آخرین تحولات اوکراین| امید کی‌یف به دریافت ۱۰ میلیارد دلار دیگر از غرب

۲۶نقش ناتو در نفوذ ارتش اوکراین به خاک روسیه، آمادگی سوئیس برای میانجیگری بین کی‌یف و مسکو، امکان ارسال موشک‌های دوربرد آمریکا به اوکراین، امید کی‌یف به دریافت ۱۰ میلیارد دلار دیگر از غرب و اذعان پنتاگون به توان دفاعی روسیه، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده همچنان در تلاش است تا اهداف نیروهای مسلح اوکراین در حمله به منطقه کورسک روسیه را از مقامات کی‌یف جویا شود.

سینگ شب گذشته در نشست خبری مرتب خود گفت: «می‌توانم بگویم که ما همچنان در تلاش هستیم تا اطلاعات بیشتری در رابطه با حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک به دست آوریم. ما هنوز در حال تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اهداف این اقدام هستیم».

او با اشاره به اینکه کی‌یف باید خود به‌صورت مستقل اهداف اقداماتش را اعلام کند، اما ایالات متحده همچنان به دنبال کسب پاسخ از اوکراین است، افزود: «بنابراین من ترجیح می‌دهم که خودشان درباره اهدافشان و آنچه می‌خواهند در کورسک به دست آورند، صحبت کنند.»

با این حال، او اضافه کرد که ایالات متحده قصد ندارد تاکتیک خود را در مورد «حمایت کامل از اوکراین که در حال دفاع از خود است» تغییر دهد. سینگ تاکید کرد: «به همین دلیل ما کمک‌های خود را با سرعت و نظم خاصی ارائه می‌دهیم و این تعهد تغییر نکرده است».

پیش از این، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید نیز در جریان یک نشست خبری مدعی شد که واشنگتن از نیت‌ها و اهداف نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک آگاه نیست. او گفت: «من قطعاً در موقعیتی نیستم که درباره اهداف مقامات کی‌یف برای این اقدام صحبت کنم. و مسلماً نمی‌توانم درباره توانایی آن‌ها برای دستیابی به هدفی که دنبال می‌کنند، اظهار نظری کنم».

کربی همچنین تأکید کرد که «نه می‌تواند و نه می‌خواهد» درباره عملیات نظامی کی‌یف صحبت کند، زیرا صلاحیت این کار را ندارد. او در عین حال یادآور شد که کاخ سفید به دقت تحرکات نیروهای روسیه را دنبال می‌کند.

کربی در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی طرف روسی به حمله اوکراین به منطقه کورسک گفت: «سخت است به این سوال پاسخ بدهم. ما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که [ولادیمیر] پوتین چه اقدامی انجام خواهد داد».

نیروهای مسلح اوکراین در تاریخ ۶ آگوست به مواضع روسیه در مناطق مرزی کورسک حمله کردند. از آن زمان تاکنون عملیات برای پاکسازی و نابودی نیروهای اوکراینی همچنان ادامه دارد.

روز پنجشنبه اعلام شد که آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه، شورای هماهنگی برای مسائل امنیتی مناطق مرزی بلگوراد، بریانسک و کورسک را به منظور حفاظت از مردم غیرنظامی و افزایش کارایی و سرعت عملکرد نیروهای نظامی ایجاد کرده است. وزیر دفاع خواستار گزارش‌دهی سریع و شفاف به او در چارچوب این شورا شد. بلویوسوف یادآور شد که این نهاد جدید به دستور شخصی او بوجود آمده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پاتروشیف: ناتو و غرب در برنامه‌ریزی عملیات ارتش اوکراین در منطقه کورسک نقش دارند

نیکولای پاتروشیف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه و رئیس انجمن دریایی این کشور، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر عدم دخالت در عملیاتی که نیروهای مسلح اوکراین هم‌اکنون در منطقه کورسک انجام می‌دهند، با واقعیت مطابقت ندارد. او یادآور شد که بدون مشارکت واشنگتن، کی‌یف به‌سختی جرات می‌کرد به خاک روسیه نفوذ کند.

پاتروشیف گفت: «در واقع، این غرب بود که حکومت جنایتکار را در رأس اوکراین قرار داد. کشورهای ناتو کی‌یف را با تسلیحات و مربیان نظامی تجهیز کردند، به‌طور مداوم اطلاعات جاسوسی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و اقدامات نئونازی‌ها را کنترل می‌کنند. تردیدی نیست که عملیات نفوذ به منطقه کورسک نیز با مشارکت ناتو و سرویس‌های اطلاعاتی غربی برنامه‌ریزی و اجرا شده است. این اقدام نتیجه پیش‌بینی سقوط قریب‌الوقوع رژیم نئونازی در کی‌یف است.»

او افزود که چنین اقداماتی با سیاست آمریکا همخوانی دارد، زیرا «دروغ و تحریک، همراهان همیشگی سیاست واشنگتن و دیگر کشورهای غربی هستند.»

پاتروشیف همچنین گفت: «در حال حاضر، به‌خاطر منافع آمریکاست که مردم اوکراین در رنج بسر می‌برند؛ کشوری که آمریکا آن را از یک دولت به یک پروژه نظامی ضدروسی تبدیل کرده است. با تلاش‌های واشنگتن، تمامی شرایط برای از دست دادن حاکمیت اوکراین و بخشی از اراضی آن، از جمله مناطقی که برخی از متحدان آمریکا مدت‌هاست چشم به آن‌ها دارند، فراهم شده است.»

افزایش حضور ناتو در دریای سیاه و منطقه بالتیک

مشاور رئیس‌جمهور روسیه همچنین اشاره کرد که ناتو حضور نظامی دریایی خود را در تمامی مناطق جغرافیایی مهم جهان افزایش می‌دهد، از جمله در نزدیکی مناطقی که به روسیه نزدیک هستند، مانند دریای سیاه و بالتیک.

نیکولای پاتروشیف گفت: «غرب به دنبال آن است که دسترسی روسیه به دریای بالتیک را قطع کند و این دریا را به یک "دریای داخلی" برای ائتلاف آتلانتیک شمالی تبدیل کند، با استفاده از کشورهای جدید عضو ناتو، سوئد و فنلاند. غربی‌ها به طور فعال استراتژی محدودسازی روسیه را در دریای سیاه نیز اجرا می‌کنند، جایی که ناتو در حال آماده‌سازی برای افزایش حضور خود است، که این اقدام نقض کنوانسیون مونترو محسوب می‌شود. برای افزایش نفوذ خود در اقیانوس جهانی، آمریکا و متحدانش یا توافقات بین‌المللی را نادیده می‌گیرند یا سعی می‌کنند آن‌ها را مورد تجدیدنظر قرار دهند.»

پیش‌تر، این مقام بلندپایه امنیتی روس درباره سیاست ناتو برای افزایش تعداد پایگاه‌های دریایی در خارج از مناطق کشورهای عضو این ائتلاف صحبت کرده بود. به گفته او، روسیه برنامه‌های این ائتلاف نظامی برای ایجاد یک پایگاه دریایی در دریای آزوف را مختل کرد. این تلاش‌ها از سوی ناتو به‌منظور جبران شکست برنامه‌های ده سال گذشته صورت گرفته بود.

اعلام آمادگی سوئیس برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین

لئا تسورخر، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس در مصاحبه‌ای که صبح امروز، جمعه، منتشر شده، اعلام کرد که این کشور آماده است «خدمات خوب» خود را به منظور میانجیگری بین روسیه و اوکراین ارائه دهد.

او گفت: «سوئیس همیشه آماده است تا خدمات خوب خود را به حل و فصل مناقشات ارائه دهد، از جمله در درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه. سوئیس از تمامی ابتکارات صلح که هدف آن دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار در اوکراین است، حمایت می‌کند.»

این دیپلمات یادآور شد که برای سوئیس «بسیار مهم» است که هر پیشنهادی برای حل‌وفصل درگیری‌ها بر اساس منشور سازمان ملل متحد و اصول بنیادی آن باشد، و همچنین «هرگونه گام بعدی در جهت آغاز مذاکرات و برقراری صلح باید با مشارکت هر دو طرف مناقشه باشد.»

پیشتر، اینیاتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، و همتای ایتالیایی او، آنتونیو تایانی، اعلام کرده بودند که قصد دارند روسیه را به شرکت در دومین «اجلاس صلح» مربوط به اوکراین متقاعد کنند.

ارائه بسته‌ جدید کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش اوکراین در هفته‌های آینده

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، شب گذشته در برنامه تلویزیونی فاش کرد که ایالات متحده قصد دارد بسته‌های جدیدی از کمک‌های نظامی را به نیروهای مسلح اوکراین ارائه دهد، البته جزئیات این بسته‌ها هنوز فاش نشده است.

کربی گفت: «ما به تأمین تجهیزات دفاعی برای اوکراین ادامه خواهیم داد. در هفته‌های آینده، شما شاهد ارائه بسته‌های کمک [در زمینه امنیتی] خواهید بود.»

او به سوال مجری درباره برنامه‌های دولت آمریکا برای ارائه موشک‌های کروز به نیروهای مسلح اوکراین پاسخی نداد، اما اعلام کرد که دولت آمریکا «در زمان واقعی با کی‌یف در ارتباط خواهد بود.»

پنتاگون: حمله اوکراین به کورسک بر ارسال تسلیحات به کی‌یف تأثیری ندارد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، در جریان یک نشست خبری شب گذشته خود اعلام کرد که حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه بر نوع تسلیحاتی که واشنگتن به کی‌یف ارسال می‌کند، تأثیری نداشته است.

او گفت: «در خصوص تسلیحاتی که ما به اوکراین ارائه می‌دهیم، در آینده نزدیک این حمله تأثیری بر این روند نخواهد داشت. اما شما شاهد بودید که ما به مرور زمان نوع تسلیحات و سیستم‌هایی که ارائه می‌دادیم را تغییر دادیم، و البته از زمانی که جنگ در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و اولین بسته کمک‌های امنیتی ارائه شد، نوع تسلیحات و تجهیزات دریافتی آن‌ها به تدریج تغییر و گسترش یافته است، به خصوص هنگامی که آن‌ها به تسلیحات دوربرد پیچیده دست یافتند.»

سینگ افزود که طرف آمریکایی خلبانان اوکراینی را برای استفاده از جنگنده‌های F-۱۶ در نبرد آموزش می‌دهد.

آغاز بررسی ارسال موشک‌های دوربرد JASSM به اوکراین در آمریکا

روزنامه "پولیتیکو" روز گذشته با استناد به منابع خبری خود در دولت آمریکا گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی نظریه ارسال موشک‌های کروز دوربرد JASSM به اوکراین است، اما هنوز تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ نشده است.

در این گزارش به نقل از یک مقام آگاه آمده است: «دولت جو بایدن نسبت به ارسال موشک‌های کروز دوربرد به اوکراین باز است. در واشنگتن جزئیات انتقال این نوع تسلیحات به کی‌یف در حال بررسی است.»

طبق این اطلاعات، به‌ویژه، کارشناسان آمریکایی در حال ارزیابی مکانیزم انتقال فناوری‌های حساس و همچنین بررسی توانایی هواپیماهای اوکراینی برای حمل موشکی با وزنی بیش از یک تن و کلاهک با وزنی بیش از ۴۵۰ کیلوگرم هستند.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت شرکت لاکهید مارتین، تولیدکننده موشک‌های JASSM، برد این موشک‌های کروز از نوع «هوا به زمین» بیش از ۵۰۰ مایل دریایی (بیش از ۹۲۶ کیلومتر) است. از جمله ویژگی‌های این موشک‌ها «دقت بالا» و «قدرت نابودی بالا» ذکر شده است.

واکنش واشنگتن به خبر ارسال موشک‌های دوربرد جدید به اوکراین

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که از تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص ارسال موشک‌های کروز دوربرد به اوکراین اطلاعی ندارد.

یکی از مقامات پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارسال این نوع تسلیحات به کی‌یف گفت: «من از چنین تصمیمی اطلاعی ندارم.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز از اظهار نظر درباره اطلاعات مربوط به برنامه‌های واشنگتن برای ارسال این نوع تسلیحات به کی‌یف خودداری کرد.

نگرانی آمریکا از خطر تشدید درگیری‌ها به دلیل حمله به خاک روسیه

در وزارت دفاع آمریکا مدعی شدند که نگران اقدامات نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک روسیه هستند، زیرا این اقدامات می‌توانند منجر به تشدید درگیری‌ها شوند. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، در یک نشست خبری گفت: «البته که ما نگران تشدید روند درگیری‌ها هستیم. اگر روسیه به این اقدام پاسخ نمی‌دهد، به این معنی نیست که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد در آینده به آن واکنش سخت نشان دهد.»

او تأکید کرد که ایالات متحده و متحدانش همچنان به حمایت بلندمدت از کی‌یف ادامه خواهند داد، علیرغم تهدید موجود به تشدید وخامت اوضاع، و به ارزیابی ریسک‌ها خواهند پرداخت. به گفته سینگ، ایالات متحده هیچ‌گونه تغییرات احتمالی در سیاست استفاده از تسلیحات آمریکایی و نوع آن‌ها توسط نیروهای اوکراینی را با توجه به دینامیک کنونی اوضاع در میدان نبرد منتفی نمی‌داند.

قصد لیتوانی برای تحویل ۱۴ نفربر زرهی آمریکایی و تجهیزات دیگر به اوکراین

وزارت دفاع جمهوری لیتوانی اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است ۱۴ نفربر زرهی M۱۱۳ ساخت آمریکا، سامانه‌های موشکی ضد هوایی کوتاه‌برد و انواع دیگری از تسلیحات نظامی خود را به ارتش اوکراین تحویل دهد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در ماه آگوست، ۱۴ نفربر زرهی M۱۱۳، سامانه‌های موشکی ضد هوایی کوتاه‌برد همراه با موشک‌ها، سامانه‌های ضدپهپاد، تجهیزات ضدپهپاد شخصی، خودروهای همه‌جارو با قطعات یدکی، باربرها، تفنگ‌ها، مهمات، دستگاه‌های دودزا، لوازم و قطعات مورد نیاز آنها را به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده خواهد شد.»

در این سند یادآوری شده که مجموع کمک‌های نظامی لیتوانی به کی‌یف از ابتدای درگیری‌ها تاکنون بیش از ۶۴۱ میلیون یورو بوده است. همچنین، «حمایت کلی لیتوانی» از اوکراین دارای ماهیتی بلندمدت است و تاکنون از یک میلیارد یورو نیز فراتر رفته است.

پیشتر وزارت دفاع لیتوانی اعلام کرده بود که قصد دارد در نیمه دوم سپتامبر پهپادهای تهاجمی تولید داخلی را به اوکراین ارسال کند. علاوه بر این، سامانه‌های پدافند هوایی و دیگر تجهیزات نظامی و مهمات نیز به کی‌یف تحویل داده خواهد شد.

واکنش سازمان ملل به نمایش نمادهای نازی توسط نیروهای اوکراینی

دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد مخالفت قاطع خود با نمایش هر گونه نمادهای رژیم نازی را اعلام کرد. فرحان حق، معاون سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به ویدئویی از منطقه کورسک روسیه که در آن نظامیان اوکراینی با کلاه‌خودهایی با نشان اس‌.اس دیده می‌شوند که با لهجه آلمانی در حال توهین و آزار یک مرد سالخورده‌ روس هستند، این موضوع را بیان کرد.

فرحان حق گفت: «ما با استفاده از هر گونه نمادهای نازیسم و نفرت نژادی مخالف هستیم.»

حادثه برخورد زشت نظامیان اوکراینی با پیرمرد سالخورده روس چند روز قبل رخ داده بود، اما ویدئوهای آن تنها در تاریخ ۱۵ آگوست منتشر شد. در این ویدئوها نشان داده می‌شود که نیروهای اوکراینی با کلاه‌خودهای دارای نشان اس.اس، مرد سالخورده‌ای را مورد تمسخر و آزار قرار می‌دهند و با تقلید لهجه آلمانی به او توهین می‌کنند.

امیدواری اوکراین به دریافت بیش از ۱۰ میلیارد دلار از غرب تا پایان سال

رکسانا پیدلاسا، نماینده پارلمان اعلای اوکراین از حزب «خدمتگزار مردم» و رئیس کمیته بودجه رادا، اعلام کرد که مقامات کی‌یف امیدوارند بتوانند تا پایان سال جاری حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار کمک از شرکای بین‌المللی دریافت کنند که این مبلغ هزینه‌های غیرنظامی بودجه دولت را پوشش خواهد داد.

این مقام پارلمانی گفت که به‌ویژه از ایالات متحده انتظار می‌رود ۳.۹۵ میلیارد دلار به کی‌یف ارائه کند، اما این مبلغ مشروط به اجرای اصلاحات مشخصی در کشور خواهد بود. او تأکید کرد: «قوانین مربوطه باید توسط پارلمان تصویب شود.»

به گفته او، اوکراین همچنین انتظار دریافت دو قسط از صندوق بین‌المللی پول به مجموع ۲.۲ میلیارد دلار را دارد. پیدلاسا افزود: «از اتحادیه اروپا نیز انتظار می‌رود قسطی به مبلغ ۴ میلیارد یورو دریافت شود. ما به یک روال منظم رسیده‌ایم، به این معنی که در صورت اجرای تمامی شرایط لازم، هر سه‌ماهه قسط‌هایی دریافت خواهیم کرد. بنابراین، در پایان سه‌ماهه سوم، احتمالاً در ماه نوامبر، ما انتظار دریافت ۴ میلیارد یورو از اتحادیه اروپا را داریم.»

او یادآور شد که اوکراین قانونی را تصویب کرده و به اجرا گذاشته که استقلال دادستانی ویژه مبارزه با فساد را تقویت کرده و تعداد کارکنان آن را افزایش می‌دهد.

چند روز قبل کمیسیون اروپا اولین قسط کمک مالی ماکروفاینانس به مبلغ حدود ۴.۲ میلیارد یورو از صندوق اتحادیه اروپا را به کی‌یف منتقل کرد. این کمک‌ها تا سال ۲۰۲۷ به‌صورت وام‌ها و کمک‌های مالی به مبلغ ۵۰ میلیارد یورو برای حمایت از ثبات مالی و تسهیل بازسازی کوتاه‌مدت این کشور ارائه خواهد شد.

نیروهای مسلح روسیه روستای ایوانوفکا در دونتسک را تصرف کردند

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور روستای ایوانوفکا در سرزمین دونتسک اوکراین را تحت کنترل کامل خود درآورده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: «یگان‌های گروه نیروهای «مرکز» با اقدامات فعال خود روستای ایوانوفکا در جمهوری مردمی دونتسک را آزاد کردند.»

علاوه بر این، نیروهای مسلح روسیه به واحدهای مکانیزه و یگان‌های نظام ارتش اوکراین در مناطق مختلف دونتسک حمله کرده و هفت حمله متقابل از طرف نیروهای اوکراین و گارد ملی این کشور را دفع کردند.

در این گزارش آمده است که تلفات نیروهای مسلح اوکراین حدود ۴۷۰ سرباز بوده و همچنین یک خودروی رزمی پیاده‌نظام Bradley ساخت آمریکا و چند تجهیزات زرهی و خودروی نظامی دیگر دشمن نیز منهدم شده‌اند.

آمریکا سیستم پدافند هوایی روسیه را یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان خواند

وزارت دفاع ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد که سامانه موشکی اس-۴۰۰ و دیگر عناصر سیستم پدافند هوایی روسیه همچنان از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان هستند. این گزارش در وب‌سایت رسمی پنتاگون منتشر شده است.

در این سند آمده است: «سامانه اس-۴۰۰ روسیه و کل سیستم یکپارچه دفاع هوایی همچنان یکی از پیشرفته‌ترین‌ها تجهیزات دفاعی در کل جهان است.»

پنتاگون اشاره کرد که روسیه همچنان از پهپادهای بدون سرنشین برای نظارت هوایی استفاده می‌کند تا داده‌هایی را درباره وضعیت جبهه‌ها جمع‌آوری کند.

در اواسط ماه جولای، اعضای کنگره آمریکا اذعان کردند که نیروهای مسلح روسیه به خوبی برای مقابله موثر با سیستم‌های تسلیحاتی غربی که به اوکراین ارسال شده است، سازگار شده‌اند. آن‌ها همچنین از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، خواستند تا گزارش دهد که آیا مسکو اطلاعاتی درباره چگونگی مقابله با تسلیحات غربی به چین ارائه کرده است یا خیر.

پنتاگون: ارتش اوکراین با کمبود تسلیحات و مهمات مواجه هستند

طبق اسنادی که روز گذشته از سوی وزارت دفاع ایالات متحده منتشر شده، نیروهای مسلح اوکراین با کمبود جدی تسلیحات و مهمات مواجه هستند. بر اساس گزارش منتشره پنتاگون، کمبود تسلیحات و مهمات، ارتش اوکراین را از انجام حملات گسترده حداقل به مدت شش ماه محروم می‌کند.

در این سند آمده است: «نیروهای مسلح اوکراین هنوز تسلیحات و مهمات کافی، به‌ویژه توپخانه، سامانه‌های دفاع هوایی و تسلیحات دوربرد برای غلبه بر برتری روسیه در فضای هوایی و زمینی را در اختیار ندارند.»

علاوه بر این، پنتاگون اعلام کرد که برخی از مهمات درخواستی کی‌یف دیگر در ایالات متحده تولید نمی‌شود و حجم تولیدات موجود نیز برای اهداف میان‌مدت نیروهای مسلح اوکراین کافی نیست. در وزارت دفاع آمریکا پیش‌بینی شده که ارتش اوکراین به انجام عملیات دفاعی ادامه خواهد داد، اما طی شش ماه آینده قادر به اجرای عملیات‌های متقابل گسترده‌ای نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =