برای رفع مشکلات حوزه مسکن، دولت شهید رئیسی برنامه ساخت مسکن را در دستور کار خود قرار داد

علی‌اصغر نخعی‌راد گفت: قیمت مسکن در پایان دولت دوازدهم ۱۰ برابر شد به همین دلیل باید در دولت قبل به صورت ضربتی اقداماتی انجام می‌شد تا مشکل مسکن در کشور حل و فصل شود.

نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگارپارلمانی ایسکانیوز، درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن‌سازی گفت: در شرایط موجود در کشور برای رفع مشکل مسکن باید حتماً اقدامی عاجل و برنامه‌های اجرایی از سوی دولت‌ها برای رونق مسکن سازی و افزایش عرضه مسکن صورت می‌گرفت.

بیشتر بخوانید؛

سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیاردی در بافت حاشیه‌ نشین تبریز

نخعی‌راد در ادامه افزود: با وجود این مشکلات، دولت قبل هیچ اقدامی برای ساخت مسکن در کشور انجام نداد و این مسئله باعث شد که هر ساله بر کمبود مسکن در کشور افزوده شود و قیمت مسکن نیز افزایش خیلی زیادی داشته باشد.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: قیمت مسکن در پایان دولت دوازدهم ۱۰ برابر شد به همین دلیل باید به صورت ضربتی اقداماتی انجام می‌شد تا مشکل مسکن در کشور حل و فصل شود. به دلیل این رکود چند ساله در حوزه مسکن مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آمده بود و باید دولت در این راستا اقدامی انجام می‌داد.

گام‌های موثر دولت سیزدهم در حوزه مسکن‌سازی؛ از واگذاری ساخت و سازها به مردم تا توسعه افقی شهرها

علی‌اصغر نخعی‌راد؛ نماینده مردم مشهد در مجلس دوازدهم شورای اسلامی

وی در ادامه افزود: در همین راستا هم بود که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن دغدغه مسکن را داشت و طرح‌ها و برنامه‌های زیادی از جمله ساخت ۴ میلیون مسکن و بحث توسعه افقی شهرها را مطرح کرد.

نخعی‌راد گفت: متاسفانه افزایش قیمت مسکن خیلی آثار سویی بر تورم کشور داشت این تورم بر همه اقلام مصرفی مردم تاثیرگذار بود. زیرا مسکن یکی از مواردی است که هرچه هزینه آن سنگین‌تر شود بر هزینه‌های خانوار تاثیر بیشتری می‌گذارد و مشکلات مردم را نیز افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت مسکن بر معیشت خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد، ابتدا این‌که هزینه معیشتی خانوار را افزایش می‌دهد و دوم این‌که بر تورم سایر اقلام مصرفی موجود در کشور نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد.

تفاوت اقدام دولت شهید رئیسی با سایر دولت‌ها این بود که ساخت و ساز مسکن را عمومی کرد

نخعی‌راد گفت: از این جهت دولت شهید رئیسی برنامه ساخت مسکن را در دستور کار اصلی خودش قرار داد و تفاوت اقدام دولت شهید رئیسی با سایر دولت‌ها این بود که ساخت و ساز مسکن را عمومی کرد نه این‌که آن را بر عهده دولت بگذارد زیرا وظیفه دولت مسکن‌سازی نیست.

نخعی راد اضافه کرد: دولت سیزدهم اقدامی که در دولت احمدی نژاد و مسکن مهر انجام شد که پیمانکاران به دولت مرتبط شوند و اقدام به ساخت و ساز مسکن کنند را انجام نداد زیرا در این شیوه از ظرفیت مردم استفاده نمی‌شد بلکه دولت مسکن‌سازی می‌کرد که آن هم موثر واقع نمی‌شد.

نماینده مشهد در مجلس دوازدهم تصریح کرد: در شیوه‌ای که رئیس دولت سیزدهم آن را فراروی خود قرار داد یعنی توسعه افقی شهرها که به مردم زمین رایگان داده شود تسهیلات از سوی بانک‌ها دریافت کنند و خودشان به مرور زمان اقدام به مسکن‌سازی کنند آن هم مسکن ویلایی حیات‌دار که خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت زیر آپارتمان نشینی متناسب با فرهنگ ایرانیان نیست.

توسعه افقی شهرها اقدام خوب دولت شهید رئیسی بود

این نماینده مجلس دوازدهم تاکید کرد: مردم ما بالاجبار به سراغ آپارتمان‌نشینی رفتند؛ هر خانواده ایرانی ترجیح می‌دهد یک خانه ویلایی داشته باشد تا ساکن آپارتمان باشد. توسعه افقی شهرها یک اقدام بسیار خوب در دولت شهید رئیسی بود زیرا باعث می‌شود در شهرهایی که امکان آن وجود دارد به مردم زمین رایگان داده شود و آن‌ها خودشان شروع به ساخت و ساز مسکن کنند.

وی در ادامه افزود: در این شیوه مردم فقط هزینه ساخت مسکن را پرداخت می‌کنند و هزینه‌ای بابت زمین نمی‌پردازند به این وسیله آن‌ها با بخشی از پس‌انداز خود و وام مسکن می‌توانند خانه‌دار شوند. در دولت سیزدهم دو و نیم میلیون قطعه زمین رایگان در اختیار مردم قرار داده شده تا خودشان اقدام به مسکن‌سازی کنند.

نخعی‌راد ادامه داد: البته دولت اقداماتی را برای آپارتمان‌سازی و حل مشکل مسکن به این وسیله نیز انجام داده است امیدواریم دولت آینده نیز مسکن سازی را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد حل مشکل مسکن در کشور باشیم.

این نماینده مجلس دوازدهم گفت: افزایش ارائه مسکن باعث می‌شود تا هم اشتغال‌زایی ایجاد شود و هم جلوی افزایش شدید قیمت آن گرفته شود از سوی دیگر به این وسیله هزینه اجاره بها افزایش پیدا نمی‌کند. چون وقتی هزینه مسکن افزایش پیدا کند هزینه اجاره بها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم مسکن را از کالایی که به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و مردم روی آن بورس‌بازی می‌کنند، خارج شود و به یک کالای مصرفی تبدیل شود. اگر مشکل مسکن مردم را حل کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور را حل کرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =