پروژه‌های کوتاه‌مدت مانع بهره‌برداری صحیح از منابع آب و خاک کشور می‌شود

دانشمند برتر حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت معتقد است که خود مدیران هم اذعان دارند که کارهایی که انجام می‌شود، نمی‌تواند در بلندمدت باعث بهره‌برداری صحیح از منابع آب و خاک کشور شود؛ اما مجبورند برای پاسخگویی به سیاست‌گذاری‌های کلان مملکتی، تن به این اقدامات زودبازده و زودپاسخ بدهند.

سیدحمیدرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که امروز شناخت کافی از مشکلات مرتبط با مدیریت منابع طبیعی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی شناخت کافی از یک مسئله وجود نداشته باشد، طبیعتا برخورد با آن به درستی اتفاق نمی‌افتد.

دانشمند برتر حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت با اشاره به این که اصطلاح «سلامت حوضه آبخیز»، اصطلاحی است که من در این حوزه جانمایی کرده‌ام و حدود هفت سال از آغاز این رویکرد در ایران می‌گذرد، افزود: این طرح که فرایندی مشکل‌محور برای ارزیابی وضعیت کنونی حوضه آبخیز و بوم‌سازگان منابع طبیعی را در دستور کار قرار می‌دهد، تاکنون در حوضه‌های آبخیز ۲ استان مازندران و یزد مورد استفاده قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطرنشان کرد: در این فرایند بررسی خواهد شد که حوضه آبریز که می‌تواند متشکل از بوم‌سازندگان مختلف باشد، به لحاظ سلامت در چه وضعیتی قرار دارد. در این راستا، در بدو امر باید برآوردی از سلامت حوضه آبخیز داشته باشیم و این که دارای چه مشکلاتی است، سپس علل آن مشکلات چیست و نهایتا پاسخ به این پرسش که کدامیک از این عوامل قابل کنترل هستند؟ چه میزان هزینه لازم است و در چه مدت زمانی می‌توان این عوامل را کنترل کرد؟

وی درباره چالش‌های خود برای عملیاتی‌سازی سلامت حوضه آبخیز، گفت: متاسفانه بخش مدیریت اجرایی منابع آب و خاک کشور ما، به این باور نرسیده که این فرایند می‌تواند راه حلی مهم در راستای بهبود وضعیت منابع طبیعی کشور باشد. علت اصلی آن هم این است که مدیران ارشد کشور، به دنبال دریافت نتایج سریع هستند. در نتیجه مدیران اجرایی در راستای تامین منویات آن‌ها، تلاش می‌کنند اولویت خود را فعالیت‌های با برونداد سریع قرار دهند.

مدیران اجرایی مجبورند تن به اقدامات زودبازده بدهند

صادقی با تصریح بر این که خود مدیران هم اذعان دارند که کارهایی که انجام می‌شود، نمی‌تواند در بلندمدت باعث بهره‌برداری صحیح از مدیریت منابع آب و خاک کشور شود، تاکید کرد: اما مجبورند برای پاسخگویی به سیاست‌گذاری‌های کلان مملکتی، این اتفاق بیفتد و مجبورند که تن به این اقدامات زودبازده و زودپاسخ بدهند. هرچند خودشان هم راه حلی که من پیشنهاد می‌دهم را راه حلی اساسی، بنیادین و زمینه‌ساز برنامه‌ریزی درازمدت می‌دانند.

دانشمند برتر حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت افزود: البته به این معنا نیست که نتایج این راهکار در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود، علاوه بر این که نتایج آن در کوتاه مدت دیده می‌شود؛ اما می‌تواند خط‌مشی اجرایی و تفکری آینده را هم تبیین کند.

وی در پایان با بیان این که انتظار من برای عملیاتی‌سازی و کاربردی‌سازی این دستاورد، اجرای آن در سطح کشور است، اظهار کرد: اگر این اتفاق در سطح آبخیز کشور انجام شود، می‌توان متناسب با آن سرمایه‌گذاری انجام داد. همچنین انتظار دارم که اطلس سلامت کشور حوضه آبخیر در مقیاس ملی انجام شود.

گفتنی است؛ سیدحمیدرضا صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اخیرا به عنوان دانشمند برتر در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت معرفی شد. حوزه فعالیت وی، وضعیت سلامت حوضه آبخیز است. با این توضیح که سلامت حوضه آبخیز به چه شکل است؟ عوامل موثر در سلامت یا عدم سلامت آن حوضه آبخیز چیست و کدام یک از این عوامل قابلیت کنترل و مدیریت دارد؟ 

صادقی همچنین در رابطه با مدیریت پسماندهای صنایع هم در حوزه منابع طبیعی، فعالیت‌هایی انجام داده است. برای مثال استفاده از پسماندهای صنایع با هدف سودآوری و در راستای حفظ آب و خاک در حوضه آبخیر، به این معنا که پسماندهای صنایع که تاکنون به عنوان یک مشکل و معضل شناخته می‌شد، به یک راه حل تبدیل شد.

خبرنگار: علی طاهری زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1132992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =