۱۶ بهمن؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۶ بهمن برابر با ۵ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۱۶ بهمن برابر با ۵ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

۱۲۹۱ - قتل سعدالدوله وزیر ارغون خان

پنجم و به روایتی نهم فوریه سال ۱۲۹۱ میلادی امیران لشکر و اطرافیان ارغون خان ـ ایلخان مغول ایران ـ از فرصت افتادن وی در بستر بیماری استفاده کردند و سعدالدوله بزرگ وزیر او را که مانع سوء استفاده های مالی و اسراف آنان از خزانه کشور بود به مهمانی دعوت کردند و در آنجا اورا کشتند.

ارغون خان که در پی خوردن «معجون طول عمر!» که جادوگران برایش تهیه کرده بودند بیمار شده بود، دیگر از بستر برنخاست و درگذشت. وی به دور از چشم سعدالدوله معجون را خورده بود، زیرا سعدالدوله که در عین حال پزشک او هم بود چنین معجونی را باورنداشت و آن را برای سلامت جسم زیان آور می دانست. سعدالدوله یک پزشک یهودی متولد ابهر زنجان بود و چون راههای جالبی برای جمع و خرج خزانه ایلخان ارائه داده بود که به دلیل اسراف، فساد اداری و سوء مدیریت مقامات نظامی و دیوانی (اداری) او تهی از وجه بود به وزارت منصوب شده بود.

 سعدالدوله پزشک ویژه ایلخان متوجه شده بود که میان بیماری ایلخان و وضعیت خزانه او رابطه مستقیم بر قرار است؛ به گونه ای که هر وقت خزانه از پول تهی بود ایلخان هم بیمار می شد و این بیماری تا روزی که تحصیلداران وجهی می آوردند در او باقی می ماند، لذا طرحی برای جلوگیری از اسراف و سوء استفاده سران لشکر و غنی ساختن خزانه به ایلخان داد که اجرای آن موثر واقع شد و ایلخان وی را به وزارت برگزید تا خزانه اش هرگز خالی نماند و بیمار نشود.

ایلخان پس از رهایی از آن بیماری مرموز (افسردگی و عوارض ناشی از آن)، به فکر طولانی شدن عمر افتاد و به دور از چشم سعدالوله از معجون جادو گران خورد؛ بیمار و فلج شد و درگذشت و « گیخاتو » برجای او نشست.

۱۴۶۰ - کشف کشور "سیرالئون" در غرب قاره افریقا

پس از آن که سرزمین سیرالئون در پنجم فوریه سال ۱۴۶۰م توسط تنی چند از ماجراجویان پرتغالی کشف شد، نخستین مهاجران اروپایی نیز در سال ۱۴۶۲م در این نقطه وارد گردیدند. در قرن شانزدهم میلادی، کاشفین انگلیسی به تسخیر سیرالئون پرداختند و به تدریج بر تمام سواحل این سرزمین مسلط شدند. سواحل سیرالئون تا اواسط قرن هجدهم، مرکز تجارت برده بود و انگلستان در سال ۱۸۰۸م این کشور را به طور رسمی به عنوان مستعمره خود اعلام کرد. با این حال بومیان سیرالئون از اوایل قرن بیستم شورش‏هایی را بر ضد انگلستان برپا کردند و پس از اعطای استقلال داخلی آن در سال ۱۹۵۱م، استقلال کامل سیرالئون در سال ۱۹۶۱م به رسمیت شناخته شد. کشور افریقایی سیرالئون با ۷۱/۷۴۰ کیلومترمربع مساحت، بر کرانه شرقی اقیانوس اطلس و در غرب افریقا واقع شده است. فری‏تاون پایتخت و زبان انگلیسی و فرانسه در آن متداول است. این کشور در حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت نژادی را سیاهان تشکیل می‏دهند. پیش‏بینی جمعیت تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۸ میلیون نفر خواهد بود. شهرهای مهم آن عبارتند از؛ کینما، ماکنی و بونت. ۶۰% مردم سیرالئون مسلمان و مابقی دارای مذاهب بومی و مسیحیت می‏باشند. حکومت این کشور جمهوری با یک مجلس قانون‏گزاری می‏باشد.

۱۷۵۷ - کشف گاز CO۲ توسط "جوزف بلاک"

پس از آزمایش‏های متعدد، در روز ۵ فوریه ۱۷۵۷م گاز کربنیک که ترکیبی از اکسیژن و کربن است، توسط جوزف بلاک، شیمی‏دان و فیزیک‏دان انگلیسی کشف شد. گاز کربنیک ترکیبی از اکسیژن و کربن است. امّا امروزه در علوم و صنایع مختلف، موارد مصرف بسیار دارد.

 ۱۸۴۹ - نیروهای اتریش شهر بوداپست پایتخت مجارستان را گرفتند و این سرزمین تا پایان جنگ جهانی اول (سال ۱۹۱۸) که امپراتوری اتریش مضمحل شد، بخشی از این امپراتوری بود که "اتریش - هنگری" خوانده می شد.

۱۹۱۷ - اعلام جمهوری مکزیک در قاره امریکا

مکزیک از کشورهای کوچک قاره امریکا است که از قدیم الایام محل سکونت بومیان بوده است. سرزمین مکزیک در سال ۱۵۲۱م توسط استعمار اسپانیا اشغال شد و در حدود سی‏صد سال تحت سلطه اسپانیا قرار گرفت. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، نهضت‏های استقلال خواهی در این کشور آغاز شد که در نهایت به اعلام استقلال آن در سال ۱۸۱۰م منجر گردید. در این میان هرچند قیام سراسری مردم توسط ارتش اسپانیا سرکوب شد، با این حال استقلال مکزیک، یازده سال بعد در سال ۱۸۲۱م عملاً به مرحله اجرا درآمد. در طول سال‏های بعد، اوضاع اقتصادی این منطقه تا حدودی بهبود یافت و پیشرفت‏های مادی صورت گرفت، با این وجود، نابرابری‏های اجتماعی باعث شد تا در سال ۱۹۱۰م، انقلابی سراسر مکزیک را فراگیرد. اما بروز اختلاف در میان سران انقلاب به جنگ داخلی چند ساله‏ای انجامید. تا این که در پنجم فوریه ۱۹۱۷م با تصویب قانون اساسی جدید مکزیک، تغییراتی در کشور روی داد و بار دیگر جمهوری اعلام شد.

۱۹۳۶ -  فیلم سینمایی عصر جدید، یکی از معروفترین ساخته‌های چارلی چاپلین به اکران عمومی درآمد.

۱۹۶۹ - یاسر عرفات دبیرکل سازمان آزادی فلسطین شد.

۱۳۵۳ - پیروزی خانم مارگارت تاچر در انتخابات

در انتخابات انگلستان خانم مارگارت تاچر که ۴۹ سال دارد و زمانی وزیر فرهنگ بود در اولین دور انتخابات حزب محافظه کار با ۱۳۰ رأی در مقابل ۱۱۹ رأی ادوارد هیث نخست وزیر سابق و رهبر حزب محافظه کار انگلستان را شکست داده خود به رهبری حزب محافظه کار رسید.

۱۳۵۷ - اعتراف سازمان سیا بر ناکامی در انقلاب ایران

مسؤولین سازمان سیا اعتراف کردند: این سازمان در رابطه با پیش‏بینی مسائل ایران ناکام بوده است. چیزی که ما پیش‏بینی نمی‏کردیم این بود که یک پیرمرد ۷۸ ساله پس از ۱۴ سال تبعید، مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند.

۱۳۵۷ - بازرگان نخست وزیر موقت، برنامه و وظایف دولت موقت را بیان کرد

و گفت از وظایف عمده دولت موقت اینست که یک همه پرسی برپا کند تا نظر مردم را درباره تغییر رژیم و تحول آن به جمهوری دموکراتیک اسلامی بپرسد. سپس این وظیفه را خواهد داشت که انتخابات مجلس مؤسسان را برگزار کند مجلسی که قانون اساسی آینده را تدوین خواهد کرد و وظیفه سوم نیز انتخابات برای مجلس خواهد بود که به موجب قانون اساسی جدید تشکیل می شود و پس از تشکیل این مجلس دولت رسمی تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =