آخرین تحولات اوکراین| تحریم‌های جدید ضدروسی جی-۷ به زودی اعلام می‌شود

سکوت کاخ سفید درباره انتقال جدید سامانه پاتریوت به اوکراین، تلاش آلمان، دانمارک، هلند و نروژ برای ارسال ۱۰۰ موشک پاتریوت به کی‌یف، لزوم بازگشت اوکراین به چارچوب قانونی مذاکرات و حمایت ورشو از پذیرش سریع کی‌یف در ناتو، از رویدادهای پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که کی‌یف انتظار دارد شرکای غربی یک تصمیم مثبت و قاطع در مورد تامین سیستم های دفاع هوایی اتخاذ کنند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| آمریکا ممنوعیت ارسال تسلیحات برای گروه آزوف را لغو کرد

زلنسکی گفت: «در آینده نزدیک ما انتظار نتایج مثبتی از مذاکرات انجام شده با شرکای خود در خصوص تامین دو یا سه سامانه دفاع هوایی دیگر برای اوکراین داریم.»

با این حال، وی مشخص نکرد که کدام کشورها حاضر هستند چنین سامانه‌های را در اختیار کی‌یف قرار دهند.

در این رابطه، کاخ سفید در مورد اظهارات روز گذشته ولادیمیر زلنسکی در مورد دریافت مجموعه‌ای از سامانه‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت از شرکای غربی اظهار نظری نکرد. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «من نمی توانم این اطلاعات را تأیید کنم.»

چند روز قبل زلنسکی اعلام کرد که دولت اوکراین با برخی کشورهای غربی تعدادی توافقنامه در مورد ارائه سامانه‌های مضاعف منعقد کرده است. به گفته او، قرار است چند سامانه به زودی تحویل داده شود و چند پدافند هوایی دیگر نیز نزدیک به پاییز به کشور خواهد رسید.

پیش از این، بلومبرگ گزارش داد که آلمان تصمیم گرفته به زودی چهارمین سامانه موشکی پاتریوت خود را به اوکراین منتقل کند.

در اوایل ژوئن، آندری ارماک، رئیس دفتر زلنسکی گفت که ایتالیا آماده انتقال دومین سامانه پدافند هوایی SAMP/T به اوکراین است و این مسئله توسط وزارت خارجه این کشور تأیید شد.

مقامات کی‌یف مرتباً در مورد کمبود سیستم دفاع هوایی صحبت می‌کنند. در اواسط ماه می، رئیس جمهور اوکراین با اشاره به وضعیت بسیار وخیم خارکف، گفت که اگر این کشور دو سیستم پاتریوت جدید دریافت نکند، ممکن است این منطقه را از دست بدهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهلمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

نروژ ۲۴۰ میلیون یورو برای سامانه پدافند هوایی اوکراین اختصاص داد

وزارت دفاع نروژ صبح امروز، چهارشنبه، اعلام کرد که این کشور ۲۴۰ میلیون یورو برای تامین سیستم های دفاع هوایی مورد نیاز اوکراین اختصاص خواهد داد.

در بیانیه منتشره آمده است: «نروژ ۲۴۰ میلیون یورو برای تقویت دفاع هوایی اوکراین اختصاص خواهد داد. امروز آلمان نیز اعلام کرد که به همراه دانمارک، هلند و نروژ ۱۰۰ موشک دیگر پدافند هوایی پاتریوت در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. نروژ ۱۲۵ میلیون یورو به این طرح کمک خواهد کرد.»

کیم جونگ اون روز ملی روسیه را به پوتین تبریک گفت

آژانس تلگراف مرکزی کره شمالی (KCNA) صبح امروز گزارش داد، کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، پیام تبریکی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارسال کرد و در آن "روز ملی روسیه" را از طرف خود و مردم کشورش تبریک گفته است.

در این پیام آمده: مردم روسیه تحت رهبری پرانرژی و خردمندانه رئیس جمهور پوتین، با سرکوب و خنثی کردن انواع چالش‌ها، تحریم‌ها و فشارهای کشورهای غربی، قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع کشور خود دفاع کرده و با اطمینان به سمت ساختن کشوری قدرتمند و موفق حرکت می‌کنند. و روسیه به موفقیت‌های چشمگیری در این راستا دست پیدا کنید.»

رئیس کره شمالی تاکید کرد که مردم کشورش همیشه از موفقیت‌های همسایه دوست خود خوشحال هستند و حمایت و همبستگی خود را با آرمان عادلانه ارتش و مردم روسیه در جهت برقراری عدالت و حقیقت، اعلام می‌کنند.

تحریم‌های جدید ضدروسی جی-۷ به زودی اعلام می‌شود

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه روسیه و کنترل‌های صادراتی را در اجلاس سران گروه ۷ در ایتالیا در اواخر هفته اعلام خواهد کرد.

او گفت: این هفته تحریم‌های جدید و کنترل‌های صادراتی موثر را اعلام خواهیم کرد. آنها در چارچوب تعهدات رهبران کشورهای G۷ اجرا خواهند شد. برای مثال، این اقدامات کار را برای واسطه‌های مالی در رابطه با حمایت از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه دشوارتر کرده و باید درآمدهای آینده روسیه را در بخش‌های کلیدی کاهش دهد.

کربی افزود: ما همچنین حمایت چین از صنایع دفاع روسیه را در نظر خواهیم گرفت و با سیاست‌های غیربازاری چین که پیامدهای زیان‌بار جهانی ایجاد می‌کند، مخالفت خواهیم کرد.

این مقام کاخ سفید همچنین تصمیم G۷ در مورد دارایی‌های مسدود شده روسیه را تایید کرد. وی مشخص نکرد که چه اقداماتی اعلام خواهد شد و اطمینان داد که اجلاس سران در ایتالیا "اتفاق نظر کشورهای G۷" را در حل این مسئله در راستای منافع اوکراین نشان خواهد داد.

لاوروف: برای مذاکرات صلح، کی‌یف باید به چارچوب قانونی آن بازگردانده شود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین باید ابتدا به چارچوب قانونی مذاکرات برای حل و فصل مناقشه بازگردانده شود.

وی عصر روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس گفت: «ما باید طرف اوکراینی را به چارچوب قانونی بازگردانیم که سایر اعضای مسئول و شایسته جامعه جهانی مطابق آن زندگی می کنند. تنها پس از آن امکان مذاکرات صلح وجود خواهد داشت.»

لاوروف با اشاره به اینکه همکارانی در کشورهای مختلف پیشنهاد می‌کنند که «فقط جنگ را متوقف کنید» و مذاکرات را آغاز کنید، یادآور شد: آیا درخواست برای احترام به حقوق روس‌ها در اوکراین یک «پیش‌شرط مصنوعی» و غیرمنطقی است؟

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز با اشاره به اینکه غصب قدرت در اوکراین رخ داده، اما مسکو آماده گفتگو با افراد دارای مسئولیت قانونی در کی‌یف است، البته مذاکرات تنها بر اساس شرایطی که در مینسک و استانبول مورد بحث قرار گرفت و با در نظر گرفتن واقعیت رخ داده در میدان نبرد ممکن خواهد بود.

پوتین: روسیه در عدم تمدید توافق غلات مقصر نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شب گذشته در دیدار با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در مسکو، یادآور شد که تقصیر روسیه نبوده که توافق غلات تمدید نشد و تاکید کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نقش مهمی در انعقاد این توافقنامه داشت.

پوتین گفت: این تقصیر ما نیست که متأسفانه توافق غلات تمدید نشد. البته من از ابتکار رئیس جمهور اردوغان در مورد وضعیت دریای سیاه اطلاع دارم و مسکو از این پیشنهاد حمایت کرد، ولی طرف اوکراینی در آخرین لحظه آن را رد کرد.

پوتین همچنین از آنکارا برای فراهم کردن بستر مناسبی در استانبول برای مذاکره با اوکراین تشکر کرد.

درخواست لهستان برای آغاز سریع روند پذیرش اوکراین در ناتو

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، خواستار آغاز هر چه سریعتر روند رسمی پذیرش اوکراین در ناتو شد.

وی این مسئله را در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس "بخارست-۹" در ریگا که به آمادگی برای نشست سران اتحاد اختصاص داشت، مطرح کرده و گفت: برای روند الحاق لازم است یک دعوت نامه رسمی برای پیوستن به اتحاد آتلانتیک شمالی به کی‌یف ارسال شود تا آغاز رسمی این روند را ممکن سازد.

دودا افزود: ما همه از آرزوی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو حمایت می‌کنیم، ولی ما در لهستان قویاً خواستار آغاز هر چه سریعتر روند الحاق اوکراین به ناتو هستیم و در این راستا تلاش می‌کنیم.

رئیس جمهور لهستان یادآور شد: البته کی‌یف تا زمانی که درگیری در اوکراین به پایان نرسد نمی تواند به طور کامل در ناتو پذیرفته شود. ولی اگر همه کشورهای عضو ناتو باید با ورود یک عضو جدید موافقت کنند، این روند که همیشه بسیار طولانی است، آغاز خواهد شد.

پیش از این جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اوایل ژوئن این امکان را رد نکرد که اوکراین پس از پایان درگیری با روسیه هم در ناتو پذیرفته نشود. با این حال، او اطمینان داد که ارسال تسلیحات به کشور ادامه خواهد داشت.

اختلافات در اتحادیه اروپا در شناسایی روسیه به عنوان "تهدید موجودیتی"

جوزپ بورل،مسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا روز گذشته در کنفرانس سالانه امنیت در بروکسل اعتراف کرد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این عقیده با هم اتفاق نظر ندارند که روسیه یک "تهدید موجودیتی" برای این جامعه است.

او گفت: اکنون همه قبول ندارند که روسیه یک تهدید موجودیتی برای اتحادیه اروپا است. برخی می‌گویند روسیه تهدیدی برای آنها نیست.

بورل همچنین به این نتیجه رسید که اتحادیه اروپا از انجمنی مبتنی بر منافع یک اقتصاد مشترک، به تدریج در حال تبدیل شدن به جامعه‌ای است که مبتنی بر منافع مشترک در زمینه امنیت است.

شویگو: مانور هسته‌ای پاسخی به افزایش توان نظامی ناتو در مرزهای روسیه است

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که رزمایش‌های نیروهای هسته‌ای روسیه پاسخی به افزایش قابلیت‌های نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور است.

او گفت: این رزمایش پاسخی مناسب به افزایش حمایت غرب از رژیم تروریستی کی‌یف، مشارکت فعال نظامیان ناتو در نبرد اوکراین و همچنین اجازه علنی به کی‌یف برای حمله موشکی به اهداف غیرنظامی در عمق خاک روسیه است.

شویگو این واقعیت را مورد توجه قرار داد که جامعه جهانی به طور کلی نسبت به رزمایش مشترک روسیه و بلاروس واکنش محدودی نشان داد. به گفته وی، تعداد فزاینده‌ای از کشورها این واقعیت را درک می کنند که تخریب وضعیت امنیت بین المللی ناشی از اقدامات ایالات متحده برای تضعیف توافقات در زمینه کنترل تسلیحات است.

مخالفت کاخ سفید با ممنوعیت تبادل اطلاعات با روسیه در چارچوب پیمان استارت جدید

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به اصلاحات کنگره در پیش نویس بودجه دفاعی سال ۲۰۲۵، مبنی بر ممنوعیت تبادل اطلاعات با روسیه که در مفاد توافقنامه مربوط به ادامه کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (موسوم به پیمان استارت جدید) پیش بینی شده بود، اعتراض کرد. این موضوع در بیانیه رسمی کاخ سفید منتشر شده در روز سه شنبه مشخص شده است.

در این سند آمده است: دولت ایالات متحده به شدت با بخش ۱۲۳۱ پیش نویس بودجه دفاعی مخالف است که وزارت دفاع را از ارائه اعلان‌ها، تبادل داده‌ها، بازرسی‌ها یا نظارت در چارچوب پیمان استارت جدید به روسیه باز می‌دارد.»

به عقیده مقامات کاخ سفید، چنین اصلاحاتی می تواند توانایی دولت ایالات متحده برای تطبیق فعالیت‌های خود در چارچوب پیمان استارت با توجه به شرایط، را به شدت تضعیف کند. در عین حال، یادآوری شد که واشنگتن اکنون اطلاعاتی را بر اساس این توافقنامه به مسکو ارائه نمی‌دهد، زیرا به عقیده آنها روسیه پیمان استارت جدید را نقض کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1233828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =