ضرورت توسعه پایان‌نامه‌های تقاضامحور/ سه میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند

آمارها نشان می‌دهد بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و اگر پژوهش‌های این دانشجویان در قالب پایان‌نامه و رساله در جهت نیازهای جامعه قرار بگیرد، می‌تواند تاثیر بزرگی بر پیشرفت کشور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تقاضامحوری پایان‌نامه‌ها و نگارش آن‌ها بر اساس نیازهای جامعه، یکی از مهم‌ترین راهکارهای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت است. ضرورت توسعه پایان‌نامه‌های تقاضامحور اخیرا مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارتخانه، ۳ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۸۹ نفر در مقاطع مختلف و در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ایران تحصیل می‌کنند. اگر پایان‌نامه‌های این تعداد دانشجو به درستی جهت‌دهی شده و در راستای رفع نیازهای جامعه قرار بگیرند، به جای این که منابع مالی و انسانی کشور صرف امور بی‌حاصل شود، می‌تواند در خدمت جامعه باشد.

در ادامه توزیع دانشجویان موسسات آموزش عالی به تفکیک دوره تحصیلی آمده است؛

بخش

کاردانی

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری حرفه‌ای

دکتری تخصصی

جمع

درصد

دولتی

۲۴۴۴۶۳

۱۱۴۵۷۹۲

۲۴۶۰۲۱

۷۷۴۱۲

۸۵۱۹۲

۱۷۹۸۸۸۰

۵۶.۵

غیردولتی

۱۹۱۸۸۵

۸۴۴۶۸۶

۲۶۷۳۲۱

۱۸۰۰۰

۶۲۲۱۷

۱۳۸۴۱۰۹

۴۳.۵

جمع

۴۳۶۳۴۸

۱۹۹۰۴۷۸

۵۱۳۳۴۲

۹۵۴۱۲

۱۴۷۴۰۹

۳۱۸۲۹۸۹

۱۰۰

ا

این جدول نشان می‌دهد که در بخش دولتی، ۲۴۴ هزار و ۴۶۳ نفر در مقطع کاردانی، یک میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۹۲ نفر در مقطع کارشناسی، ۲۴۶ هزار و ۲۱ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، ۷۷ هزار و ۴۱۲ نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای و ۸۵ هزار و ۱۹۲ نفر در مقطع دکتری تخصصی تحصیل می‌کنند.

در بخش غیردولتی، ۱۹۱ هزار و ۸۸۵ نفر در مقطع کاردانی، ۸۴۴ هزار و ۶۸۶ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۸ هزار نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای و ۶۲ هزار و ۲۱۷ نفر در مقطع دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

۵۶.۵ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه‌های دولتی و ۴۳.۵ درصد در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کنند. به عبارت دیگر، یک میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۸۰ نفر در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند و یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۰۹ نفر در دانشگاه‌های غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

در پایان توجه به این نکته لازم است که توسعه پایان‌نامه‌های تقاضامحور ضروری است، چرا که مقدمه برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت خواهد بود و با توجه به این که بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد، جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها می‌تواند خدمت بزرگی به جامعه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =