بالش نامناسب چه عوارضی بر گردن و شانه می‌گذارد؟

مریم کشوری استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه لرستان گفت: ناراحتی‌های گردن و شانه یکی از عوارض استفاده از بالش نامناسب است. بالشی که خیلی بالا یا خیلی پایین باشد می‌تواند باعث فشار بر روی عضلات گردن و شانه و در نتیجه منجر به ناراحتی و درد در این ناحیه از بدن شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، همه ما دوست داریم که بعد از کار و فعالیت روزانه استراحت و خوابی خوب داشته باشیم. فاکتورهای مختلفی ممکن است در داشتن یک خواب آرام و لذت بخش تاثیرگذار باشند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب بالشی مناسب است، استفاده از بالش نامناسب در واقع می‌تواند اثرات نامطلوبی بر ساختار اسکلتی عضلانی داشته باشد. هنگامی که می‌خوابیم، بالش ما باید حمایت کافی را برای حفظ تراز طبیعی سر، گردن و ستون فقرات ما فراهم کند. در رابطه با این موضوع و این که استفاده از بالش نامناسب ممکن است چه پیامدهایی برای افراد داشته باشد با خانم مریم کشوری، استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه لرستان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

بیشتر بخوانید:
۶ میوه که خوردن آن‌ها خواب خوبی را به شما هدیه می‌دهد

استفاده بالش نامناسب می‌تواند چه عوارضی برای فرد داشته باشد؟

ناراحتی‌های گردن و شانه یکی از عوارض استفاده از بالش نامناسب است. بالشی که خیلی بالا یا خیلی پایین باشد می‌تواند باعث فشار بر روی عضلات گردن و شانه و در نتیجه منجر به ناراحتی و درد در این ناحیه از بدن شود. همچنین باعث تراز ضعیف ستون فقرات می‌شود به این صورت که اگر بالش به اندازه کافی از انحنای طبیعی ستون فقرات پشتیبانی نکند، می‌تواند منجر به ناهماهنگی شود. این موضوع می‌تواند به مرور زمان به مشکلاتی مانند کمردرد، سفتی و حتی مشکلات ستون فقرات منجر شود. سردرد نیز یکی دیگر از عوارض احتمالی استفاده از بالش نامناسب است این بالش‌ها می‌توانند به تنش در گردن و قسمت بالایی کمر کمک کنند که ممکن است منجر به سردرد و میگرن شود. کیفیت خواب نامناسب از عوارض دیگری است که می‌تواند خواب را مختل کند و منجر به کیفیت پایین خواب شود، این می‌تواند منجر به خستگی در طول روز و کاهش بهره‌وری شود.

با توجه به عوارضی که در بالا اشاره شد بالش مناسب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

داشتن یک خواب خوب شبانه برای سلامتی و رفاه کلی ضروری است و داشتن بالش مناسب می‌تواند تفاوت قابل توجهی در تضمین حمایت و راحتی مناسب در طول خواب ایجاد کند. برای جلوگیری از اثرات نامطلوب، بالش نامناسب، مهم است که بالشی را انتخاب کنید که مناسب وضعیت خواب شما باشد و حمایت مناسبی را ارائه دهد. کسانی که به پهلو می‌خوابند، می‌توانند از بالش ضخیم‌تری برای پر کردن فضای بین شانه و سر استفاده کنند، در حالی که برای افرادی که به پشت می‌خوابند، بالش سفت برای حفظ تراز ستون فقرات توصیه می‌شود. کسانی که تقریبا روی معده می‌خوابند باید بالش نازک‌تری انتخاب کنند یا اصلاً بالش نداشته باشند تا از فشار آوردن به گردن جلوگیری کنند. ارزیابی منظم و تعویض بالش زمانی که شکل یا تکیه‌گاه خود را از دست می‌دهد نیز ضروری است. علاوه بر این، تمرین وضعیت خواب خوب و گنجاندن کشش‌های گردن و شانه در روال خود می‌تواند به کاهش هر گونه ناراحتی ناشی از بالش نامناسب کمک کند.

بالش‌ها از مواد مختلفی از جمله مموری فوم، کرک، لاتکس و پلی‌استر ساخته می‌شوند، هر ماده مزایای خاص خود را دارد، بنابراین هنگام انتخاب بالش، ترجیحات خود را برای استحکام، حمایت و آلرژی در نظر بگیرید. موضوع دیگر در انتخاب بالش، ارتفاع مناسب آن است. ارتفاع بالش به اندازه بدن، عرض شانه و وضعیت خواب شما بستگی دارد، در حالت ایده آل، بالش باید گردن شما را در حالت خنثی قرار دهد، به این صورت که نباید بدن را نه خیلی به سمت بالا و نه خیلی پایین قرار دهد.
بالش خود را به طور مرتب تعویض کنید، چرا که بالش‌ها به مرور زمان شکل و تکیه‌گاه خود را از دست می‌دهند. بالش خود را هر یک تا دو سال یکبار یا به محض اینکه احساس برآمدگی یا صاف شدن کرد، تعویض کنید. به یاد داشته باشید که پیدا کردن بالش مناسب ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشد. ترجیحات و نیازهای هر کس متفاوت است.

انتهای پیام

کد خبر: 1235975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =