امضای قرارداد جامع بین ایران و روسیه قطعی است / دو طرف مترصد توسعه روابط دوجانبه

مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه با بیان اینکه هم ایران و هم روسیه نیازمند امضای قرارداد جامع همکاری هستند و این معاهده می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف باز کند، افزود: علیرغم همه شایعات این معاهده سرانجام امضاء خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در روزهای اخیر روایت‌ها و گمانه‌زنی‌های متفاوتی در ارتباط با امضای قرارداد جامع بین ایران و روسیه توسط رسانه‌های مختلف ارائه شده است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل موثر بر به تعویق افتادن این مسئله، شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه دولت سیزدهم باشد. بر کسی پوشیده نیست که امضای قرارداد جامع با روسیه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بود و روابط دو کشور در طول سه سال گذشته مسیر بسیار خوبی را طی کرده و بر اساس اظهارات مقامات دو کشور روابط رو به توسعه است.

بیشتر بخوانید:

حرارت مرد یخی برای رئیس جمهور فقید ایران/ نگاهی به مواضع پوتین در شهادت دکتر رئیسی

وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش در خصوص شایعات مطرح شده در مورد به تعویق افتادن امضای قرارداد اظهار کرد: دو طرف پیشتر در مورد متن آن به توافق رسیده‌اند و برای رسمی شدن آن باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد و جمهوری اسلامی ایران نیازمند انجام برخی مراحل قانونی در این خصوص است که پیشتر در معاهده ذکر شده است.

علی باقری کنی -سرپرست وزارت خارجه ایران- در ارتباط با این مسئله گفته است: «هیچ وقفه‌ای در روند نهایی شدن این سند ایجاد نشده و روال عادی خود را طی می‌کند. این سند بین دو طرف در حال بررسی کارشناسی است و باید جلسه‌ای برای نهایی شدن آن برگزار شود». «دکتر آندره کورتونوف» -دیپلمات برجسته روس و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در این ارتباط پاسخ داد.

وی در خصوص روایت‌های متنقاضی که در مورد تعلیق امضای قرارداد جامع ایران و روسیه شنیده می‌شود و عوامل موثر بر آن گفت: به نظر می رسد در طرف ایرانی پیچیدگی هایی وجود دارد، گویا ایرانی‌ها قصد دارند تغییراتی در متن توافق شده قبلی ایجاد کنند. این دیپلمات روس با بیان اینکه علیرغم همه مسائل این معاهده سرانجام امضاء خواهد شد، اظهار کرد: هر دو طرف به این قرارداد نیاز دارند و این معاهده می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف باز کند.

کورتونوف در مورد اظهارات وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر طی شدن مراحل اداری برای امضای قرارداد مذکور تصریح کرد: در صورتی که طرف ایرانی تغییرات قابل توجهی در متن توافق ایجاد کند، این تغییرات باید توسط سازمان‌های دولتی مرتبط در مسکو مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و طبیعی است که این فرآیند زمان می‌برد.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تاثیر آن بر امضای قرارداد جامع بین ایران و روسیه گفت: ما از زمانبندی قید شده در متن قرارداد اطلاعی نداریم و احتمالا ضرب الاجلی در آن ذکر نشده است اما آنچه مسلم است اینکه هیچ یک از طرفین علاقه‌ای به تأخیر در قرارداد ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =