کاهش میانگین سن خودکشی در کشور / مسئولان به فکر سلامت جامعه و شادی اجتماعی باشند

جامعه‌شناس گفت: متاسفانه در کشور ما میانگین سن خودکشی پایین‌تر آمده و به سنین جوانی رسیده است که ناامیدی از مهم‌ترین و مسائل عاطفی بخشی از دلایل آن است. مسئولین باید به فکر سلامت جامعه در ابعاد مختلف باشند.

امیر محمود حریرچی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درباره دلایل اجتماعی تمایل به خودکشی گفت: کسانی که خودکشی می‌کنند، در اوج افسردگی و ناامیدی هستند. متاسفانه در کشور ما میانگین سن خودکشی پایین‌تر آمده و به سنین جوانی رسیده است که ناامیدی از مهم‌ترین و مسائل عاطفی بخشی از دلایل آن است و در خانم‌ها اقدام به خودکشی ۲ برابر مردان است ولی چون مردها در خودکشی مصمم هستند، میزان خودکشی مردها از زنان بیش‌تر است اما در غرب ایران و مناطقی که خانم‌ها و در آن مناطق تحت فشار هستند، زمانی که به آنان بی توجهی می‌شود، اقدام به خودکشی افزایش پیدا می‌کند.

علائم و نشانه‌های اختلال دوقطبی / آدم‌های پرانرژی که افکار خودکشی در سر دارند

حریرچی عنوان کرد: خودکشی، جنبه اجتماعی هم دارد زیرا افرادی که تن به خودکشی می‌دهند، در حوزه سلامت اجتماعی هم با مشکل مواجه هستند؛ بحث‌های اقتصادی که جای خود دارد. بعد دیگری که دارد بعد روانی است اینکه فرد از نظر اجتماعی بتواند فعال باشد و بتواند در کنار بقیه تعامل برقرار کند. مسئولین باید به فکر سلامت جامعه در ابعاد مختلف باشند که بخش مهم آن سلامت روان است یعنی شرایط باید طوری باشد که فرصت‌ها برای شادی اجتماعی فراهم شود و آموزش‌های لازم داده شود که در مواقعی که نیاز است افراد مشکلاتشان را بیان کنند. افراد مشاوره نمی‌گیرند زیرا به مشاورین اعتماد ندارند و به خانواده‌‌هایشان نیز چیزی نمی‌گویند چرا که برخی خانواده‌ها خودشان نیاز به آموزش دارند. اگر قرار باشد در خانواده‌ای درگیری‌ها و خشونت‌های فراوان به ویژه خشونت‌های عاطفی که به شدت رایج است، وجود داشته باشد، جوانان حرفشان را به چه کسی بزنند؟

جامعه‌شناس اظهار کرد: خانواده مهم ترین مرجعی است که اعضا باید بتوانند مسائلی که با آن‌ها مواجه هستند را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که احساس تنهایی منجر به خودکشی آنان نشود. افرادی بودند که به دلیل پذیرفته نشدن در خانواده و جامعه دست به خودکشی زدند. چرا باید توقعات خانواده و جامعه به قدری باشد که افراد تا این حد تحت فشار باشند؟

وی افزود:  جامعه باید پاسخ‌گو توانایی‌های فرد باشد و خانواده و نظام آموزشی در این زمینه نقش مهمی دارند. دولت باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که مردم در ابعاد مختلف از زندگیشان رضایت‌مندی کافی داشته باشند تا شاهد این مسائل نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =