رسانه‌های غربی درباره انتخابات ایران چه گفتند؟

برگزاری چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت و به پوشش آن پرداخته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ایران آن هم پس از حادثه دلخراش منجر به شهادت آیت الله رئیسی مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز با بازتاب خبر برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان از «آغاز فرایند رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید» خبر داد و به نقل از بیانات مهم حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب گزارش داد که «دوام، قوام، عزت و آبروی جمهوری اسلامی وابسته به حضور مردم است. مشارکت بالای مردم یک ضرورت قطعی است.»

آسوشیتدپرس نیز طی گزارشی به انتخابات امروز که با حضور چهار نامزد برگزار می‌شود اشاره کرد و نوشت این رقابت در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های گسترده‌ای، خاورمیانه را بر سر جنگ در نوار غزه فرا گرفته است.

این رسانه آمریکایی تاکید کرد بیش از 61 میلیون ایرانی بالای 18 سال واجد شرایط رای دادن هستند که حدود 18 میلیون نفر از آنها بین 18 تا 30 سال سن دارند. قانون ایران ایجاب می‌کند که فرد پیروز انتخابات، بیش از 50 درصد کل آرا را به دست آورد.

آناتولی ترکیه دیگر رسانه خارجی بود که از «آغاز فرایند رای‌گیری در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران» از ساعات اولیه صبح جمعه خبر داد.

رسانه ترکیه‌ای با اشاره به حضور مردم در پای صندوق‌های رای در تهران و دیگر شهرهای ایران، گزارش داد که «چهار نامزد از جمله محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سانحه بالگرد، برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.»

خبرگزاری فرانسه هم که درگزارشی از آغاز اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: شعب اخذ رای در ایران برای انتخابات ریاست جمهوری باز شد.

این رسانه با اشاره به نامزدهای این دوره انتخابات خاطرنشان کرد که امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی از حضور در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند.

خبرگزاری فرانسه افزود: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اندکی پس از آغاز رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت و از مردم ایران خواست تا رای دهند.

وب‌سایت شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» با بازتاب خبر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و معرفی نامزدهای این دوره از انتخابات گزارش داد که «نتیجه انتخابات زودهنگام ایران پس از فوت غیرمنتظره ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیشین در سقوط بالگرد، می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور داشته باشد.»

روزنامه بریتانیایی «گاردین» هم آغاز انتخابات ریاست جمهوری را گزارش داد و نوشت: بیش از 61 میلیون ایرانی بالای 18 سال فرصت دارند که به رئیس جمهور جدید رای دهند.

گاردین ضمن معرفی کاندیدای این دوره از انتخابات ایران، «تنش‌های منطقه‌ای بالا» در پی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه را یادآور شد.

«یورونیوز» دیگر رسانه غربی بود که در گزارشی با بیان اینکه «ایرانی‌ها رای‌دهی برای جایگزینی رئیس‌جمهور جان باخته در حادثه سقوط بالگرد را آغاز کردند»، به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های ایشان به ملت ایران برای شرکت در انتخابات اشاره و اعلام کرد که آیت الله خامنه‌ای یکی از اولین آرای انتخابات را به صندوق انداخت.

«فرانس 24» هم در گزارشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و حضور مردم در پای صندوق‌های رای خبر داد و گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی در پای صندوق رای را نقل قول کرد.

شبکه خبری «سی ان ان» هم در وب‌سایت خود با اشاره به انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی نوشت چهار کاندیدا در انتخابات امروز به رقابت می‌پردازند و برای پیروزی باید حداقل 50 درصد آرا را از آن خود کنند.

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور سابق و همراهانش 30 اردیبهشت 1403 در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند و طبق اصول 131 و 132 قانون اساسی، معاون اول رئیس‌جمهور (محمد مخبر) با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری و مدیر قوه مجریه منصوب و مأمور شد تا با همراهی سران قوای مقننه و قضاییه انتخابات را نهایتاً ظرف مدت 50 روز برگزار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =