نگاهی به کرامات امام موسی کاظم (ع) / چرا به امام هفتم باب‌الحوائج می‌گویند؟

حجت‌الاسلام رضا محمدی گفت: امام موسی کاظم علیه السلام را باب الحوائج نامیده‌اند چون هر کس به امام مراجعه می‌کرد چه از نظر مالی و چه از نظر علمی، معرفتی و سایر مشکلاتی که داشت حاجتش برآورده می‌شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز بیستم ماه ذی‌الحجه مصادف است با سالروز ولادت هفتمین چراغ امامت و ولایت یعنی امام موسی کاظم علیه‌السلام. امام موسی کاظم علیه‌السلام در سال ۱۲۸ قمری، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد و در سال ۱۴۸ قمر پس از شهادت پدرش، امام صادق علیه‌السلام به امامت رسید. دوران ۳۵ ساله امامت ایشان با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. این امام بزرگوار چندین بار از سوی مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در سال ۱۸۳ قمری در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید. با شهادت ایشان، امامت به فرزندش علی بن موسی علیه‌السلام یعنی هشتمین امام شیعیان منتقل شد.

در همین رابطه، حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در باب کرامات امام موسی بن جعفر (ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار در زمان خودشان از هر حیث در اوج فضایل انسانی قرار داشتند و دانشمندان اهل سنت نیز به این موضوع اذعان داشته‌اند. به عنوان مثال یکی از دانشمندان متعصب اهل سنت است می‌گوید امام موسی کاظم (ع) وارث علوم پدر خود و دارای فضل و کمال او بود و از آنجایی که در برخورد با مردم گذشت و بردباری به وی لقب کاظم را داده‌اند.

کارشناس مذهبی تاکید کرد: امام کاظم(ع) عابدترین، بهترین و سخاوتمندترین و بسیار کریم‌النفس در میان مردم عصر خویش بود. ایشان اهل عبادت، راز و نیاز و اهل معنویت بود و در زمان امامت ایشان در زمینه بخشش هیچ کس به پای این حضرت نمی‌رسید.

وی ادامه داد: همچنین یکی از مذهب‌شناسان عرب در این زمینه می‌گوید امام موسی کاظم به دلیل کوشش و تلاشی که در عبادت داشت به عبد صالح معروف بود.

محمدی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا به امام موسی کاظم(ع) لقب باب‌الحولج داده‌اند، گفت: به این دلیل که هر کس به امام مراجعه می‌کرد چه از نظر مالی و چه از نظر علمی، معرفتی و سایر مشکلاتی که داشت حاجتش برآورده می‌شد یعنی هر مشکلی که داشتند امام موسی کاظم می‌توانست در حل آن مشکل یاری‌رسان باشد.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: همچنین بعداز شهادت ایشان توسل به امام موسی کاظم (ع) کاملا مجرب است و حاجت غالب کسانی که به ایشان متوسل می‌شوند برآورده می‌شود.

وی افزود: البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که همه ائمه (ع) باب‌الحوائج هستند، اما در بعضی از روایات آمده است که هر کدام از ائمه در زمینه برخی حوائج مجرب هستند مثلا امام جواد در زمینه حوائج مالی، و امام رضا(ع) در زمینه ازدواج و ... .

محمدی در پایان عنوان کرد: هر کدام از ائمه رسالتی برعهده دارند اما، امام موسی کاظم (ع) باب الحوائج عمومی است و در زمینه همه حاجت‌ها می‌توان به ایشان متوسل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =