امکان دریافت غرامت جنگ تحمیلی از عراق وجود دارد / پیگیری مطالبات آزادگان خارج کشور در دادگاه لاهه

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران توضیحاتی را درباره ابعاد حقوقی دریافت مطالبات ایران از عراق مطابق قطعنامه 598 توضیحاتی ارائه کرد.

خیرالله پروین در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه قطعنامه 598 رژیم بعث عراق را مقصر و آغازگر جنگ هشت ساله معرفی کرد، گفت: در این قطعنامه بر پرداخت خسارت از سوی دولت متجاوز تصریح شده و عراق را موظف به پرداخت غرامت به ایران کرده است.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی، سازمان ملل کمیته‌ای را برای ارزیابی خسارت وارد به ملت ایران تعیین کرد. این کمیته با حضور در ایران در جریان خسارت‌های وارده به کشور قرار گرفت و خسارتی را که مطابق قوانین بین‌الملل عراق باید را پرداخت کند، تعیین کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با با اشاره به اینکه 9 سال از زندگی من در زندان‌های عراق سپری شده است، گفت: تعدادی از آزادگان خارج از کشور توانستند با تسخیر وکیل، به صورت فردی حکم پرداخت غرامت را از دادگستری لاهه بگیرند و عراق هم ملزم به پرداخت خسارت شد و این کار را هم انجام داد.

پروین خاطرنشان کرد: اینها همه دال بر این است که رژیم بعث عراق در آن زمان آغاز کننده جنگ بوده و خسارت‌های زیادی را به ایران وارد کرده است، لذا اینها دیون دولت عراق به ایران است.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران با تأکید براینکه برخی منابع خسارت تخمین زده شده از سوی کمیته بین‌المللی به ایران را در آن زمان بالغ بر هزار میلیارد دلار عنوان کردند، اظهار کرد: پرداخت غرامت پس از جنگ به جهت روابط سیاسی و بین‌المللی ایران و عراق پیگیری نشد و آنگونه که من اطلاع دارم اکنون هم تعدادی از جانبازان و آزادگان پیگیر دریافت غرامتشان هستند. اما دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت امور خارجه معتقدند پیگیری مطالبات طرح شکایت از عراق مصلحت نیست.  

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به راه‌های حقوقی حل و فصل این مسئله بیان کرد: راه‌های زیادی برای وصول غرامت جنگ از عراق وجود دارد که وابسته به توافقات دو کشور است.

وی با تصریح اینکه توافقات بین‌المللی دو جانبه و چند جانبه هستند، گفت: این توافقات بر اساس منافع دو کشور قابل انجام است. لذا اکنون که این مسئله از سوی مرجع بین‌المللی اثبات شده است، می‌توان دنبال راهکارهای تحقق آن بود.

پروین فروش نفت، تهاتر کالا، ادوات کشاورزی و دریافت دلار را از جمله راه‌های عنوان کرد که می‌توان از آن طریق دیون ملت ایران را از دولت عراق پیگیری کرد.

کد خبر: 1121526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بیژن اظهری IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      9 1
      جای تعجبه که بعداز پایان جنگ چرا ایران پیگیر غرامت نبوده کلا تمام عقب ماندگی بدبختیهای ما بواسطه جنگ تحمیلی بود حداقل ماجرا این بود خسارت مادی به موقع دریافت میشد که به این روزا نمیافتادیم حالاجالبتر اینکه عراق بخاطر مشکلات آبی از ایران در دادگاه لاهه شکایت دارد...
    • ابوالقاسم داوطلب IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      4 0
      سلام بنده جانباز جنگ تحمیلی هستم لطفا نحوی شکایت به دیوان لاهه برای گرفتن غرامت جنگی یاهمان خون بها باید برای شکایت ارکجا وچگونه انرا پیگیری کنم بااحترام
    • Amirhoseinaghili1 IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 0
      سرکار خانم رضاییان با سلام لطفا راهنمایی بفرمایید که چگونه می شود، پیگیر غرامت باشم، فرزند شهید هستم و پدرم در خاک عراق جهت ماموریت برون مرزی به شهادت رسیده است.