فقدان صنعت برای پشتیبانی از برخی اختراعات کشور/ نبود حمایت مالی فناوران را با مشکل مواجه کرده است

مدیر کل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: برخی اختراعات در جامعه نیاز سنجی نشده‌اند یا هنوز صنعتی برای پشتیبانی برخی از آنها وجود ندارد؛ معاونت علمی فناوری در حوزه دانش‌بنیان برای این دستاوردها بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است.

علیرضا خیابانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به دستاوردهای دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: بسیاری از اختراعات دانشجویان این دانشگاه تجاری سازی شده هستند. بسیاری از این دستاوردها ثبت اختراع شده یا گواهی دانش بنیان را از معاونت علمی فناوری کسب کرده‌اند.

دلایل طولانی شدن فرایندهای صدور مجوز برای فناوران

وی ادامه داد: فعالیت‌های دانشجویان علمی کاربردی دانش بنیان نیست؛ زیرا آموزش کاربردی و مورد نیاز بازار کار و جامعه به آنها ارائه می‌شود. به همین جهت ما انتظار نداریم دانشجویان در زمینه دانش‌بنیان فعالیت داشته باشند؛ همچنین دستاوردهای حوزه صنایع خلاق بیشتر مورد استقبال دانشگاه علمی کاربردی قرار می‌گیرد.

مدیر کل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی، با رویکرد مسئله محوری رویدادها و فعالیت‌های استارتاپی برگزار می‌کند و از ایده‌های دانشجویان در این زمینه استقبال خواهد کرد؛ البته پیشنهاداتی مورد تایید قرار می‌گیرند که بتوانند از صنعت مرتبط پشتیبانی کنند.

وی بیان کرد: فناوران در مسیر تولید و ثبت دستاوردهایشان دچار مشکلاتی از جمله فقدان حمایت مالی مواجه هستند و پشتوانه اقتصادی ندارند. برای مثال فناور، یک محصول را اختراع یا محتوایی را تولید کرده است اما نتوانسته برای آن بازار فروش پیدا کند؛ زیرا بر اساس نیاز بازار حرکت نکرده است.

خیابانی با تاکید بر اصل تجاری سازی دستاوردهای علمی گفت: کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، کره و ژاپن اختراعات زیادی در سال ثبت می‌کنند؛ ایران نیز دارای تعداد اختراعات قابل توجهی است اما نکته اینجاست که چند درصد از آنها به مرحله تجارت و تولید خواهند رسید؟

خیابانی بیان کرد: برخی اختراعات در جامعه نیاز سنجی نشده‌اند یا هنوز صنعتی برای پشتیبانی برخی از آنها وجود ندارد؛ معاونت علمی فناوری در حوزه دانش بنیان برای این دستاوردها بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است.

خبرنگار: مطهره سادات قاسمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1165571

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =