ماموریت سراهای نوآوری، کارآفرینی است/ سراهای نوآوری نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های جدید

رئیس سرای نوآوری تکنولوژی نساجی واحد اراک با بیان اینکه در سراهای نوآوری مقوله دانشگاه‌های نسل سوم و دانشگاه حل مساله مطرح است تا بتوان در این عرصه قدم برداشت، گفت: سراهای نوآوری نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های جدید هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، وقتی از سرای نوآوری صحبت می‌شود، منظور ساختمان و فضا نیست، بلکه سرا یک مفهوم است که به مدیریت کردن این فضاها می‌پردازد. ساختار سرای نوآوری ستادی و چابک است که مرکز رشد تخصصی، شتاب‌دهنده تخصصی و پردیس استقرار شرکت‌های دانش بنیان را مدیریت می‌کند. سراهای نوآوری فرصتی مناسب برای تعاملات اجتماعی میان ذی‌نفعان مؤثر و ایجاد روابط سازمان ‌یافته و هدفمند با مراکز تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌ها و نهادها است.

کاهش درآمدهای شهریه‌ای دانشگاه یکی از اهداف سراهای نوآوری

سید عمادالدین هزاوه ای، رئیس سرای نوآوری تکنولوژی نساجی واحد اراک در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: سرای نساجی در راستای دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین و دانشگاه حل مساله در حوزه فناوری مطرح شده است. در اصل هدف اصلی این سراها توسعه فعالیت‌ها در زمینه توسعه فناوری و نوآوری است.

وی افزود: اهداف عملیاتی سراهای نوآوری ایجاد و توسعه سراهای نوآوری و توسعه کارآفرینی با توجه به ظرفیت‌های موجود و اهداف کیفی در راستای گام دوم و چابک‌سازی فعالیت‌های دانشگاه و دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی و کاهش ریسک‌پذیری دانشگاه از درآمدهای شهریه‌ای است.

هزاوه ای با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کسب درآمد از دیگر ظرفیت‌ها و ایجاد تنوع در درآمدها است، تاکید کرد: اشتغالزایی در زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در سراهای نوآوری دنبال می‌شود. در زمینه اشتغال مستقیم دو شرکت صنعتی و یک شرکت دانش بنیان و دو هسته فناور و یک شتابدهنده تخصصی در سرای نوآوری مستقر شده است.

به گفته وی هر یک از این شرکت‌ها برای تولید از کارکنان خود استفاده کرده و رونق تولید و اشتغال‌زایی در بین این افراد مشاهده می‌شود. برای مثال از ابتدای سالجاری در یک پروژه بیش از ۱۷-۱۸نفر در یک شرکت در زمینه تولید گان‌های پوشش داده شده بودند که تولیدات آن در سرای نوآوری انجام شد.

ارایه بورسیه شهریه برای دانشجویان فعال

رئیس سرای نوآوری تکنولوژی نساجی واحد اراک افزود: در سرای نوآوری آموزش‌های مهارتی برای دانشجویان رشته‌های طراحی دوخت و نساجی ارایه شده است و برای توانمندی دانشجویان باید از آنها در قالب فعالیت‌های دانشجویی استفاده کرد. دانشجویان با این اقدامات آموزش‌های مهارتی در قالب دروس دانشگاهی را فراگرفته و در عوض از بورسیه شهریه استفاده می‌کنند.

کرونا بی‌تاثیر در فعالیت سرای نوآوری

رئیس سرای نوآوری تکنولوژی نساجی واحد اراک با بیان اینکه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خانواده بزرگ است، تاکید کرد:  مشاغل ما در ایام کرونا چندان تحت تاثیر قرار نگرفت و هم اکنون چندین کارمند توانمندسازی شده و در زمینه روند تولید از ظرفیت این افراد استفاده شده است.

وی درباره روند درآمدسازی در سراهای نوآوری تاکید کرد: در سال مالی جدید ( سال مالی در دانشگاه آزاد اسلامی از شهریور ماه آغاز می‌شود) از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۲۲۰میلیون تومان درآمد مستقیم داشتیم. البته این درآمد شامل مخارجی همچون اجاره بها نمی‌شود. همچنین با عقد قرارداد با یکی از شرکت‌های تولید پوشاک اقدامات اشتراکی انجام شده است. امیدواریم با توجه به استقرار این شرکت تولیدات و اقدامات اشتراکی ما با این شرکت بتوانیم روند  درآمدزایی را افزایش دهیم.

هزاوه ای تاکید کرد: در ابتدای فعالیت کسب و کار انتظار درآمدهای آنچنانی نیست و در بسیاری از موسسات عامل در صورت ارائه وام فرصت‌هایی برای کسب مهارت و درک بازار کار به نیروها را داده تا بتوانند تولید را آغاز کنند.

حل مساله و کارآفرینی هدف سراهای نوآوری

وی  افزود: دانشگاه آزاد اسلامی و سرای تکنولوژی و نساجی هم در سالجاری با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که شعار سال را جهش تولید و مانع‌زدایی‌ها مطرح کردند هدف عملیاتی کردن شعار سال است. امیدواریم بتوان در زمینه نوآوری اقدامات مناسب انجام داد. در سراهای نوآوری دانشگاه‌های نسل سوم و دانشگاه حل مساله است تا بتوان در این عرصه قدم برداشت.  

سراهای نوآوری نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های جدید

رئیس سرای نوآوری تکنولوژی نساجی واحد اراک با بیان اینکه سرمایه در گردش اصلی‌ترین دغدغه است، تاکید کرد: اگر سرمایه در گردش  به میزان کامل در اختیار قرار بگیرد می‌توان روند تولید را به شکل مناسب انجام داد. برای پیشرفت در این زمینه نیازمند تدوین آیین نامه‌های جدید هستیم. به عبارت دیگر آیین‌نامه پژوهشی سراها باید به سرعت تدوین شده تا سراها بتوانند درآمدهای غیر شهریه‌ای را به شکل مناسب انجام دهند.

به گفته وی دانشگاه آزاد اسلامی گام جدید را در راستای دانشگاه حل مساله برداشته است. امیدواریم با تدوین آیین‌نامه‌های جدید به ویژه آیین نامه معاملاتی سراها بتوان گام موثر برداشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =