وعده‌های محقق‌نشده وزارت صمت عامل آشفتگی بازار خودرو

بازار خودرو چند وقتی است مجدد با افزایش قیمت مواجه شده است. کارشناسان می‌گویند عدم واردات خودرو و کمبود عرضه از عوامل مهم رشد قیمت‌ها در بازار است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بازار خودرو پس از یک دوره کاهش قیمت، حالا مجدد با افزایش مواجه شده است.

بیشتر بخوانید:

شرایط فروش فوری خودروی ۲۰۷ ویژه بهمن اعلام شد + جزییات

برخی از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند عواملی مانند وعده دولت مبنی بر واردات خودروهای نو و دست‌دوم و همچنین برنامه‌ریزی افزایش تولید خودروهای داخلی، بازار را در ۶ ماه نخست سال‌جاری با کاهش قیمت همراه کرده بود، اما حالا با گذشت چندین ماه از مصوبه دولت مبنی بر واردات خودروهای دست دوم و عدم تحقق آن، بازار بار دیگر با آشفتگی جدیدی روبه‌رو شده است.

هر چند دولت در روزهای گذشته «آیین‌نامه واردات خودروهای نو» را ابلاغ کرده و قرار است واردات خودرو به‌صورت سالانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام شود، اما کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه کمتر از ۲ ماه تا پایان سال زمان باقی‌مانده، بعید است که دولت بتواند وعده خود را عملی کند.

اخبار فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با ۵ درصد زیر نرخ بازار عامل التهاب قیمت‌ها

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، درباره افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در یک ماه گذشته انتشار اخباری مانند فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان با ۵ درصد زیر نرخ بازار، بازار را با یک شوک مواجه و زمینه افزایش قیمت خودرو را فراهم کرد.

وی با اشاره به کاهش قیمت ۲۵ الی ۳۰ درصدی قیمت خودرو در ماه‌های نخست سال‌جاری، گفت: بازار خودرو در مرداد سال‌جاری با کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان مواجه شد و این اتفاق بر روند افزایشی قیمت بازار تاثیر گذاشت.

بازار خودرو همچنان در وضعیت رکود

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران محدودیت در عرضه خودرو و عدم واردات را از عوامل رشد قیمت‌ها از ابتدای پاییز دانست و گفت: با این وجود در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و بازار خودرو همچنان راکد است.

وی تاکید کرد که ستاد تنظیم بازار باید برای رفع نیاز بازار برنامه جدیدی را اعمال کند تا متقاضیان بتوانند مجدد وارد بازار شوند.

وعده‌های وزارت صمت عامل کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در ۶ ماه نخست سال

همچنین مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، اظهار کرد: بازار خودرو از فروردین سال‌جاری تا شهریور که کف قیمتی خود را با توجه به تورم موجود و کنترل دستوری قیمت‌ها تجربه کرد با افت حدود ۳۰ درصدی قیمت مواجه بود که می‌توان گفت این اتفاق در پی وعده‌های وزارت صمت مبنی بر واردات خودروهای نو و دست‌دوم و همچنین افزایش اندک تولید رخ داده بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از ۲ ماه گذشته بازار خودرو با حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت مواجه شده است، گفت: در ۳ هفته اخیر نیز بازار خودرو به‌علت افزایش نرخ ارز وارد فاز هیجانی شده است و این فضا همچنان ادامه دارد.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، ایجاد محدودیت در واردات هر کالایی به‌ویژه خودرو که به اشتباه در کشور به‌عنوان کالای سرمایه‌ای از سوی سیاست‌گذاران تعریف شده، زمینه ایجاد رانت و فضای غیر رقابتی و قیمت‌های غیرواقعی را فراهم کرده است.

فرزانه یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودرو را عدم محقق شدن وعده‌های دولت درحوزه واردات خودرو دانست و گفت: براساس آخرین آمار گمرک وعده‌ای که داده‌شده تا یک ماه گذشته تنها ۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده که از این آمار تنها حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو پلاک شده است.

این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه اقتصاد هوشمند است، اعلام کرد: اقتصاد پس از گذشت یک دوره تنها با اتفاقات واقعی همراه می‌شود و دیگر قیمت‌های دستوری و وعده‌های تحقق‌نیافته بر آن تاثیر نخواهد داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس برنامه وزارت صمت باید تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲، خودروسازان یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو مونتاژ یا تولید کنند، اما براساس آخرین آمار تا پایان دی تنها حدود یک میلیون دستگاه خودرو مونتاژ و تولید شده است که این مساله یک سیگنال منفی به بازار است و نشات گرفته از بحران جدی کمبود نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی است.

فرزانه اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که خودروسازان در بهترین حالت تا پایان سال تنها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کنند.

عرضه خودرو در سامانه یکپارچه روش مناسبی است؟

این کارشناس بازار خودرو یکی دیگر از عوامل منفی تاثیرگذار بر بازار را عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو دانست و گفت: هر زمانی که ثبت‌نام خودرو در سامانه آغاز شد بازار با واکنش مثبت و هر زمانی که سامانه بسته شد بازار با واکنش منفی مواجه می‌شود.

به گفته وی، تعیین قیمت دستوری نیز از عوامل دیگر تاثیرگذار بر بازار خودرو است و تعیین قیمت از سوی شورای رقابت که حال به سازمان حمایت سپرده شده موجب افزایش زیان انباشته تولیدکنندگان شده و در نهایت این مساله به ضرر مصرف کننده است.

فرزانه همچنین تاکید کرد: بازار خودرو هر ساله از ابتدای بهمن به‌علت نزدیک شدن به شب عید با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شد، اما حالا باید گفت که این افزایش یک ماه زودتر اتفاق افتاده است.

این کارشناس بازار خودرو در پایان تاکید کرد: مادامی که بازار خودرو در تصدی دیدگاه‌های دولتی و همراه با محدودیت عرضه در ۲ حوزه خودروهای داخلی و وارداتی است، خودرو در کشور کالای سرمایه‌ای باقی خواهد ماند.

متقاضیان دیگر در انتظار واردات خودرو نیستند

حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس بازار خودرو، نیز اظهار کرد: متقاضیان بازار خودرو پس از گذشت چند ماه از مصوبه واردات خودرو و عدم اجرای آن، اکنون به این یقین رسیده‌اند که واردات خودرو در سال‌جاری انجام نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: در روزهای گذشته شاهد واردات خودروهای برقی از سوی وزارت صمت بوده‌ایم، اما باید گفت این تعداد از خودروهای برقی نیاز مردم و بازار را رفع نمی‌کند.

رحیمی‌نژاد همچنین تاکید کرد: تولید، یکی دیگر از مشکلاتی است که بازار خودرو با آن روبه‌رو است. براساس برنامه‌ریزی‌ها برای رفع نیاز باید سالانه ۲ میلیون خودرو به بازار عرضه شود، اما تاکنون به این هدف نه با انجام واردات و نه با تولید دست پیدا نکرده‌ایم.

این کارشناس بازار خودرو افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را از دیگر عوامل التهاب بازار خودرو دانست و تاکید کرد: سهم تاثیر خودروهای مونتاژی بر بازار خودرو ۱۰ درصد است و این عامل نسبت به سایر عوامل نقش کم‌رنگ‌تری دارد.

وی در پایان گفت: در صورتی که نرخ ارز تا پایان سال تغییر نکند، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو نیز تغییر چشم‌گیری نداشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =