هفتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا برگزار شد

هفتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا به تلاش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تولیت شمس تبریزی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، هفتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا به کوشش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تولیت شمس تبریزی در شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی برگزار شد.

رضاجعفرپور مدیرعامل تولیت شمس تبریزی ضمن تقدیر و تشکر از کلیه مدعوین و شرکت کنندگان در این همایش از آمادگی تولیت برای افتتاح و رونمایی از بزرگترین باشگاه شمس پژوهان جهان در خوی خبر داد.

وی مطرح کرد: از نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم قول برگزاری جایزه ملی شمس که ابتدائیات امر، توسط صالحی وزیر سابق فرهنگ انجام شده بود را گرفت.

در ادامه، حسین نصرالله پور شهردار خوی بیان کرد: مهم ترین گفتمان فرهنگی بین ایران و ترکیه می‌تواند خواهر خواندگی خوی و قونیه باشد. در بحث ارامگاه شمس تبریزی تلاش گسترده‌ای صورت گرفته برای در اختیار گرفتن پروژه و ورود شهرداری و مدیریت شهری و شورای شهری که خوی را به قطب فرهنگی وعرفانی تبدیل کرده و نه تنها در مهر ماه در بلکه در تمام طول سال، شاهد همایش‌ها و رویداد های بین المللی در این شهر باشیم.

سپس، سجاد چهره آرا رئیس شورای شهر خوی عنوان کرد: خوی شهری با هزاران سال پیشینه غنی و یادگاری از دوران باشکوه جاده ابریشم و سلسله های مختلف قبل از میلاد ریشه بسیار کهن در شکل گیری این منطقه دارد و شخصیت های جلیل القدری همچون شمس تبریزی، پوریای ولی، آیت الله خویی،  زریاب خویی و هزاران اندیشمند و عالمی که در مجال نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: همه این علمای بزرگ در شهر خوی پرورش یافتند که بیانگر اهمیت این شهر است. بی‌تردید شمس یک حقیقت زیبای انسانی عرفانیست وشهر خوی با زعمای بزرگ تاریخش میزبان خوبی برای او است.

وی خاطر نشان کرد: امروز جدی ترین و مهم ترین مطالبه مردم شریف خوی و پارلمان شهری فعالان اجتماعی و رسانه‌ای و اندیشمندان دلسوز ادب این سرزمین ساخت آرامگاه باشکوه در شأن شهر خوی وجایگاه والای شمس تبریزی است.

عادل نجف زاده  نماینده مجلس اسلامی شهرستان خوی و چایپار در این همایش گفت: شمس مصداق انسان کامل است. امروز دیالوگ مشترک انسانیت در گستره جهان هستی امثال شمس هستن که در شعر و بیاناتشان صرفا به انسانیتی پرداخته اند که بستر فعالیت انسان در طول تاریخ باشد.

وی افزود: عوامل اجرایی شهرستان خوی خود را برای استقبال مسافران و عاشقان شمس بعد از اتمام همه‌گیری کرونا با احداث و تقویت زیر ساخت های لازم آماده کنند تا بتوانیم این حلقه قدرتمند هم‌پیوندی ایران با جهان را از نقطه عطف خود یعنی شهرستان خوی به جهان فرهنگ و عرفان پیوند دهیم.

همچنین این همایش در دو بخش حضوری و مجازی به مدت 4 روز برگزار می‌شود که بخش دوم آن از 10 مهر تا 12 مهر با حضور مهمانان اندیشمند از کشورهای مختلف با ارائه مقالات خود در این باره ادامه خواهد داشت. در این همایش فرماندار خوی و  جباری نیز سخنرانی کردند.

گفتنی است، این برنامه با اجرای موسیقی توسط گروه هنری ماهور به سرپرستی کیوان کرباس فروش و رونمایی از کتاب مقالات شمس همراه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113139

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =