فلسفه غیبت امام عصر / آثار و برکات حضرت مهدی (عج)

حجت‌الاسلام محمدی گفت: در واقع غیبت امام زمان (عج) مانند این است که نمی‌توانیم به صورت مستقیم تابش خورشید را حس کنیم، اما با وجود این، خورشید کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و تمام ویژگی‌های خودش را به ما منتقل می‌کند.

حجت الاسلام رضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فلسفه غیبت امان عصر (عج) اظهار کرد: در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری حادثه‌ای رخ داد که نظیر آن را در عالم نداریم؛ شخصی که همه عالم با هر اندیشه و مکتبی منتظرش بودند متولد شد از نظر ما شیعیان حضرت حجت که همنام و هم کنیه پیامبر است و بقیه ادیان نیز این مسند را قبول دارند.

بیشتر بخوانید:

فلسفه بعثت پیامبر اکرم (ص) / ساخت مدینه فاضله هدف همه پیامبران بود

وی ادامه داد: حضرت مدت ۵ سال همزمان با امامت پدر بزرگوارشان زندگی کردند و بعد از شهادت پدرشان دوران غیبت صغری ایشان آغاز شد و مدت ۶۹ سال طول کشید.

محمدی تصریح کرد: در واقع غیبت امام زمان (عج) مانند این است که نمی‌توانیم به صورت مستقیم تابش خورشید را حس کنیم، اما با وجود این، خورشید کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و تمام ویژگی‌های خودش را به ما منتقل می‌کند.

محمدی با بیان اینکه آغاز امامت امام زمان (عج) آغاز روشنایی بر جهان اسلام است، گفت: برکت‌ها و نعمت‌هایی که از سوی امام دوازدهم (عج) به ما می‌رسد وجود حضرت مانند خورشید پشت ابر است اگر خورشید نباشد حیات نیست حرارت نیست، نور نیست ولی اگر خورشید وجود داشته باشد ولو اینکه پشت ابر هم باشد می توان از برکات آن بهره مند شد. چنانچه در روایات شیعه آمده است: لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها. اگر حجت در روی زمین نباشد، زمین، مردم را به کام خود فرو می‌کشد.

وی ادامه داد: اگر از وجود حضرت ولیعصر محروم هستیم عاملش خود ما هستیم یعنی اینکه ما زمینه را برای ظهور ایشان فراهم نکرده ایم که در واقع این به کوتاهی و قدرنشناسی مردم بر می گردد چرا که اکثر امامان ما را در جوانی به شهادت رساندند و اگر قرار بود این روند ادامه دار باشد امام زمان را نیز در همان ۵ سالگی به شهادت می‌رساندند.

از فلسفه غیبت می‌توان به موارد ازیر اشاره کرد:

حفظ جان آخرین امام: بر اساس برخی روایات می‌توان گفت حکمت و فلسفه غیبت، در امان داشتن آخرین حجت حق از کید و مکر دشمنان است.

برعهده نداشتن بیعت ظالمان: در برخی روایات آمده است که آن حضرت به این دلیل در غیبت به سر می‌برد که می‌خواهد هنگام ظهور، برخلاف اجداد خویش، بیعت حاکمان جور را بر گردن نداشته باشد.

اجرای سنت‌های پیامبران پیشین: شیخ صدوق (ره) در باب «علة الغیبة» از کتاب کمال الدین و تمام النعمة روایتی را نقل کرده است که از آن استفاده می‌شود، خداوند ازاین‏رو غیبت را بر امام عصر (ع) رقم زده که می‌خواسته است سنت‌های پیامبران پیشین را در مورد آخرین حجت خود جاری سازد.

امتحان مردم: از برخی روایات استفاده می‌شود که غیبت امام مهدی (ع)، امتحانی الهی است که خداوند به وسیله آن، مؤمنان راستین و ثابت قدم را از مدعیان دروغین و مسلمانان سست عنصر تمییز می‌دهد.

محمدی گفت:  باید زمینه ظهور فراهم شود و مومنین از سلب کفار خارج شوند که اگرحضرت قیام کرد و کفار کشته شدند مومنین نابود نشده باشند.

وی در پایان تاکید کرد: وظیفه ما در حال حاضر این است که منتظر باشیم و این انتظار به معنای مثبت است نه منفی. پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرمایند: بهترین اعمال امت من انتظار فرج است. کسی که منتظر فرج باشد گویی در خیمه امام زمان و در خدمت ایشان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =