امتیاز ویژه برای بکارگیری فارغ التحصیلان پسادکتری در آیین‌نامه جدید ارتقا/ استادان مادر از معافیت‌ برخوردار می‌شوند

قائم مقام وزیر علوم گفت: به کارگیری فارغ التحصیلان پسادکتری در بخش پژوهش از جمله موارد لحاظ شده در آیین‌نامه جدید ارتقا است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم در نشست خبری با موضوع آیین‌نامه ارتقا که ۷ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه نقش مهمی در پیشرفت کشور دارد. ملت‌هایی توانسته‌اند راه پیشرفت را طی کنند که به دنبال توسعه علم و فناوری بوده‌اند. مانند ایران که در سال‌های پس از انقلاب بر این امر توجه کرد.

وی افزود: آیین‌نامه ارتقای استادان یکی از عواملی است که بر جهت دهی رشد علمی کشور موثر است. رهبری دانشگاه را محل تولید علم و عالم می‌داند. آیین‌نامه ارتقا در هر سه زمینه تولید علم، تولید عالم و جهت دهی به علم موثر است‌. بازنگری ایین‌نامه ارتقای در راستای این سه زمینه انجام شد و در اردیبهشت ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در گذشته چهار محور برای ارزیابی استادان وجود داشت، شامل فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی. در آیین‌نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری و تکمیل چرخه علم تا تولید، بخش فناوری تفکیک شد و ۵ محور مورد توجه قرار گرفت. آیین‌نامه جدید در بخش فرهنگی به شاگردپروری توجه ویژه‌ای دارد. مسئولیت اجتماعی و رعایت شان استاد هم یکی دیگر از مواردی است که در آیین‌نامه جدید لحاظ شده است. سرآمدی آموزشی و مدیریت آموزش در آیین‌نامه‌ جدید توسعه پیدا کرده است. پژوهش و توسعه علمی محور سوم آیین‌نامه است. گرفتن طرح‌های پژوهشی از جامعه و صنعت از جمله وظایف استادان است که در این آیین‌نامه به آن توجه شده است.

قائم مقام وزیر علوم یادآور شد: به کارگیری فارغ التحصیلان پسادکتری در بخش پژوهش هم از جمله موارد لحاظ شده در آیین‌نامه جدید است. کاربردی کردن دستاوردهای علمی استادان، اختراع، اکتشاف، سرآمدی در حوزه پژوهش موارد دیگری است که در آیین‌نامه‌ ارتقای جدید در نظر گرفته شده است. در حوزه فعالیت‌های علمی و اجرایی که محور پنجم است. مشارکت در شناسایی نیازهای کشور و فعالیت.های عام‌المنفعه به عنوان برونداد علمی و اجرایی در نظرگرفته شده است‌.

وی تصریح کرد: مجلات علمی پژوهشی باید بتوانند رتبه‌های جهانی ISI را به دست بیاورند. در این راستا، امتیازاتی برای استادانی که می‌توانند برای مجله‌شان رتبه جهانی به دست بیاورند لحاظ شده است. بخش وتویی در آیین‌نامه قبلی اصلاح شد و دیگر ارتقا صرفا مبتنی بر مقاله نیست. ۹ محور در این راستا تعریف شد و فقط یکی از موارد مقاله است‌. ۸ مورد دیگر شامل طرح‌های پژوهشی برون‌سازمانی، کرسی‌های تخصصی و نظریه‌پردازی، انتشار کتاب تالیفی و تصنیفی، اختراع، اثر ارزنده بدیع هنری و ادبی، تولید و تجاری‌سازی و اکتشاف است.

سلیمانی تاکید کرد: در همه این ۹ محور استاد باید پدیدآورنده اصلی باشد. اگر امتیازات حداقلی وتویی را به دست بیاورند می‌توانند به رتبه بالاتر دست یابند. البته استادان می‌توانند از سه محور به صورت تجمیعی امتیاز لازم را به دست بیاورند. الزاماتی در این آیین‌نامه‌ لحاظ شده که شامل الزامات اداری-استخدامی و الزامات حرفه‌ای است. برای مثال استادان باید دارای برنامه ۵ ساله بوده و همچنین صفحه‌ای شامل اطلاعات کامل خود داشته باشد.

قائم مقام وزیر علوم افزود: تکالیفی هم برای موسسه در آیین‌نامه‌ پیش‌بینی شده است، مانند اینکه دانشگاه موظف است زیرساخت لازم برای کارنامه الکترونیکی استادان را مهیا کند. همچنین دانشگاه باید یک کارشناس خبره و موثر را برای کمک به استاد و تکمیل این فرم‌ها در اختیار استادان قرار دهد. دانشگاه باید کارگاه‌های آموزشی طراحی و اجرا کند تا استادان با روش‌های مختلف پژوهش و بالا بردن کیفیت آموزش آشنا شوند.

وی در پایان اظهار کرد: در جهت حمایت از مادران دارای فرزند، به ازای هر فرزند زیر ۶ سال، ۳۰ درصد از حداقل امتیازهای علمی اجرایی معاف هستند. این آیین‌نامه تا ۶ ماه پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =