اخبار سفر رئیسی به آذربایجان شرقی / تکمیل سبزترین مسیر ریلی ایران‌ با حضور رئیس‌جمهور

‌راه‌آهن بستان آباد ـ خاوران به عنوان بخشی از مسیر ریلی میانه ـ بستان‌آباد ـ تبریز به خط پایان رسید و به این ترتیب اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری محقق خواهد شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، "سبزترین محور ریلی ایران"، عنوانی است که برای راه‌آهن میانه- بستان آباد – تبریز به دلیل مزیت‌های زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

استقبال خاص از رئیسی در ارگ تبریز + فیلم

راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز که در 10 قطعه در حال احداث است، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش قابل توجه آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در 10 قطعه به منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

اما این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد.

راه‌آهن میانه- بستان آباد - تبریز در ابعاد مختلف قتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیر گذار است.

با احداث این پروژه برای یک هزار و 800 نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان صرفه جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی 100 میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا 5 هزار تن در سال برآورد شده است.

به گفته حمید علی محمدزاده مجری طرح راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز، درآمد سالانه این پروژه 3.2 هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت، کاهش سوانح و ... بدست می‌آید.

این ابر پروژه ریلی 203 کیلومتر طول دارد که قسمت میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر افتتاح شده و قسمت بستان آباد تا خاوران به طول 44 کیلومتر نیز آماده افتتاح و بهره برداری است.

افتتاح راه‌آهن دو خطه بستان آباد- خاوران

پروژه دو خطی ریلی بستان آباد- خاوران که قطعه 44 کیلومتری از این مسیر ریلی 203 کیلومتری بوده و  دارای 3 ایستگاه ایمناب، باسمنج و خاوران است.

دوخطه بودن راه‌آهن بستان آباد- خاوران یکی از امتیازات این مسیر ریلی است چرا که دوخطه شدن مسیرهای ریلی میزان ظرفیت جذب بار را تا حدود 90 درصد افزایش می‌دهد.

اعتبار این پروژه 30 هزار میلیارد بوده و ارزش روز آن 60 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

احجام و ابنیه راه‌آهن بستان آباد- خاوران

حجم خاکریزی راه‌آهن بستان آباد- خاوران 7.7 میلیون متر مکعب و حجم خاکبرداری آن 46.8 میلیون متر مکعب است.

میزان بالاست این خط ریلی 126.7 هزار متر مکعب و بتن ریزی آن نیز 349 هزار متر مرکعب اعلام شده است.

در این پروژه 6.1 هزار تن ریل  استفاده شده و 16 دستگاه پل بزرگ به طول 2 هزار و 80 متر احداث شده است.

راه‌آهن بستان آباد- خاوران 156 دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و 156 متر دارد.

باسمنج، طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران

یکی از پل‌های مهم این پروژه ریلی پل باسمنج است که با طول یک هزار متر، طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران شناخته می‌شود.

احداث، طراحی، تامین مصالح و تجهیزات این پل صد در صد ایرانی است.

در این پروژه ریلی 84.5 هزار اصله تراورس و 26 عدد سوزن استفاده شده و دارای 22 دستگاه تقاطع و 2 دستگاه تونل و گالری به طول 2 هزار و 930 متر است.

مساحت زمین ایستگاه راه‌آهن خاوران 230 هزار متر مربع و مساحت کل ساختمان‌ها 9 هزار متر مربع است.

مساحت ساختمان اصلی نیز 3.6 هزار متر مربع اعلام شده است.

کاهش 4 ساعته زمان سفر ریلی بین تهران- تبریز

راه‌آهن بستان آباد- خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را 114 کیلومتر و زمان سفر را 4 ساعت کاهش می‌دهد.

فاز دوم ابرپروژه خط آهن میانه - تبریز در مسیر بستان آباد - تبریز به طول 44 کیلومتر و با حمایت های دولت سیزدهم صبح امروز (جمعه) با حضور آیت الله رئیسی بهره برداری شد و حرکت قطار در این مسیر به صورت رسمی از امروز از ایستگاه خاوران به تهران آغاز شد و فروش بلیط قطار در این مسیر از سه روز پیش آغاز شده بود.

این مسیر ریلی به طول 44 کیلومتر با هدف کاهش 114 کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار 3 هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از 6 هزار میلیارد تومان است.

یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش 4 ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر 12 ساعت زمان می برد.

با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده 8 ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارتقاء شاخص های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول 203 کیلومتر در 10 قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده است.

با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح های ریلی مهم کشور محسوب می شود.

خط‌آهن بستان آباد- خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول 3کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با 20 دهانه 50 متری و با ارتفاع 40 متری ستون ها از ویژگی های بارز این خط آهن است.

 استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل های بزرگ از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی است.

استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین شناسی حین حفاری تونل ها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش می دهد و موجب شده است هیچ حادثه ای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.

بهره مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه آهن بستان آباد-خاوران از ویژگی های این طرح است.

برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتک‌های بزرگ مقیاس، تولید داخل است که موجب کاهش 60 درصد از هزینه ها در این بخش نسبت به گذشته شده است. همچنین تمامی ورق های خاص به کار رفته در عرشه پل های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.

تمامی ریل به کار رفته در این مسیر و تراورس ها تولید داخل است به نحوی که می توان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.

طراحی مسیر و نوع اجرای تونل ها و گالری ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.

پیش بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.

فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول 132 کیلومتر در سال 1399 بهره برداری شد و شامل سه هزار و 700 متر پل بزرگ، یک هزار و 154 متر تونل و چهار هزار و 369 متر است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول 205 کیلومتر از سال 1379 شروع شده و این خط آهن در 11 قطعه دارای 9 ایستگاه، 11 دستگاه تونل به طول 6 هزار و 583 متر و 47 دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و 623 متر است.

افتتاح ۱۶ پروژه صنعت برق آذربایجان‌شرقی با دستور رئیس‌جمهور

همزمان با سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو به تبریز، امروز جمعه، پروژه‌های متعددی توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای آذربایجان، توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی و توزیع نیروی برق تبریز به صورت ویدئوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید.

​پروژه مرکز دیسپاچینگ منطقه‌ای شمال‌غرب در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع با ظرفیت مانیتورینگ ۷۲ پست فشار قوی و با هدف مانیتورینگ و کنترل شبکه برق آذربایجان در سطح سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان از جمله این پروژه‌هاست.

همچنین امروز با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر نیرو پروژه‌های دیگری چون، برق‌رسانی به ۱۴ روستای بدون برق، تحویل ۱۲۶ دستگاه نیروگاه خورشیدی قابل حمل به عشایر این استان و اصلاح و بهسازی شبکه‌های توزیع برق ۱۵۳ روستا افتتاح شد.

نوسازی شبکه، اصلاح و توسعه خطوط ۲۰ کیلوولت خروجی از پست‌های فوق توزیع، شبکه ۴۰۰ کیلوولت زمینی و هوایی شهری و روستایی و اصلاح مسیرهای پرحادثه و سخت‌گذر برق روستایی در سراسر استان آذربایجان شرقی از دیگر طرح‌هایی است که امروز افتتاح شدند.

رئیسی: سیاست قطعی دولت به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته است

در آخرین برنامه روز اول از دومین سفر استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی، جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی این استان، شامگاه پنجشنبه با رئیس جمهور دیدار و به بیان نظرات خود و همچنین مسائل و مشکلات آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف پرداختند.

سید ابراهیم رئیسی در این نشست و ناظر به مسائل مطرح شده از سوی فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی، توجه به فعالیت‌های قرآنی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی فرهنگی استان آذربایجان شرقی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور همچنین به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت مردمی عنوان و معاون اجرایی رئیس جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیروهای صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع رسانی کند.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش فعالان فرهنگی استان در روشنگری و تبیین ابعاد جنگ شناختی دشمن برای مردم گفت: فعالان فرهنگی باید اهتمام بیشتری به نقش‌آفرینی در جهاد تبیین داشته باشند.

لزوم حمایت از فعالیتهای فرهنگی هنری دانش آموزان، پیشگیری از بروز حاشیه‌نشینی، تاکید بر فعال‌سازی اقتصاد روستا و ضرورت ایجاد مهدکودک در همه ادارات به منظور رفع دغدغه و نگرانی مادران شاغل، از دیگر محورهای سخنان رئیسی در این نشست بود.

کد خبر: 1184613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =