رزیدنت‌ها از ۷۰ ساعت بالاتر می‌رود و حداکثر به ۹۰ ساعت در هفته می‌رسد.

با تکیه بر داده‌های پایگاه مداسکیپ، در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا، ۲۲ درصد رزیدنت‌ها حدود ۲۲ ساعت در هفته را در بیمارستان‌ها می گذرانند. در سال ۲۰۲۰، این آمار کمتر بود؛ به‌طوری که ۱۹ درصد رزیدنت‌ها حدود ۷۰ ساعت در بیمارستان‌ها مشغول به خدمت بودند.

این در حالی است که رزیدنت‌های ایران ۳۰ ساعت در هفته بیشتر از دستیاران تخصصی پزشکی کار می‌کنند و در برخی موارد ساعات کاریشان به بیش از ۱۰۰ ساعت نیز می‌رسد.

بیش از نیمی از رزیدنت‌های جهان مدعی شده‌اند حدود یک تا ۱۰ ساعت در هفته را باید در قالب وظایف غیر تخخصی بگذرانند. یک چهارم دیگر رزیدنت‌ها ۱۱ تا ۲۰ ساعت در هفته را صرف این وظایف می‌کنند، با این حال ساعات کاری آنان از ۹۰ ساعت فراتر نمی‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =