فعالیت‌های فناورانه با هدف توسعه پایدار اشتغال بین دانشجویان دنبال می‌شود

معاون فناوری و نوآوری واحد علوم و تحقیقات گفت: یکی از اهداف توسعه فعالیت‌های فناورانه بین دانشجویان این است که با شرکت در رویدادهای فناورانه همچون چالش‌های فناوری، ایده آرایی، استارتاپ ویکندها، گردهمایی‌های فناورانه و غیره، انجمن‌های علمی دانشجویی از جنس فناوری را تاسیس و توسعه دهند و زمینه توسعه پایدار اشتغال را در جامعه بوجود آورند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، داود ثمری، معاون فناوری و نوآوری واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با ایجاد بسترها و زمینه‌های فعالیت فناورانه از جمله راه‌اندازی سراهای نوآوری و توسعه کمی و کیفی مرکز شد و نوآوری، از دانشجویان و دانش آموختگان فناور حمایت می‌کند، گفت: این بخشنامه با هدف تشویق و افزایش انگیزه دانشجویان علاقمند به فعالیت‌های مرتبط با حوزه فناوری و دانش بنیان، به دانشجویان و دانش آموختگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند با استفاده از حمایت‌های مندرج در آیین‌نامه، ارتقاء یافته و با ارائه محصول یا خدمات فناورانه، از خدمات صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای تجاری‌سازی محصول و سایر حمایت‌های پیش‌بینی شده در آیین نامه بهره‌مند شوند. 

وی ادامه داد: بی‌شک این مسئله علاوه‌بر تسهیل روند تحصیل برای دانشجویان فناور، کمکی برای پرورش خلاقیت بین دانشجویان و هدایت آنها به سوی کارآفرینی است. دانشجویان فناور، آن دسته از دانشجویان در حال تحصیل یا دانش‌آموختگانی هستند که از مدت فراغت از تحصیل‌شان بیشتر از سه سال نگذشته باشد و در عین حال افرادی کارآمد و اثرگذار در تولید و توسعه فناوری و نوآوری هستند نتیجه فعالیت‌های آنها منجر به توسعه پایدار در جامعه می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: هم‌اکنون دانشجویان فناور این واحد ۳۲ نفر هستند که در دو مرحله ( مرحله اول، بهمن ۱۴۰۰ و مرحله دوم، خرداد ۱۴۰۱) موافقت نهایی را از سوی سازمان مرکزی دریافت کرده‌اند. همچنین درخواست ۱۴ نفر از دانشجویان نیز در حال بررسی نهایی است. نکته قابل توجه در بین دانشجویان فناور واحد علوم و تحقیقات این است که کلیه اعضای فناور با مالکیت فناورانه بوده و همگی در مرکز رشد و نوآوری واحد در قالب شرکت‌ها و واحدهای فناور در حال فعالیت هستند.

به گفته وی،  از بین ۳۲ نفر دانشجوی فعال فناور در واحد علوم و تحقیقات، ۵ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۷ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ نفر در مقطع دکتری تخصصی تحصیل می‌کنند. یکی از اهداف توسعه فعالیت‌های فناورانه بین دانشجویان این است که با شرکت در رویدادهای فناورانه همچون چالش‌های فناوری، ایده آرایی، استارتاپ ویکندها، گردهمایی‌های فناورانه و غیره، انجمن‌های علمی دانشجویی از جنس فناوری را تاسیس و توسعه دهند و زمینه توسعه پایدار اشتغال را در جامعه بوجود آورند. 

 ثمری افزود: دانشجویان فناور به دو دسته با مالکیت فناورانه و فاقد مالکیت فناورانه تقسیم می‌شوند؛ که هر کدام به صورت مجزا مشمول امتیازات فناورانه می‌شوند. برخی از این امتیازات عبارتند از: معادل امتیاز پژوهشی یک مقاله علمی پژوهشی یا ISI در صورت کسب امتیازات لازم طبق بخشنامه، ورود به مقطع تحصیلی بالاتر بدون آزمون مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوطه، در اختیار قرار دادن فضای استقرار، امکانات اداری، آزمایشگاهی و کارگاهی با تخفیف به هسته یا واحد فناور، کمک به تجاری‌سازی محصول بر اساس معرفی به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه، اعطای فرصت پسادکتری برای دانشجویان دکتری مطابق آئین‌نامه‌های مربوطه پس از فارغ‌التحصیلی در واحدهای دانشگاه و غیره‌.

لازم به ذکر است، دانشجویان فناور می‌توانند با ورود به آدرس sajed.iau.ir اقدام به ثبت‌نام کرده و از مزایای آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه برخوردار شوند.

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1153679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =