بایدن پیروز انتخابات آتی است/ تنها مرگ می‌تواند مانع حضور ترامپ در رقابت انتخاباتی شود

جرالد فایراشتاین با اشاره اینکه تنها مرگ بایدن یا ترامپ می‌تواند مانع تکرار رقابت‌ آنها برای ورود به کاخ سفید شود، تصریح کرد: نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که شاهد رقابت نزدیکی به ویژه در ایالت‌های خاکستری خواهیم بود اما من معتقدم که بایدن برنده احتمالی انتخابات است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، قرار است شصتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز 5 نوامبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار شود. انتخابات پیش‌رو در آمریکا بسیار پیچیده و تقریبا غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. تا اینجای کار جو بایدن -رئیس جمهور فعلی از حزب دموکرات- و دونالد ترامپ -رئیس جمهور سابق از حزب جمهوری‌خواه- از سوی دو حزب به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شده‌اند.

آنچه تکرار رقابت این دو نامزد که یک بار در سال 2020 هم روی رینگ رفته بودند را پیچیده کرده، ناتوانی جسمی بایدن و حواشی دنباله‌دار دونالد ترامپ است؛ برای اولین بار در تاریخ آمریکا فردی وارد رقابت انتخاباتی شده که دارای سابقه محکومیت قضایی است. بر اساس حکم اخیر دادگاه ایالتی نیویورک، دونالد ترامپ در 34 جرم اعلامی مجرم شناخته شده و منظر صدور حکم محکومیت خود است که روز 11 جولای (برابر با 21 تیر ماه) اعلام خواهد شد.

«جرالد فایراشتاین» -سفیر سابق و دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا در بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله یمن، عمان، عربستان و پاکستان- در گفتگو با ایسکانیوز به تحلیل انتخابات 2024 ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

بیشتر بخوانید:

ترامپ از انتخابات آمریکا حذف شدنی نیست / دموکرات‌ها خود را برای یک رقابت سخت آماده کنند

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- با توجه به رقابت مجدد بایدن و ترامپ برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری به نظر می‌رسد این بار هم رقابتی سخت و نزدیک پیش‌رو خواهد بود. این رقابت را چطور ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید کدامیک پیروز انتخابات خواهند بود؟

نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که رقابت نزدیکی به ویژه در ایالت‌های موسوم به «خاکستری یا محل رقابت» خواهد بود که احتمالا نتیجه انتخابات در آنها تعیین خواهد شد. با این وجود، هنوز در اوایل چرخه انتخابات قرار داریم و اکثر آمریکایی‌ها شروع به تمرکز بر انتخابات نکرده‌اند. مناظره‌ای بین بایدن و ترامپ در پایان ماه ژوئن برگزار می شود و ممکن است بتواند بر دیدگاه‌های مردمی برای حمایت از این دو رقیب تاثیرگذار باشد. من معتقدم که رئیس جمهور بایدن برنده احتمالی است.

- چقدر احتمال می‌دهید که از طریق فرایند قضایی که علیه دونالد ترامپ وجود دارد بتوان او را از رقابت انتخاباتی حذف کرد؟

از نظر فنی و قانونی هیچ امکانی برای ممانعت از نامزدی ترامپ در انتخابات و -یا در صورت پیروزی- ریاست جمهوری او وجود ندارد.

- نامزدهای دو حزب به گونه‌ای هستند که انتظار هرگونه تغییر در این انتخابات وجود دارد؛ یکی به دلیل محکومیت احتمالی قضایی و دیگری به دلیل شرایط جسمی. در صورت حذف فکر می‌کنید جایگزین آنها چه کسانی خواهند بود؟

تنها مرگ یکی از آن دو می‌تواند مانع تکرار این رقابت شود و در غیر اینصورت بایدن و ترامپ وارد رقابت خواهند شد. اگر بایدن به طور ناگهانی از دنیا برود، تقریبا به طور قطع، کاملا هریس -معاون رئیس جمهور- جایگزین او می‌شود. از آنجایی که ترامپ هنوز معاون رئیس‌جمهوری را انتخاب نکرده، انتخاب نامزد جایگزین به عهده حزب جمهوری‌خواه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =