اتصال نخبگان و صنعت‌گران در سراهای نوآوری

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند با بیان اینکه کارکرد جدید در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کارآفرین است، گفت: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی مساله محور است و سراهای نوآوری بهترین مرحله اتصال بین صنعتگران و نخبگان دانشگاهی هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، از دیرباز تاکنون ایجاد اشتغال برای نسل جوان جزو اولویت‌ها بوده است. البته تحقق  این مهم در قالب کارآفرینی، ایجاد اشتغال، طرح پایش و ... در دانشگاه آزاد اسلامی کلید خورده است تا به این شکل بتوان در راستای ایجاد اشتغال و توسعه شغلی فعالیت کرد.

بهرام ودودی مفید، مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با بیان اینکه سرای نوآوری با گرایش محصولات فراسودمند دامی و کشاورزی در مراغه فعال است، گفت: یکی از معضلات واحدهای فناوری و هسته‌های فناور در مراکز رشد ایجاد اشتغال است. هر روز تعداد مراکز رشد افزایش یافته و دانشگاه آزاد اسلامی صرفا در مرکز رشد این مشاغل را توسعه داده تا بتواند به بهره‌برداری پرداخت.

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند تاکید کرد: در ابتدا دانشگاه آزاد اسلامی طرح سراهای نوآوری و مشابه آن کارخانه‌های نوآوری در دنیا و کشور را مطرح کرد. برای مثال در تهران، مشهد و چندین استان کارخانه‌های نوآوری زیرنظر معاونت علمی رییس جمهور فعالیت ‌می‌کنند. این الگوی تکامل یافته را دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کرده و طرح سراهای نوآوری در زمینه مرکز شتابدهی و مرکز رشد تقسیم‌بندی شد که بعد از فعالیت مرکز رشد به استارتاپ‌ها تبدیل شد و  هم اکنونفعالان استارتاپی در مرکز شتابدهی فعالیت می‌کنند.

مسئول راه اندازی سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند ادامه داد: اساتید و هیات علمی دانشگاه با توجه به کاهش تعداد دانشجو و شیوع کرونا اساتید در سراهای نوآوری جذب شده و به نقش‌آفرینی در اکوسیستم سراهای نوآوری به عنوان راهنما فعالیت نخبگان را بررسی می‌کنند.

ودودی مفید با بیان اینکه با توجه به بافت و ظرفیت هر استان و منطقه طرح توجیهی برای سراهای نوآوری را تایید کرده است، افزود: با توجه به اینکه مراغه مهد کشاورزی است به جمع بندی ظرفیت‌های کشاورزی پرداخته شده است. دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق گام دوم در خرداد ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی برگزار می‌کند.

کارآفرینی از اولویت سراهای نوآوری

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند در پاسخ به این سوال که فعالیت در این سراها  به چه میزان در تحقق اهداف شما موثر بوده است؟ ادامه داد: کارکردهای جدید در راستای دانشگاه کارآفرین مطرح است. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی مساله محور است با توجه به وجود مشکلات در حوزه اشتغال در بین متخصصان و بعد از جمع‌بندی نظرات و چالش‌ها  در کار تولید سراهای نوآوری بهترین مرحله اتصال بین صنعتگران و نخبگان دانشگاهی است.

مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند تاکید کرد: تاکنون در هر هکتار زمین ۱۷۰ تن سیب با کمک جهاد کشاورزی تولید شده است. در حالی که متوسط تولید سیب در هر هکتار ۱۰۰ تن است.  با توجه به ظرفیت‌های واحد، اشتغال و برنامه‌ریزی تغییر کاربری‌ها انجام شده است و تولید و پرورش گوسفند رومانوف با چند قلوزایی ترویج یافته است. طرح پویش اشتغال هم به این شکل انجام شده است.

ودودی مفید درباره درآمدزایی در سراهای نوآوری گفت: با توجه به اینکه در این فعالیت‌ها نوپا هستیم به شکل محدود درآمد چندانی نداشتیم، اما توانستیم با توجه به فعالیت‌های انجام شده درآمدهای مناسب کسب کرد. البته در این سرای نوآوری کشت گیاهان زینتی  و پرورش گوسفند رومانوف انجام می‌شود. هم اکنون درختان زینتی به استان‌های دیگر صادر می‌شود. امیدواریم تمامی اقدامات کارآفرینی انجام شود.

وی  با بیان اینکه کرونا با مزایا و معایب متعدد همراه بوده است، تاکید کرد: کرونا با تغییر نگرش و  توسعه توانمندی‌ها  منجر شد تا سراهای نوآوری آن طور که باید به فعالیت بپردازند.

خبرنگار: حمید انصاری

 انتهای پیام/

کد خبر: 1130431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =