هرآنچه درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا باید دانست/ واکسیناسیون مهمترین راهکار در پیشگیری از شیوع کرونا است 

متخصص بیماری‌های داخلی، واکسیناسیون را مهمترین راهکار در پیشگیری از شیوع کرونا دانست و افزود: واکسیناسیون مهمترین راهکار در پیشگیری از شیوع کرونا است. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع ویروس امیکرون در کشورهای جهان و قرار گرفتن در پیک ششم این بیماری، علاوه‌بر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، تزریق دوز سوم نیز با گذشت سه تا ۶ماه از تزریق دوز دوم واکسن ضروری است.

افزایش ایمنی در سطح جامعه در شرایطی که بیماری‌هایی همه‌گیر سلامت مردم را تهدید می‌کند بیش از پیش مهم بوده و این امر نیازمند گسترش واکسیناسیون است که شهروندان نباید در خصوص تزریق واکسن و به‌ویژه دوز سوم مقاومت کرده و سلامتی جامعه را تهدید کنند.تزریق دوز سوم واکسن کرونا و آگاه‌سازی افکار عمومی از ضرورت تزریق این واکسن از راه‌های مقابله با پیک ششم و سویه امیکرون است که افزایش ایمنی در سطح جامعه  را محقق می‌کند.

 اشکان نقوی‌نیا معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان خلخال، در گفت و گو با گروه دانشگاه ایسکانیوز در پاسخ به این سئوال که آیا برای مصونیت از بیماری کرونا، یک دوز واکسن کافی است، گفت: یک دوز کافی نیست، بدن ما در مقابل هر ویروس آنتی بادی‌ ایجاد می‌کند که توسط این آنتی بادی‌ها پاسخ ایمنی در بدن ایجاد می‌شود که این پاسخ در برابر ویروس‌ها موقتی و سطح آنتی بادی‌ها به مرور زمان‌ از دست رفته و مقاومت بدن را کاهش می‌دهد.

دریافت سه دوز واکسن ضروری است


وی افزود: بنابراین لازم است در فواصل مختلف این پاسخ ایمنی را نسبت به ویروس‌ها تقویت کرد که این تجربه را همواره در ویروس‌های دیگر از جمله آنفلونزا داشتیم که سالانه نسبت به تزریق این واکسن اقدام کردیم تا پاسخ ایمنی را در بدن خود  ایجاد کنیم، بنابراین علاوه‌بر دریافت دوز دوم، دوز سوم نیز در چنین شرایطی که امیکرون درحال گسترش ضروری است.

نقوی‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهش جدید در ویروس کرونا ایجاد شده که این جهش خصوصیات رفتاری و فیزیولوژیکی این ویروس را دستخوش تغییرات قرار داده است که این جهش‌ها ایجاب می‌کند پاسخ ایمنی بدن خود را تقویت کرده و اقدام به تزریق دوز سوم واکسن کنیم؛ چرا که پاسخ ایمنی بدن‌ ما با توجه به فناوری که در خصوص واکسن‌هایی که داریم ما ۶ تا ۹ ماه بوده و لازم است با تزریق دوز سوم واکسن برای کسانی که دو دوز اول و دوم را دریافت کرده‌اند ایمنی را در بدن خود ایجاد کنند تا سطح مقاوم را در بدن خود حفظ کنیم و از ابتلا به بیماری شدید جلوگیری کنیم.

این متخصص بیماری‌های داخلی در پاسخ به این سوال که چه کسانی نباید دوز سوم را تزریق کنند، گفت: توصیه‌های معتبر علمی بین‌المللی که در این خصوص ارائه شده و دستورالعمل‌های بهداشتی که توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است، نشان می‌دهد عمده‌ترین منع مصرف در تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افرادی است که در دوزهای قبلی سابقه بروز واکنش‌های حساسیتی شدید یا همان آنافیلاکسی(شوک آلژیک) را داشتند.

وی اضافه کرد: این آنافیلاکسی ممکن است نسبت به مواد سازنده واکسن، آنتی ژن‌های واکسن و مواد نگهدارنده واکسن باشد و افرادی که تجربه آنافیلاکسی را در دوزهای قبلی داشتند، باید از تزریق واکسن با پلتفرم مشابه خودداری کرده و حتما با پزشک متخصص مشورت کنند و از دیگر پلاتفرم‌ها استفاده کنند.

چه افرادی نباید از واسکن آسترازنکا استفاده کنند؟


معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان خلخال گفت: توصیه‌هایی معتبر که در دنیا  در خصوص واکسن آسترازنکا شده این است که با توجه به بروز مواردی از جمله لختگی خون بعد از تزریق واکسن‌، افرادی که دچار افت پلاکت یا ترومپوسیتوپینی به دنبال دریافت دارویی بنام هپارین(HIT) یا افرادی که بیماری TTP(بیماری خود ایمنی که باعث افت پلاکت و بروز ترومبوز) می‌شوند، افرادی که حالت حمله آلرژیک و حساسیت به صورت مکرر دارند یا کسانی که در بدن خود در عروق شکمی و مغزی خود یا هر قسمت دیگری سابقه ترومبوز یا لختگی خون دارند، نباید از واکسن آسترازنکا استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: در سایر موارد، افرادی که داروهای مهارکننده ایمنی مصرف می کنند و بیماری‌های خود ایمنی دارند، تزریق واکسن تحت نظر پزشک می‌تواند انجام شود و منعی برای دریافت واکسن در خصوص این افراد وجود ندارد.

نقوی‌نیا با اشاره به میزان مرگ ناشی از واکسن کرونا گفت: نگرانی‌های خاصی نزد مردم در خصوص بروز لختگی خون بعد از تزریق واکسن ایجاد شده است که این بهانه‌ای شده تا مردم از تزریق از واکسن اجتناب کرده و حتی نسبت به تزریق دوز اول اقدام نکنند که در این خصوص می توان به آمارها توجه کرد.

این پزشک ادامه داد: در چند ماه اخیر تحقیقی در بین افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شدند انجام شده که در این تحقیق گروه هدف را به دو گروه تقسیم کردند، گروه اول کسانی که واکسن تزریق نکرده و کرونا گرفته‌اند و گروهی که واکسن تزریق کرده و به کرونا مبتلا شده بودند که نتیجه این تحقیق نشان داد که درصد بروز لختگی پس از تزریق واکسن کرونا در بین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که کرونا داشتند فقط ۳۱ مورد بوده که تنها ۹ نفر به این جهت جان خون را از دست دادند.

وی افزود: البته این آمار در مقابل بروز لختگی خون ناشی از خود ویروس کرونا ناچیز است و مشاهده کردند در افرادی که کرونا گرفتند و بستری شدند و نوع شدید کرونا را تجربه کردند آمار بروز لختگی خون نسبت به آنهایی که واکسن دریافت کرده‌اند ۸ تا۱۰ برابر بوده است.

نقوی‌نیا تاکید کرد: پس چنانچه اگر این واکسن را تزریق نکرده باشیم و ترس از لختگی خون را داشته باشیم، خودمان را در معرض خطری قرار می‌دهیم که احتمال لخته شدن خون  ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از لختگی خون بواسطه تزریق واکسن است، که از این رو به همه مردم توصیه می‌کنیم نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی شهرستان خلخال ادامه داد: چیزی که سازمان جهانی بهداشت و نهادهای بین‌المللی تاکید کردند این است که اولین واکسن در دسترس که توسط وزارت متبوعه کشور تایید شده است را تزریق کنیم.

مراقبت های بعد از تزریق واکسن را جدی بگیرید

وی در پاسخ به این سوال که چه مراقبت‌هایی برای بعد از تزریق واکسن کرونا لازم است، گفت: در بسیاری از افراد، تزریق واکسن کرونا هیچ علایمی را ایجاد نمی‌کند و فقط به علائمی مانند درد خفیف محل تزریق، احساس خستگی، درد عضلانی خفیف و سردرد مختصری محدود می‌شود که این علائم شبیه علائم آنفلونزا بوده و بین ۲۴ تا۴۸ ساعت طول خواهد کشید که  استراحت کافی، مایعات زیاد و استفاده از استامینوفن ساده ۵۰۰ هر شش ساعت یک عدد می تواند باعث کاهش این علایم باشد.
نقوی‌نیا اضافه کرد: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و داروهای مهارکننده ایمنی مصرف می‌کنند، مراقبت و تحت نظر پزشک‌ معالج قرار گرفتن توصیه می‌شود تا با ارتباط مستمر و ارائه اطلاعات از حال عمومی خود بتوانند مشکلی پس از تزریق کرونا نداشته باشند.
این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به راهکارهای اصلی برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا گفت:  ما دو راهکار اصلی در برابر پیشگیری از ویروس کرونا داریم، راهکار اول بحث مراقبت‌های بهداشتی به خصوص در زمان‌هایی که در پیک بیماری قرار داریم و باید از حضور در تجمعات مناسبتی، خانوادگی و حضور در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت خودداری کنیم. استفاده از لوازم‌ محافظتی همچون زدن ماسک، شست و شوی  مداوم دست‌ها به خصوص که سویه جدید امیکرون ماندگاری بیشتری در سطوح دارد لازم است و با شست و شوی مداوم دست‌ها و محلول‌های ضدعفونی نسبت به بهداشت فردی خود اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: راهکار دوم بحث واکسیانسیون است، همانطور که در طول تاریخ شاهد بودیم مهمترین راهکار بشر برای مواجهه با بیماری‌های عفونی و موثرین راهکار، ابداع واکسن در قبال بیماری‌های کشنده توسط محققان و دانمشندان بوده است‌.
نقوی نیا تصریح کرد: از آنجایی که علم پویاست، هر روز شاهد کشف واکسن‌های جدید در بیماری‌های مختلف هستیم و  تلاش دانشمندان در علم‌ پزشکی یافتن واکسن‌هایی است که ما را در مقابل این بیماری‌ها مصون بدارد.
وی افزود: تجربه نشان داده است در طول تاریخ در خصوص واکسن‌های جدید که نسبت به بیماری‌های جدید توسط دانشمندان کشف شده و در دسترس قرار گرفتند؛ ابتدا مقاومت‌هایی صورت گرفته که در ایران در خصوص واکسن آبله در زمان امیرکبیر مشکلاتی به وجود آمد. از این رو توصیه می‌کنیم‌ مقاومت‌ها را کنار بگذاریم و به شایعات غیرعلمی در شبکه‌های مجازی اعتماد نکنیم.
نقوی‌نیا با بیان اینکه در مورد دریافت واکسن از متخصصان مشورت گرفته و آنچه توسط مسئولان مرتبط با سلامت به مردم‌گفته می‌شود را باور کنیم، گفت: به متخصصان جوامع علمی معتبر اعتماد کنیم و از شایعات و اخباری که منبع علمی ندارند اجتناب کرده به علم اعتماد کنیم؛ چراکه تاریخ نشان داده از اعتماد به علم پشیمان نمی‌شویم.
این پزشک  اظهار کرد: با همدلی، همت همدیگر و رعایت نکات بهداشتی و واکسینه شدن عموم مردم شاهد سلامت عمومی مردم  و نجات از شر ویروس منحوس کرونا باشیم.

خبرنگار: شیوا نوری حصار

انتهای پیام/

کد خبر: 1128972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =