توسعه صنعت برق قزوین در دولت سیزدهم پیشرفت چشمگیری داشت

از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، توسعه زیرساختی صنعت برق قزوین، در حوزه‌های شهری و روستایی کلید خورد و در کمتر از سه سال شاهد پیشرفت خوبی در این زمینه هستیم زیرا با اختصاص اعتبار، شبکه‌های برق روستایی در حال نوسازی هستند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ بی‌شک برق، یکی از مهمترین بسترهای زیرساختی و بااهمیت‌ترین شاخص توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود. خوشبختانه استان قزوین، به‌عنوان یکی از استان‌های مولد برق نقش مؤثری در توسعه خود و سایر استان‌های هم‌جوار دارد. از سال ۱۳۷۲ بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو مبنی بر تشکیل شرکت‌های توزیع نیروی برق، قزوین عهده‌دار تأمین و توزیع نیروی برق در محدوده جغرافیایی خود بود تا اینکه در سال ۱۳۸۶ با استقلال شرکت توزیع برق در استان، این شرکت زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی توانیر شد و امروز شرکت برق استان قزوین، با بیش از ۶۰۰ هزار مشترک در حال خدمت‌رسانی به ۷۹ درصد مشترک خانگی، ۷ درصد عمومی، ۱۲ درصد مشترک تجاری و یک درصد در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی است.

مسعود خواجه‌وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در خصوص خدمات سه‌ساله دولت شهید جمهور در صنعت برق استان بیان کرد: با اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، طی سه سال اخیر نوسازی شبکه‌های برق روستایی استان قزوین عملیاتی شد. در بخش انرژی در اجرای طرح‌های بهسازی و اصلاحات، به‌ویژه در مناطق روستایی در شرکت توزیع نیروی برق استان نیز مصوبات خوبی داشتیم که در تکمیل زیرساخت‌های روستایی مثمر ثمر بوده است.

وی تصریح کرد: در راستای توسعه و بازسازی شبکه برق، مبلغ ۸ میلیارد تومان در شهرستان قزوین، مبلغ ۴ میلیارد تومان در تاکستان، بوئین‌زهرا مبلغ 4 میلیارد تومان، البرز ۱.۵ میلیارد تومان، آبیک ۱.۵ میلیارد تومان و آوج مبلغ یک میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. توزیع این اعتبارات بر اساس شاخص‌های جمعیتی و تعداد مشترکین برق در اجرای طرح‌ها هزینه شد تا شاهد توزیع عادلانه خدمات زیرساختی در مناطق مختلف استان باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین ادامه داد: طرح‌های اجراشده شامل اصلاح شبکه‌های فرسوده روستایی، رفع افت ولتاژ منطقه، کاهش تلفات شبکه، ایمن‌سازی شبکه‌ها، استفاده از سیم‌های روکش‌دار به‌جای سیم‌های فرسوده قدیمی، مقاوم‌سازی و نوسازی و گشایش معابر در روستاها از طریق جابه‌جایی آرایش شبکه است.

خواجه‌وند افزود: طرح‌های اجراشده در ۱۱ روستای شهرستان قزوین، چهار روستای شهرستان آبیک، چهار روستای شهرستان البرز، سه روستای شهرستان تاکستان و سه روستای شهرستان بوئین‌زهرا و ۲ روستای شهرستان آوج بوده است.

وی بابیان اینکه جمعیت برخوردار روستایی از خدمات بازسازی شبکه برق روستایی، بالغ‌بر ۱۴ هزار خانوار بوده است، تصریح کرد: جمعیتی بالغ‌بر ۵۴ هزار نفر از روستائیان استان از خدمات دولت بهره‌مند شدند. یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه انرژی برق استان، انجام برخی برنامه‌ها در قالب فعالیت‌های جهادی بوده است، این اقدامات به‌منظور رفع فوری معایب و انجام اصلاحات ضروری شبکه برق در مناطق صعب‌العبور و محروم صورت می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر همین اساس، هشت مرحله اقدامات جهادی در مناطقی مانند طارم سفلی، رودبار الموت شرقی و دشتابی با هدف اصلاح و بهینه‌سازی روشنایی معابر با نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار شهری اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه با همت دولت شهید جمهور، قزوین کلید نخستین شهرک انرژی در کشور را روشن کرد، گفت: کلنگ زنی و احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در شهرستان بوئین‌زهرا از مهم‌ترین اقداماتی بود که در دولت سیزدهم برای استان قزوین رقم خورد. در شهرک انرژی خورشیدی از ظرفیت‌های جدید تولید برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر که افزایش ظرفیت تولید برق در کشور با حفظ محیط‌زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

خواجه‌وند در پایان با اشاره به اینکه نگاه دولت سیزدهم توسعه محور بوده است، تصریح کرد: طی سه سال گذشته، ظرفیت‌های جدیدی برای متقاضیان بخش‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی ایجاد شده است. یکی دیگر از مصوبات سفر شهید جمهور به قزوین، افزایش ظرفیت و احداث جدید پست‌های برق بوده است که اعتباری بالغ‌بر ۳۱۰ میلیارد تومان برای آن مصوب شد تا بستر مناسبی برای برق مطمئن و پایدار مشترکان فراهم شود.

خبرنگار: نیلوفر معصومی

انتهای خبر/

کد خبر: 1232274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =