نگاهی به هشت فیلم اکران نوروز ۱۴۰۱ / موقعیت مهدی در گیشه هم موفق عمل می‌کند؟

از میان بیست و یک اثر سینمایی که تقاضای اکران نورورزی داشتند هشت فیلم توسط شورای صنفی نمایش برای اکران نوروز ۱۴۰۱ انتخاب شدند.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، یکی از بهترین زمان‌ها برای اکران فیلم‌های سینمایی تعطیلات نوروز است، به همین دلیل بسیاری از صاحبان آثار و فیلمسازان تمایل دارند تا فیلم‌های خود را در این بازه‌ زمانی راهی پرده‌ سینماها کنند.

امسال نیز، بیست و یک اثر سینمایی تقاضای اکران نورورزی داشتند که از میان آنها هشت فیلم توسط شورای صنفی نمایش برای اکران نوروز ۱۴۰۱ انتخاب و در کنار آن نیز نام چند فیلم دیگر به عنوان آثار رزرو اعلام شد.

در اکران نوروز امسال، چند اثر مهم در فهرست اکران قرار دارند. از آثاری که در طی چند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و بسته بودن سینماها یا سایر دلایل، فرصت اکران نیافته‌اند تا آثاری که در جشنواره‌ی فجر امسال شرکت کرده و حضوری موفق داشتند. در ادامه به معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم:

موقعیت مهدی

فیلم‌ «موقعیت مهدی»

فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر پیرامون زندگی سردار شهید مهدی باکری با استقبال گسترده مخاطبان در سینماهای اکران مردمی جشنواره فیلم فجر مواجه شده است.

داستان «موقعیت مهدی» زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشگر عاشورا از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در قامت فرمانده لشگر عاشورا در عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ را روایت می‌کند.

بازیگران فیلم موقعیت مهدی: هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی بازیگران موقعیت مهدی (باکری) هستند.

موقعیت مهدی فیلمی بود که توانست در چهلمین جشنواره فیلم فجر بسیار موفق ظاهر شود و بیشترین تعداد سیمرغ بلورین (۵ سیمرغ) را از آنِ خود کند، حال باید دید که آیا این فیلم در گیشه نیز به همان اندازه موفق عمل می‌کند؟

 فیلم‌ «روز صفر»

 فیلم‌ «روز صفر»

 روز صفر عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان، نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم به سبک معمایی-هیجانی و در فضای جنگی و ماجراجویانه به زبان‌های فارسی، اردو، پشتو و آلمانی؛ محصول ایران می‌باشد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند.بخش هایی از این فیلم در شهر برلین فیلمبرداری شده است.این فیلم (به همراه فیلم شنای پروانه) با دریافت ۵ سیمرغ بلورین از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این جشنواره شد. این فیلم روایتی متفاوت از یک اتفاق ملتهب معاصر است.

 بازیگران فیلم روز صفر: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، سینا شفیعی، تینو صالحی، محمد رضا ملکی، مهدی قربانی، رضا خدادادبیگی، ابوالفضل صفاری و محمدعلی راجپوت هستند.

مرد بازنده

فیلم‌ «مرد بازنده»

مرد بازنده فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی مشترک کامران حجازی و امیر بنان است. محصول سال ۱۴۰۰ است. بازیگران این فیلم عبارتند از:جواد عزتی، رعنا آزادی ور، سجاد بابائی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین پردازف مجید نوروزیف امیرحسین هاشمیف امیر دژاکامف منوچهر علی‌پورف شبنم قربانی، ونوس کانلیف ملیکا پازوکی

خلاصه داستان :احمد خسروی، در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود. پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد در می‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازیگران فیلم مرد بازنده: جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی، شبنم قربانی هستند.

شادروان

فیلم «شادروان»

فیلم شادروان دومین اثر حسین نمازی است که برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر مهیا شده. فیلمبرداری این فیلم در اطراف تهران انجام شده و ماجرای زندگی یک خانواده حاشیه‌نشین را روایت می‌کند. خلاصه داستان فیلم شادروان از این قرار است که پس از فوت ناگهانی پدر خانواده، نادر که پسر بزرگ اوست باید تمام مخارج آی‌سی‌یو و کفن و دفن او را متقبل شود؛ خانواده آن‌ها که در حاشیه شهر زندگی می‌کنند درآمدی جز سبزی فروشی ندارند.

بازیگران فیلم شادروان: رضا رویگری، بهرام ابراهیمی، ایمان برات‌پور، سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، حافظ نبی‌زاده، بهناز نادری، اعظم کبودیان، فرناز صالحتاش، الهه افشاری، رویا تیموریان، محسن مهری، سجاد رضایی، بابک جعفریه، مریم افشار و محمدموسی اکبری هستند.

فیلم‌ «قدغن»

فیلم‌ «قدغن»

فیلم «قدغن» به تهیه کنندگی محمدحسین فرحبخش و کارگردانی مجید مافی از دیگر آثاری است که در ایام نوروز اکران می‌شود. این فیلم که مضمونی اجتماعی خانوادگی دارد، در مورد دو دوست است که روابط میانشان با ورود دختری دچار تلاطم می‌شود.

 بازیگران فیلم «قدغن» سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، ، کریم امینی و رزا بیات هستند.

فیلم‌ «سگ بند»

فیلم‌ «سگ بند»

فیلم کمدی با مضمونی اجتماعی است که در سال ۱۳۹۸ توسط مهران احمدی ساخته شد. این فیلم دومین فیلم احمدی پس از فیلم «مصادره» است که فیلمبرداری آن پس از اتمام ساخت فیلم «مصادره»، آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «که هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.»

 بازیگران فیلم «سگ بند»: امیر جعفری، بهرام افشاری، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار، علی تقی پور، ناهید مسلمی، سعید امیر سلیمانی، میرطاهر مظلومی، سیامک صفری، امین فصیح و مهران احمدی بازیگران فیلم سینمایی «سگ بند» هستند.

فیلم‌ «گل به خودی»

فیلم‌ «گل به خودی»

فیلم گل به خودی تنها نماینده سینمای کودک در این لیست است که توسط احمد تجری ساخته شده است. نویسندگی این اثر را تجری به صورت مشترک با لاله قهرمانی به عهده داشته است. داستان فیلم که ترکیبی از فضای رئالیستی و عروسکی است، در مورد تعدادی کودک است که در پروزشگاهی زندگی می‌کنند. در این میان آنها در جستجوی آرزوهای خود وارد دنیایی فانتزی می‌شوند.

 بازیگران فیلم «گل به خودی» شقایق فراهانی، نسیم ادبی، علیرضا استادی، ستاره حسینی با همراهی بازیگران خردسال فیلم ابوالفضل رجبی، رایان سرلک، ال آی بشارت، آزینا تجری، محمدرضا علی‌نیا و غیره به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم‌ «لامینور»

فیلم‌ «لامینور»

لامینور فیلمی ایرانی محصول ۱۳۹۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی مهرجویی و وحیده محمدی است. این فیلم ابتدا قرار بود از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اکران شود اما با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد. لامینور فیلمی ایرانی محصول ۱۳۹۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی مهرجویی و وحیده محمدی است. این فیلم ابتدا قرار بود از ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ اکران شود اما با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد. سرانجام پروانه نمایش فیلم «لامینور» با پذیرش اندکی اصلاحات از سوی کارگردان فیلم بار دیگر صادر شد.

پس از حاشیه‌های فراوان پیرامون فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی پروانه نمایش این فیلم که پس از ۲ سال منقضی شده بود، تمدید شد و مهرجویی با انتشار ویدئویی بابت آن قدردانی کرد.

 فیلم لامینور  آخرین ساخته‌ داریوش مهرجویی است. مهرجویی در این اثر پس از چهل سال مجددا با علی نصیریان همکاری داشته است. فیلم لامینور که بنا بود سال گذشته اکران شود به دلیل فراگیری کرونا از اکران نوروزی سال گذشته انصراف داد و بنا بود امسال بر روی پرده‌ی سینماهای کشور رود.

بازیگران فیلم «لامینور»: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمدرضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمد جواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه گر، هومن بهزادی، شیدا مودب، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی هستند.

و اما چند نکته...

ترکیب فیلم‌های معرفی‌شده برای اکران نوروز ۱۴۰۱ تا همین‌جا ترکیبی متنوع و پرظرفیت برای آشتی مخاطبان با سالن‌های سینما محسوب می‌شود، سینمای ایران سال‌هاست که فیلم‌هایی حول محور چند ژانر خاص به خود می‌بیند تا همواره این بحث کلی مطرح باشد که این سینما از فقر ژانر رنج می‌برد. گرچه در این سال‌ها تلاش‌هایی فردی در همین حوزه صورت گرفته و فیلم‌هایی هم به تولید رسیده اما هنوز هم که هنوز است، سینمای تک‌ژانری انشعابی از همان معضل اصلی است تا آنجا که آثار اجتماعی به عنوان سینمای قالب و قاهر همواره بخش جدایی‌ناپذیر سینماها بوده است و گاه حتی از آن به عنوان ژانر یاد کرده‌اند این در حالی است که در متون سینمایی و در زمره ژانرهای اصلی جهان جایی و ما به ازایی ندارد.

در هشت فیلم برگزیده شده برای نوروز تتنوع ژانر دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی که نماینده‌ای از گونه‌های مختلف سینمایی هستند. «روز صفر» ساخته سعید ملکان محصول دوره سی و هشتم جشنواره فیلم فجر است که تمی امنیتی دارد و در همان دوره از جشنواره هم مورد اقبال قرار گرفت به طوری که یکی از شانس‌های احیای گیشه سینماها به شمار می‌رفت اما فراگیری کرونا اکرانش را به تعویق انداخت. «روز صفر» که درباره تلاش‌های یک مأمور امنیتی در جریان دستگیری عبدالمالک ریگی تروریست منطقه سیستان و بلوچستان است نخستین ساخته سعید ملکان در مقام کارگردان محسوب می‌شود.

فیلم دیگر ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ اما اثری است که کارگردانش آن را یک فیلم کمدی نمی‌داند، آن را فیلمی با رگه‌های طنز معرفی می‌کند که مفرح است در نقطه مقابل اما هیأت انتخاب و داوران جشنواره چهلم و البته مخاطبان آن دوره، «شادروان» را فیلمی کمدی توصیف می‌کردند، حسین نمازی که با دومین گام کارگردانی و اولین تجربه حضورش در بستر جشنواره بود، فیلمش را در میان فیلم‌های پر مخاطب این رویداد هم دید و حالا «شادروان» یکی از امیدهای گیشه بهاری توصیف می‌شود.

اکران نوروزی

«قدغن» ساخته مجید مافی هم به عنوان یک فیلم اجتماعی معرفی شده، کارگردانی که پیش از این با کمدی «تکخال» که مصداقی از کمدی‌های متوقف مانده در دوران فیلمفارسی است، در ترکیب نوروزی ۱۴۰۰ حاضر بود این بار با فیلمی درباره حریم‌های ممنوعه در این چیدمان حضور دارد.

«مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که سابقه حضور در ترکیب‌های نوروزی چند سال گذشته را در کارنامه دارد فیلمی است که تمی پلیسی و جنایی دارد و در جشنواره چهلم هم یکی از فیلم‌های برتر آرای مردمی بود.

«موقعیت مهدی» که نسخه‌ای سریالی را هم در دست ساخت دارد، فیلمی در حوزه دفاع مقدس است و روایتی از ایثار و شهادت حمید و مهدی باکری را در دل خود دارد.

«گل به خودی» که به عنوان یک فیلم کودک در این فهرست جاگیر شده تا عیدانه ای برای کودکان باشد؛ حالا باید دید آیا کودکان از این عیدانه رئال عروسکی، استقبال می‌کنند و یا با روی‌گردانی از آن، این هدیه را پس می‌دهند.

«سگ‌بند» نیز فیلم کمدی حاضر در اکران نوروزی است که شانس بالایی برای فتح گیشه دارد.

«لامینور» نیز مانند فیلم سنتوری درباره موسیقی است با این تفاوت که این بار نوازنده و شخصیت اصلی یک دختر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =